۰ نفر

کمپانی‌های برتر فناوری زیر سقف «ایفا»

۱۶ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۳۴
کد خبر: 217283
کمپانی‌های برتر فناوری زیر سقف «ایفا»

پنجاه وهفتمین دوره نمایشگاه فناورانه ایفا (IFA) در برلین، دیروز به کار خود پایان داد.

 این نمایشگاه که بزرگترین و قدیمی‌ترین رویداد فناوری اروپا محسوب می‌شود، فرصتی برای برندهای بزرگ و کوچک فراهم کرد تا آخرین نوآوری‌ها و دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند و علاوه بر آن برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های مختلف، فعالان این عرصه را به همدیگر نزدیک‌تر کرد تا در رسیدن به اهداف خود گاه با یکدیگر متحد شوند.

 62کشور در برلین

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در نمایشگاه IFA که نام رسمی آن، Internationale Funkausstellung Berlinاست، امسال حدود 62 کشور جهان در بیش از هزار و 800 غرفه به ارائه محصولات فناورانه خود پرداخته و همچنین بیش از نیم میلیون نفر از این رویداد بازدید کردند؛ رویدادی که از اول تا ششم سپتامبر(10 تا 15 شهریور) برپا شد و بازدیدکنندگان شاهد آخرین دستاوردهای برندها و کمپانی‌های مطرح جهان ازجمله گوگل، سامسونگ، مایکروسافت، سونی و... بودند. مفهوم خانه‌های هوشمند که برای نخستین بار در نمایشگاه IFA سال 2008 عنوان شد حالا دیگر بسیار همه گیر شده و کمتر می‌توان نمایشگاه یا رویداد فناورانه‌ای را تصور کرد که در آن به خانه‌های هوشمند، اینترنت اشیا و... اشاره‌ای نشود. در2017 IFA نیز خانه‌های هوشمند بسیار مورد توجه بودند و محصولات مرتبط با آن در کانون توجه قرار داشتند. پهپادها و نیز ابزارهای جانبی مرتبط با بازی‌های آنلاین و رایانه‌ای هم بخش دیگری از این نمایشگاه را به خود اختصاص دادند.

کاربردی‌های نمایشگاه IFA

اما در این نمایشگاه از چه محصولاتی رونمایی شد؟ بخشی از نمایشگاه IFA2017 به محصولات کاربردی خانه که البته برخی نیز عجیب به نظر می‌رسیدند اختصاص یافت. یکی از این محصولات، کلاهی برای خشک کردن مو با نام Profi Care PC-HTH 3003 بود که گفته می‌شود هم موها را خشک می‌کند و هم می‌تواند آن را بسیار درخشان کند. ظاهر این کلاه بسیار شبیه به تونل زمان است و بازدیدکنندگان از آن بسیار استقبال کردند. از دیگر وسایل کاربردی که در این نمایشگاه ارائه شد می‌توان به توپ‌های هوشمند Medisana VarioRoll اشاره کرد که برای ماساژ بدن به کار می‌روند. این توپ‌ها می‌توانند ماهیچه‌های کمر و گردن را ماساژ دهند تا خستگی روزانه از تن شما دربیاید. ازآنجا که فرم بدن افراد با یکدیگر متفاوت است، این توپ هوشمند می‌تواند خود را با ماهیچه‌ها تطبیق داده و فاصله دو توپ را که با یک رابط به هم متصل شده‌اند کم یا زیاد کند به این ترتیب این توپ‌ها روی بدن می‌لغزند و می‌توانند ماساژ درمانی انجام دهند. گفتنی است ازآنجا که این توپ هوشمند ورزشی با بدن در تماس است و موضوع بهداشت اهمیت زیادی دارد، کاملاً ضد آب ساخته شده است و کاربر می‌تواند آن را براحتی شسته و روی بدن یکی دیگر از اعضای خانواده مورد استفاده قرار دهد.

یکی دیگر از محصولات عجیب ارائه شده در این نمایشگاه، یک اسکنر شبیه‌ساز به نام Matrix است که توسط یک شرکت فرانسوی ساخته شده و تنها با پوشیدن یک هدست مشخص، کاربر می‌تواند از واقعیت مجازی به کار رفته در این شبیه ساز، بهترین استفاده را ببرد. بهترین استفاده از این اسکنر، این است که می‌تواند نگرانی و استرس را تا حد زیادی پایین بیاورد.

Pawbo هم یک دوربین خانگی است که البته کاربردی ویژه دارد. وظیفه این دوربین، نظارت بر حیوانات خانگی شماست به صورتی که وقتی در خانه نیستید یا به سفر رفته‌اید. به این ترتیب با کمک این دوربین ویژه خانگی، می‌توانید با حیوانات خود از راه دور صحبت کنید. این دوربین مجهز به پوینتر لیزر است تا با انداختن نور لیزر در بخش‌های مختلف خانه، روی دیوار، میز و... گربه یا سگ شما را سرگرم کند چون آنها می‌توانند ساعت‌ها برای چنگ زدن به این نور قرمز تلاش کنند بدون اینکه حوصله‌شان سر برود. این دوربین، همچنین در ساعات مختلف می تواند به حیوان خانگی شما تشویقی بدهد یعنی با توجه به زمان‌بندی صاحبخانه، از کشوی این دوربین، غذا در اختیار آنها قرار می‌گیرد و به این ترتیب مشکل غذای آنها نیز حل می‌شود.

نمایشگاهIFA  امسال نسبت به سینمای خانگی نیز بی‌توجه نبوده و یک کمپانی کره‌ای با ارائه یک پروژکتور جدید، تلاش کرده تا شما لذت دیدن فیلم در سینما را در خانه تجربه کنید. ProBeam UST یک تصویر فولHD را روی دیوار یا پرده ویژه برای کاربر فراهم می‌کند و دیگر از سیم‌های دسنت و پاگیر هم خبری نیست.

یک لباسشویی را که مدت شستن لباس‌ها را به نصف رسانده و انرژی مصرفی را نیز تا 20درصد کاهش می‌دهد هم دیگر محصولی می‌توان دانست که نگاه‌ها را به خود جلب کرد.

دنیای جذاب گوشی‌های هوشمند

هرچند گوشی‌های هوشمند هرسال یک رویداد ویژه مربوط به خود در بارسلونای اسپانیا دارند اما این، دلیل نمی‌شود که در IFA جایی نداشته باشند. امسال یک کمپانی کره‌ای نبض نمایشگاه IFA برلین را در بخش گوشی‌های هوشمند در دست گرفت و با ارائه LG V30 در کانون توجه قرار گرفت. این گوشی آنقدر در نمایشگاه مورد توجه قرار گرفت که بسیاری معتقدند حتی شاید بتواند رقیبی سرسخت برای گوشی‌های سامسونگ 8 Note باشد چون بسیاری، آن را یکی از بهترین گوشی‌های این فصل می‌دانند. صفحه نمایش زیبایOLED دوربین دوگانه، مجهز بودن به بهترین سخت‌افزارها، ضد آب و ضد ضربه بودن و نیز وجود قابلیت‌های جدید و منحصربفرد در زمینه صوت و تصویر، هریک می‌تواند دلیلی برای موفقیت آینده این محصول باشد.

یک کمپانی چینی نیز امسال در نمایشگاه IFA در کانون توجه قرار گرفت.هوآوی که پس از سامسونگ و اپل، در جایگاه سوم بازار گوشی‌های هوشمند جهان قرار دارد امسال با ارائه یک تراشه (چیپ) هوشمند راهی برلین شد تا جای پای خود را در بازار فناوری جهان محکم‌تر کند. در این تراشه با نام 970 Kirin، از هوش مصنوعی استفاده شده است. در این تراشه پردازشگر NPU مورد استفاده قرار گرفته و به همین دلیل درنهایت این تراشه در انجام محاسبات، 25بار سریع‌تر و 50 بار مؤثرتر از تراشه‌هایی عمل می‌کند که مجهز به پردازشگر CPUهستند. هوش مصنوعی، هسته مرکزی این تراشه محسوب می‌شود؛ تراشه‌ای که قرار است 10 ماه دیگر در یک گوشی هوآوی سری10 Mate و همچنین Pro 10 Mate به کار برده شود. این گوشی با کمک این تراشه می‌تواند از مزایای واقعیت افزوده استفاده کند که به این ترتیب کیفیت صدا، گرافیک تصویر و... در آن بشدت بالا خواهد رفت. طول عمر بالای این باتری نیز یکی دیگر از مزایای گوشی آینده این برند چینی عنوان شده است چون این تراشه عمر باتری را تا  50درصد افزایش می‌دهد. در این رویداد فناورانه، کمپانی موتورولا نیز دومین نسل Moto Z Force را ارائه کرد و همچنین از بازگشت Moto X خبر داد.

 دستیارهای صوتی نیز امسال بخش عمده‌ای از این نمایشگاه را در اختیار داشتند. تاکنون آمازون با اکو، گوگل با HOME در بازار حضور داشته‌اند. اپل نیز قرار است HOMEPOD را راهی بازار کند و بی‌شک سامسونگ نیز به‌دنبال ورود به این عرصه است و دیر یا زود یک دستیار صوتی ویژه راهی بازار خواهد کرد. اما موضوع مهم در نمایشگاه امسال برلین، دستیار صوتی سونی بود که LF-S50G نام دارد. این دستیار صوتی هوشمند، یک ال سی‌دی هم دارد و قیمت آن به 200 دلار می‌رسد.گوگل نیز اسپیکر هوشمند GA10 را با صدای دستیار صوتی گوگل ارائه داد و قرار است این محصول از ماه‌های ابتدایی 2018 به فروش برسد.  ساعت هوشمند Gear Sport یکی از بهترین فناوری‌های پوشیدنی پرطرفدار امسال بود چرا که هنگام شنا می‌توان آن را به مچ داشت. همچنین می‌توان آهنگ‌ها را از Spotify روی این ساعت دانلود کرد بنابراین هنگام دویدن، پیاده روی یا ورزش‌های دیگر نیازی به همراه داشتن گوشی نیست. این ساعت همچنین مجهز به GPS است و برنامه ورزشی برای تناسب اندام دارد که حتی می‌توانید آن را روی صفحه تلویزیونی نیز در خانه ببینید و تمرینات ورزشی را انجام دهید.