۰ نفر

سردار جلالی:

ضرورت داشتن برنامه برای جنگ سایبری

۹ آبان ۱۳۹۶، ۲۳:۰۸
کد خبر: 228721
ضرورت داشتن برنامه برای جنگ سایبری

رئیس پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه باید به جنگ سایبری فکر شود گفت: درست است که ماهیت این جنگ سایبری است اما در واقع یک جنگ واقعی است که باید برای آن برنامه داشته باشیم.

سردار غلامرضا جلالی امروز در همایش نکوداشت هفته پدافند غیر عامل در  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید قلمرو سرزمینی جمهوری اسلامی را در فضای سایبری تعریف کنیم اظهار کرد: بخش زیادی از تعریف قلمرو ملی در فضای مجازی را باید در قالب شبکه ملی اطلاعات تعریف کنیم. اگر بخواهیم از زیرساخت های حساس حفاظت کنیم باید آنها را در جایی که امن تر از بقیه جاها است قرار دهیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سردار جلالی با بیان اینکه در حوزه فضای سایبری، سایر حوزه‌ها خود به خود در این فضا حل می‌شوند، گفت: در آینده فضای سایبری بسیاری از حوزه‌ها را تغییر خواهد داد مثل حوزه اقتصادی که امروزه پول‌ها از حالت سکه یا کاغذ به پول‌هایی با حالت مجازی تبدیل شده‌اند. فضای سایبر به کمک فضای فیزیکی می‌آید و قابلیت پردازش و مکان‌یابی آنها را بیشتر می‌کند که بسیار فرصتی محدودی خواهد بود.

وی با اشاره به حوزه اینترنت اشیاء به عنوان یکی از حوزه‌های مهم فضای سایبری اظهار کرد: در دنیای واقعی همه ابزارها را می‌توان به فضای سایبری متصل کرد که ماهیت جدیدی را به وجود می‌آورد. همچنین در بستر این فضا تولید مفاهیمی مانند دیپلماسی عمومی در فضای مجازی به وجود می‌آید که همان طور که در روزهای اخیر شاهد بودیم، زمانی که ترامپ بر علیه ایران سخنانی را به زبان آورد با واکنش مردم در فضای مجازی روبه‌رو شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت که مجموعه این عوامل باعث می‌شود تا در فضای سایبری به الزاماتی توجه کنیم. جنگ سایبری در واقع همان جنگ واقعی ولی با ماهیتی مجازی است. در فضای مجازی چنانکه اثبات شده است، حتی امکان انتقال DNA و ویروس‌ها از طریق فضای سایبری هم وجود دارد.

جلالی اضافه کرد: امروزه شهر هوشمند، خودروهای الکترونیکی، تاسیسات الکترونیکی و زیرساخت‌های صنعتی هوشمند قابلیت‌های جدیدی را در اختیار بشر قرار می‌دهند. برخی شهرداری‌ها در کشور با برخی شرکت‌های خصوصی در خارج کشور در حال انجام مذاکراتی هستند تا بتوانند در شهر خود زیرساخت‌های شهر هوشمند را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی هم آسیب‌ها و هم فرصت‌هایی وجود دارد، گفت: علاوه بر امکاناتی که به لحاظ ارتباطی و انجام امور از راه دور به وجود آمده است اما فضای مجازی می‌تواند در جهت‌دهی به نظر مردم در جهت اهداف سیاسی، امنیتی و حتی براندازی نیز به کار برود که این از آسیب‌های فضای مجازی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه اساسا دفاع سایبری یعنی دفاع از زیرساخت‌های کشور در برابر یک ارتش سایبری، گفت: دفاع سایبری ما در سه لایه شکل می‌گیرد که از مجتمع‌ نطنز تا تاسیسات نفتی و تا سطح ملی را در برمی‌گیرد که در دو بخش دفاع و پاسخ می‌تواند به کار برود.

سردار جلالی با بیان اینکه در سطح ملی آنجایی که بیشترین ارتباط را با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد، بحث شبکه ملی اطلاعات است. چرا که این شبکه می‌تواند تمام فعالیت‌های از مبدا به مقصد در کشور را با سرعت بالا انجام دهد. بخش دیگر نیز ایجاد قابلیت برای دفاع است که باید محدوده آن مشخص باشد.