۰ نفر

توسط "سونی" و "آی.بی.ام"

رکورد ظرفیت ذخیره‌سازی نوار مغناطیسی شکسته شد

۱۳ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۱۷
کد خبر: 209872
رکورد ظرفیت ذخیره‌سازی نوار مغناطیسی شکسته شد

ذخیره‌سازی داده بر روی نوار مغناطیسی ممکن است کاری قدیمی به نظر برسد، اما با وجود داد ه‌های زیاد بیشتر از هر زمان دیگر، هنوز هم می‌تواند یکی از روش‌های کارآمد و امن ذخیره‌سازی باشد.

دانشمندان شرکت‌های "سونی" و "IBM" با هم همکاری کردند تا رکورد ظرفیت ذخیره‌سازی نوارهای مغناطیسی را بشکنند. آنها موفق شدند در هر اینچ مربع از یک نوار مغناطیسی، 201 میلیارد داده غیر فشرده را ذخیره کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، "IBM" با 5 بار شکستن این رکورد از سال 2006 در این زمینه سابقه‌دار است. رکورد جدید این شرکت با استفاده از فناوری جدید نوار مغناطیسی که توسط شرکت "سونی" توسعه یافته است، به دست آمد. چند نسل اخیر از ذرات مغناطیسی باریوم فریت (barium ferrite) ساخته شده بودند، اما سیستم جدید از چند لایه فلزی بسیار نازک که از طریق شیوه‌ای موسوم به "پاشش (اسپری) رسوبی" بر روی نوار کشیده می‌شود، ساخته شده است.

پوشش اسپری شده روی لایه مغناطیسی، ضخامتی برابر با 7 نانومتر دارد که به ذرات اجازه می‌دهد تا در فاصله نزدیکتری نسبت به هم قرار گیرند و بیشتر در هم تنیده شوند. این ترکیب با چند ترفند جدید سونی توسعه یافته است. ترفندهایی نظیر یک تکنیک پردازشی که باعث کاهش ناخالصی‌ها و روانکاری سیستم است که اصطکاک بین سر مغناطیسی و سطح نوار را کاهش می دهد تا سرعت خواندن و نوشتن را افزایش دهد.

در طرف دیگر این معادله، "IBM" مسؤول ایجاد و توسعه سرهای مغناطیسی است که با نوارهای اصطکاکی پایین‌تر کار می‌کنند. همچنین مسؤولیت توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته کنترل "سروو" (servo) که می‌توانند به طور دقیق سرهای مغناطیسی را روی نقاط کوچک قرار دهند و الگوریتم‌هایی که می‌توانند دقیق‌تر سیگنال‌ها را پردازش کنند، بر عهده دارد.

در مجموع، این همکاری موجب شد نمونه اولیه نوار مغناطیسی جدید با ضریب تراکم ثبت شده 201 گیگابیت بر اینچ مربع تولید شود که شرکت‌ها ادعا می‌کنند 20 برابر ظرفیت سیستم‌های فعلی است.

در مقایسه با یک دستگاه قابل استفاده، بدین معنی است که 330 ترابایت داده می‌تواند بر روی یک کارتریج با اندازه کف دست قرار بگیرد که جهش بزرگی در مقایسه با کارتریج 15 ترابایتی است که در حال حاضر موجود است.

از نوارهای مغناطیسی به طور گسترده برای بیش از 60 سال است که استفاده می‌شود. پیشرفت‌هایی مانند این باعث می‌شود که نوارهای مغناطیسی در عصر بزرگ داده‌ها و محاسبات ابری همچنان یک گزینه قابل قبول و مورد پسند باقی بمانند. چرا که دارای ظرفیت بالا، قیمت پایین، مصرف انرژی کم و عمر مفید هستند.

محققان "IBM" می‌گویند: نوارها به طور سنتی برای آرشیوهای ویدئویی، فایل‌های پشتیبان، کپی برای بازیابی و حفظ اطلاعات پیش فرض مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما صنعت نیز در حال گسترش به سمت کاربردهای برنامه‌ها در فضای ابری است. انتظار می‌رود نوارهای جدید برای استفاده‌های به‌روز و مدرن قابل استفاده باشد.

توسعه‌دهندگان این تکنولوژی نمونه اولیه آن را در بیست و هشتمین کنفرانس ضبط مغناطیسی که همین هفته برگزار خواهد شد، ارائه می‌کنند.

ذخیره‌سازی نوار مغناطیسی را شکستند