۰ نفر

ارائه بسته‌های رقابتی برای مشترکان کم‌مصرف اینترنت ثابت

۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۷
کد خبر: 237950
ارائه بسته‌های رقابتی برای مشترکان کم‌مصرف اینترنت ثابت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اینترنت پرسرعت مشترکان کم‌مصرف توضیح داد: هر چند امکان استفاده از سرویس‌های موبایل برای دسته‌ای از مشترکین که نیاز به سرعت بالا و حجم کم دارند، وجود دارد اما شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ثابت ارائه بسته‌های رقابتی برای این گروه را آغاز کرده‌اند.

محمدجواد آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود با ارائه توضیحاتی درباره وضعیت جدید اینترنت پرسرعت ثابت نوشت: مگابیت بر ثانیه واحد سرعت و مگابایت واحد حجم است. یک بایت معادل هشت بیت است. در نرم‌افزارهای دانلودر، بعضی اوقات سرعت بر حسب بایت نوشته می‌شود. برخی دوستان تصور می‌کنند که شرکت ارائه‌دهنده سرویس نسبت یک به هشت را اعمال کرده که این تصور درست نیست. شرکت‌ها موظفند سرعت خریداری‌شده را به صورت تضمین‌شده به مشترک تحویل دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به مشترکان کم‌مصرف که نیاز به سرعت بالای اینترنت دارند اظهار کرد: دسته‌ای از مشترکین نیاز به سرعت بالا دارند در حالی که حجم مصرفی آنها بالا نیست. برای این دسته از مشترکین هر چند امکان استفاده از سرویس‌های موبایل وجود دارد اما شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ثابت برای حفظ این مشترکین، ارائه بسته‌های رقابتی برای این گروه را آغاز کرده‌اند. راهکارهایی چون بسته ازدیاد سرعت و غیره.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد: در سابق، مشترک در ابتدای ماه، مبلغی برای تمدید سرویس به شرکت ارائه‌کننده سرویس پرداخت می‌کرد و سپس به تدریج در طول ماه با خرید حجم اضافه مبالغ دیگری را به سرویس‌دهنده پرداخت می‌کرد. برای این موضوع نیز شرکت‌ها در فرآیند رقابتی به دنبال شیوه‌هایی برای پرداخت تدریجی به منظور ایجاد تسهیلات برای مشترکین خود هستند.

جهرمی درباره تضمین سرعت و کیفیت اینترنت وعده‌داده شده نیز توضیح داد: برخی از اینکه سرعت خریداری‌شده با آنچه تحویل شده همخوانی ندارد، گلایه کرده‌اند. طبیعتا در صورت عدم رفع مشکل پس از تماس با شرکت‌ها، مراتب را از طریق سامانه 195 پیگیری کنند تا به شکایت آنها رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه مصوبه اعلام کرده که در شمارش سقف مصرف منصفانه، ترافیک داخلی باید نصف بین‌الملل محاسبه شود، افزود: برخی شرکت‌ها به منظور اهداف تبلیغاتی و نشان دادن سقف بالاتر مصرف منصفانه، عدد مصرف منصفانه را بر مصرف داخلی تنظیم کرده و اعلام کرده‌اند اینترنت دو برابر ترافیک داخلی شمارش خواهد شد. این موضوع اینگونه القا کرده که اینترنت گران شده است. به دلیل هزینه تمام‌شده کمتر برای ترافیک داخلی؛ در هزینه اخذشده از مشترک نیز این ضریب لحاظ شده و همزمان تعرفه اینترنت نیز با کاهش قیمت همراه بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص محدود شدن ترافیک پس از رسیدن به سقف مصرف منصفانه نیز توضیح داد: قبلا عرض کرده بودم که پیگیری خواهم کرد. در مصوبه، کلمه حداقل قبل از 128 کیلوبیت اضافه و ابلاغ شد و این امکان به وجود آمده که شرکت‌ها در این محدودیت نیز با یکدیگر رقابت کنند.

جهرمی در پایان خاطرنشان کرد: هر چند سازمان تنظیم مقررات چندین بار و با شیوه‌های مختلف به این سوالات پاسخ داده است، اما طرح مجدد آنها در این صفحه و نیز ادای احترام و ادب به مخاطب ایجاب می‌کرد که پاسخ مجدد داده شود.