۰ نفر

گزارش مالی سونی، ریکاوری پس از زلزله

۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰
کد خبر: 210784
گزارش مالی سونی، ریکاوری پس از زلزله

شرکت سونی گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال ٢٠١٧ – منطبق بر سه‌ماهه نخست سال مالی این شرکت – پایان‌یافته در ٣٠ ژوئن ٢٠١٧ منتشر کرد.

طبق این گزارش، مجموع فروش و درآمد عملیاتی سونی در فصل اخیر ١,٨٥٨,١‌ میلیارد ین ژاپن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ١٥.٢ درصد رشد داشته که سونی عمده آن را به رشد درآمد بخش‌های «خدمات مالی» و «نیمه‌رساناها» نسبت می‌دهد. براساس گزارش وب‌سایت سونی، سود عملیاتی نیز در سه‌ماهه اخیر ١٥٧.٦‌ میلیارد ین اعلام شده که نسبت به سود عملیاتی سه‌ماهه دوم ٢٠١٦ (٥٦.٢‌ میلیارد ین) بیش از ١٨٠ درصد رشد را نشان می‌دهد. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، به گفته سونی عمده این رشد حاصل بهبود عملکرد بخش‌های «نیمه‌رساناها» و «محصولات و راهکارهای تصویربرداری» بوده است. سال مالی گذشته، ناملایمات زیادی را برای سونی به همراه داشت، از جمله زمین‌لرزه‌ای که در آوریل سال ٢٠١٦، جزیره کیوشو در جنوب‌غربی ژاپن را لرزاند و تولید تراشه‌های دوربین سونی را در کارخانه این شرکت در شهر کوماموتو، متوقف کرد. اما به نظر می‌رسد سه‌ماهه اخیر نتایج خوبی را در پی داشته که برای کازو هیرای

 (Kazuo Hirai)، مدیرعامل سونی، به منزله بازگشت به ثبات است. با افزایش تعداد کاربران پلی‌استیشن٤، فروش نرم‌افزار و سرویس‌های آنلاین نیز به تبع آن بیشتر شده است. شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون در هر دیوایس خود از تعداد بیشتری تراشه دوربین استفاده می‌کنند. از طرفی، مردم هم گرایش بیشتری به سرویس‌های استریم موسیقی نشان می‌دهند. پیش از انتشار این گزارش مالی، سهام سونی ١,٨ درصد افت کرد، اما در مجموع ارزش سهام این شرکت در سال مالی‌ای که گذشت، ٣٦ درصد نسبت به سال قبل از آن، رشد داشت. سهام پذیرفته‌شده آلمان نیز در معاملات روز سه‌شنبه اول آگوست، با حاشیه مشابهی افت کرد. در سه‌ماهه اخیر، سونی فروش یکی از شرکت‌های چینی زیرمجموعه خود – که در تولید ماژول‌های دوربین فعال بود – را نهایی کرد که سود حاصل از این معامله ٢٧.٥‌ میلیارد ین اعلام شد. کاهش هزینه‌های بیمه‌ای و بازسازی مربوط به زلزله کوماموتو نیز ٩.٣‌ میلیارد ین را عاید سونی کرد. در مجموع، سود خالص سونی در فصل اخیر با رشد سالانه خیره‌کننده ٢٨٢درصدی، به ٨٠.٩‌ میلیارد ‌ین رسید، درحالی‌که کارشناسان، سود خالص این شرکت را در حد ٦٦.٥‌ میلیارد ین برآورد کرده بودند. در فصلی که گذشت، سونی ٣.٤‌ میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به بازار عرضه کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٠ درصد افزایش داشته است (البته این آمار و ارقام هنوز هم برای سونی پایین محسوب می‌شود). درآمد سونی از فروش اسمارت‌فون‌هایش در فصل اخیر ١٨١.٢‌ میلیارد ین اعلام شده که – با فرض ثبات واحد پولی – با افت سالانه سه درصد مواجه شده است. سونی این افت را به تغییر در ترکیب محصولاتش نسبت می‌دهد.

 از گفته سونی این‌طور برداشت می‌شود که دیوایس‌های میان‌رده‌ای نظیر XPERIA XA١ و XA١ Ultra فروش بیشتری داشته‌اند. با وجود کاهش فروش بخش موبایل، سود عملیاتی این بخش با رشد چشمگیر ٧٧١,٣درصدی از ٠.٤‌ میلیارد ین در سه‌ماهه دوم ٢٠١٦ به ٣.٦‌ میلیارد ین در سه‌ماهه اخیر رسید. به گفته سونی، عمده این رشد در نتیجه کاهش هزینه‌های عملیاتی و همچنین کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه بوده که تا حدی با افزایش قیمت قطعات تعدیل شده است. البته نباید تأثیر مثبت نرخ نوسانات تبدیل ارز – به ارزش ١.٤‌ میلیارد ین – را در سه‌ماهه اخیر نادیده بگیریم. درحال‌حاضر، بخش بازی و خدمات شبکه‌ای بزرگ‌ترین منبع درآمدزایی سونی محسوب می‌شود. این بخش در سه‌ماهه دوم سال ٢٠١٧، درآمدی معادل ٣٤٨.١‌ میلیارد ین را کسب کرد که ٥.٤ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. عواملی مانند افزایش فروش نرم‌افزاری پلی‌استیشن٤ (از جمله فروش از طریق شبکه) و همچنین فروش هدست واقعیت مجازی PlayStation VR، در موفقیت این بخش سهیم بوده‌اند (سونی ظاهرا در فصل اخیر ٣.٣‌ میلیون دستگاه پلی‌استیشن٤ را به فروش رساند). البته تصمیم به کاهش قیمت کنسول پلی‌استیشن٤ – که در سپتامبر ٢٠١٦ عملی شد – تا حدی جلوی رشد بیشتر این بخش را گرفت. برخلاف درآمد بالا، سود عملیاتی بخش بازی و خدمات شبکه‌ای در سه‌ماهه اخیر، با حدود ٦٠ درصد افت به ١٧.٧‌ میلیارد ین تنزل یافت. سونی این افت را ناشی از سودهای بسیار زیاد سال گذشته و غیبت یک عنوان بازی کاملا پرسود همانند آنچه سال گذشته رخ داد می‌داند؛ زمانی که بازی ماجراجویانه Uncharted ٤ به بازار عرضه شد. طبق آمار وب‌سایت VG Chartz، این بازی عنوان دومین بازی پرفروش سال را از آن خود کرد.