۰ نفر

وزیر ارتباطات خبر داد:

پیگیری حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از "اپ استور"

۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۵۴
کد خبر: 221885
پیگیری حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از "اپ استور"

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حذف اپلیکیشن های ایرانی از 'اپ استور' گفت: با توجه به اینکه اپل هم عضو اتحادیه جهانی مخابرات است در نشست اجلاس اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) بوسان کره جنوبی، درخواست کردیم که این موضوع پیگیری شود.

محمد جواد آذری جهرمی که به منظور شرکت در نشست اجلاس اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) به بوسان کره جنوبی سفر کرده است امروز، به تشریح برنامه ها و نشست های خود در این سفر پرداخت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، او با اشاره به دیدار خود با 'هولین ژائو' دبیرکل اتحایه جهانی مخابرات در حاشیه این اجلاس گفت: همچنین در این نشست عضویت اپراتورهای ایرانی در GSMA که بنابر مجوز وزارت خزانه داری آمریکا که تمدید نشده بود قرار شد پیگیری شود که دبیرکل با انتقاد از رفتار GSMA در حذف برنامه های ایرانی تاکید کرد: همه تلاش خود را برای اصلاح این رفتار بکار می برد و از کانال های مناسب موضوع حذف برنامه های ایرانی از اپ استور (APPSTORE) را نیز پیگیری می کند.

جهرمی گفت: تکنولوژی های ارتباطی نباید وارد فضای سیاست شوند بلکه این تکنولوژی ها باید در خدمت نوع بشر باشند.

شرکت اپل، فرایند حذف برنامه‌های مربوط به سازمان‌ها و شرکت های نوپا (استارتاپ‌ها) ایرانی را از فروشگاه اپ استور از چهارم شهریور ماه آغاز کرده است.

در این فرایند، برنامه های کاربردی مربوط به برخی شرکت‌های ارائه‌ غذا، فروشگاه اینترنتی، پیک موتوری، ارائه‌ تخفیفات روزانه و آژانس مسافرتی از اپ استور حذف شد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در این دیدار همچنین درخواست ایران از دبیرکل ITU برای عضویت 5 دانشگاه برتر کشور در این اتحادیه، مورد موافقت قرار گرفت و قرار است با همکاری وزارت علوم این 5 دانشگاه معرفی شوند.

جهرمی افزود: با این اقدام 5 دانشگاه کشور می توانند در مجمع اتحادیه جهانی مخابرات عضویت رسمی داشته باشند که ظرفیت مناسبی برای توسعه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در کشور خواهد شد.

او افزود: ما در حال بازنگری تعرفه های ارتباطی هستیم تعرفه ها می توانند از نظر تولید و افزایش محتوای داخلی و سرانه مردم تاثیر گذار باشند همچنین در برنامه ششم توسعه بحث دو و نیم برابر شدن بازار مخابراتی کشور مطرح است که رسیدن به این هدف نیازمند بازنگری در تعرفه ها و مدل تعرف ها است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات در این زمینه در داخل کشور انجام شده است ، گفت: در این دیدار درخواست کردیم مشاوری در این زمینه به ما کمک کند تا مطالعات در چارچوب قوانین بین الملل باشد که مورد موافقت قرار گرفت و قرار است ظرف یک ماه آینده این اتفاق بیافتد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به دیدار با همتای آفریقای جنوبی خود در حاشیه این اجلاس گفت: آفریقای جنوبی به واسطه MTN سرمایه گذاری خوبی در ایران انجام داده است که در این نشست توافق کردیم سطح تبادلات دو کشور در حوزه ICT را به دو برابر افزایش دهیم.

او گفت: همچنین در این نشست سرمایه گذاری شرکت های آفریقای جنوبی در ایران و کمک های پژوهشی و تحقیقاتی ایران در زمینه ماهواره LEO به افریقای جنوبی و تبادل اطلاعات، مورد بحث قرار گرفت.

آذری جهرمی افزود: قرار شد تفاهمی در مورد امنیت سایبری با آفریقای جنوبی داشته باشیم و دو کشور فعالیت های خود را در این زمینه گسترش دهند بنابراین تصمیم گرفته شد تفاهم نامه ها تنظیم تا در سفر رئیس جمهوری به آفریقای جنوبی، امضا شود و اجرای کار آغاز گردد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اینکه برنامه ما تغییر ایران از عضو ناظر به عضو رسمی در مجمع سران مختار است ، گفت: در همین راستا نشست های غیر رسمی مختلفی هم با وزرای مختلف داشتیم.

نمایشگاه 2017 ITU Telecom World بوسان به عنوان مهمترین رخداد نمایشگاهی سالیانه اتحادیه جهانی مخابرات (ITU )با حضور دبیرکل اتحادیه‌ جهانی، وزیران و مقام های ارشد مخابراتی از کشورهای مختلف جهان، از سوم مهرماه به مدت چهار روز در بوسان کره جنوبی آغاز به کار کرد.

وزیر ارتباطات ایران به دنبال دعوت رسمی لقمان شاوارانی دبیرکل و هشام الطاهر مدیرعامل فدراسیون ورزش های الکترونیک آسیا در بوسان کره جنوبی حضور یافته است.

در نمایشگاه تله کام کره جنوبی که معتبرترین رخداد نمایشگاهی حوزه مخابرات به شمار می رود، بیش از 320 شرکت معتبر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اپراتورهای مخابراتی در قالب بیش از 30 پاویون کشوری حضور دارند.

در کنار این رخداد نمایشگاهی، اجلاس سالیانه وزرا، قانونگذاران، سیاست‌گذاران و مقام های عالی‌رتبه‌ حوزه‌ ICT از کشورهای مختلف دنیا نیز برگزار می شود تا کشورها برای همکاری مشترک و اجرای پروژه‌های مختلف برنامه‌ریزی کنند.

از این رو محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان نیز برای حضور در این رخداد ارتباطی روز سه شنبه سوم مهر به کره جنوبی سفر و در حاشیه آن با همتایان خود برای توسعه همکاری های ارتباطاتی ایران دیدار و گفت و گو کرده است.

در این نمایشگاه شرکت های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران در قالب پاویون ایران حضور دارند.