۰ نفر

قیمت هر گیگ اضافه در تعرفه جدید اینترنت، ۲هزار تومان

۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۵۳
کد خبر: 232649
قیمت هر گیگ اضافه در تعرفه جدید اینترنت، ۲هزار تومان

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه اخیر خود تعرفه‌های جدید اینترنت با حداقل مصرف منصفانه را تصویب و اعلام کرد؛ بر این اساس قیمت هر گیگ اضافه در تعرفه جدید اینترنت حجمی 2 هزار تومان تعیین شده که پیش از این به طور متوسط هزار تومان بود.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه اخیر خود مقررات حاکم بر تدوین و اجرایی شدن تعرفه در بخش ICT را تصویب و  اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بر اساس این مصوبه ارایه کنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت از طریق فناوری‌­های سیمی (اعم از سیم مسی و فیبر) باید جداول تعرفه‌­ای خود را مبتنی بر سرعت و به صورت غیر حجمی(Connection based) تنظیم کنند.

همچنین ارایه کنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت مبتنی بر فناوری‌­های بی سیم(اعم از همراه و ثابت) می‌­توانند جداول تعرفه‌­ای خود را مبتنی بر حجم، تنظیم کنند.

در همین حال ارایه کنندگان خدمات در سه بازار فوق­­‌الذکر می‌­توانند نسبت به اعمال سیاست استفاده منصفانه (Fair Usage Policy) ) FUP) بر اساس شرایط رقابتی اقدام کنند.

بر اساس تبصره‌های این ماده دارنده پروانه موظف است در اعمال سیاست استفاده منصفانه جزئیات دقیق را به مشترکین اعلام کند. در عین حال برای اعمال سیاست استفاده منصفانه اعلام جزئیات مربوطه، از سوی هریک از دارندگان پروانه به­ سازمان الزامی است.

تعرفه ارایه خدمات دسترسی پرسرعت ثابت (ADSL) :

تعرفه اینترنت

نرخ بیت‌­های (سرعت) اعلام شده در این جدول باید برای نود و پنج درصد(95%) زمان تضمین شود و در پنج درصد(5%) زمان حداکثر می­تواند به میزان پنجاه درصد(50%) کاهش یابد.ارایه‌­کنندگان خدمت می­توانند براساس شرایط رقابتی، نسبت به تعیین آستانه استفاده منصفانه ماهانه برای هریک از ردیفهای جدول فوق اقدام کند.

 ارایه ­کننده خدمت ملزم است تا درهمه سطوح جدول و تمامی طرح‌­های تنظیمی خود نسبت به تفکیک و ارایه حجم ترافیک بین­ الملل از داخل به نحوی اقدام کند که آستانه استفاده منصفانه ترافیک داخل حداقل دو(2) برابر آستانه استفاده منصفانه ترافیک بین­ الملل باشد.

پس از عبور از آستانه استفاده منصفانه ماهانه، دارنده پروانه می تواند نسبت به اعمال سیاست استفاده منصفانه اقدام کند و نسبت به کاهش سرعت کاربر تا حداقل سرعت Kbps 128 اقدام نماید و یا آنکه براساس اطلاع­رسانی­های قبلی انجام شده به کاربر و اخذ تاییدیه های مربوطه از وی، نسبت به فروش حجم اضافه ترافیک بین الملل و داخلی اقدام کند.

تبصره: در صورت فروش حجم اضافه، سقف تعرفه هر گیگابایت ترافیک بین­الملل، بیست هزار (20000) ریال تعیین می ­شود که براساس مصوبه جلسه شماره 251 کمیسیون، ارایه ­کننده خدمت موظف است تا نسبت به اعمال سقف تعرفه ترافیک داخلی، به میزان پنجاه درصد(50%) سقف تعرفه ترافیک بین­الملل اقدام کند.

حداقل سرعت آپلود به میزان یک هشتم (8/1) حداقل نرخ بیت دانلود در هر ردیف تعیین می­شود.

با تصویب این مصوبه، جدول 1 و تبصره های 1، 3 بند 1و بندهای 2، 3، 4 و 15 مصوبه شماره 1 جلسه شماره 237 مورخ 22/03/1395 برای ارایه خدمات دسترسی ثابت ADSL لغو می­شوند.

این مصوبه بندهای دیگری هم درباره تعرفه مکالمات ثابت به ثابت بین شبکه‌ای (Offnet،   تعرفه خدمت پهنای باند اینترنت برای سرعت 100Mbps و بالاتر ، تعرفه خدمت انتقال نقطه به نقطه اختصاصی (Dedicated) برای سرعت 100Mbps و بالاتر، تعرفه خدمت ابر انتقال برای سرعت 100Mbps و بالاتر و  تعرفه خدمت خاتمه مکالمات (اتصال متقابل) به شبکه های ثابت و همراه دارد که متن کامل آن در این نشانی  در دسترس است. بر اساس این گزارش این مصوبه از ۱۰ آذر اجرا می‌شود.