۰ نفر

پرسه در کوچه‌های تاریک «دارک نت»

۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۸:۲۷
کد خبر: 204371
پرسه در کوچه‌های تاریک «دارک نت»

پرسه در کوچه‌های تاریک «دارک نت» «اف بی آی» از خرید و فروش غیرقانونی در گوشه تاریک اینترنت گزارش داد

«هدف ما این است که به یکی از بزرگ‌ترین، شناخته‌شده‌ترین و قابل اعتمادترین تأمین‌کنندگان کوکائین در جهان تبدیل شویم. ما نسبت به دیگر توزیع‌کنندگان گزینه‌های بیشتری را برای فروش محصولات خود در اختیار مشتریان می‌گذاریم و بهترین کیفیت کوکائین را با نازل‌ترین قیمت می‌فروشیم.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، این یکی از هزاران تبلیغی است که در فضای تاریک اینترنت یا همان «دارک نِت» منتشر شده است و کارشناسان از آن به‌عنوان گوشه تاریک اینترنت یاد می‌کنند که البته بیشتر کاربران آن را نمی‌بینند. سازمان پلیس فدرال امریکا (FBI) روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، درآمد حاصل از فعالیت بخش تاریک اینترنت در این کشور ماهانه چند میلیون دلار محاسبه می‌شود و در این گوشه از دنیای مجازی تمام اقلام و کالاهای غیرمجاز خرید و فروش می‌شود. افزایش دسترسی به شبکه پول مجازی بیتکوین و ادغام آن با سیستم‌هایی مانند Tor و OpenBazaar باعث شده است هزینه عرضه کالاهای غیرمجاز در اینترنت بسیار کاهش یابد و دسترسی مردم به آنها بیشتر شود. این همان اتفاقی است که بر اساس گزارش جدید FBI پس از امنیت سایبری مهم‌ترین مشکل اینترنتی جهان محسوب می‌شود.

دنیای تاریک اینترنت

به این بخش از دنیای مجازی «دارک‌نِت» یا گوشه تاریک اینترنت گفته می‌شود، زیرا سایت‌هایی که در این قسمت از دنیای مجازی فعالیت می‌کنند با جست‌وجوهای معمول در گوگل و یاهو قابل دسترسی نیستند و مرورگرهای اینترنتی هم براحتی نمی‌توانند آنها را پیدا کنند. وبسایت‌های مذکور فقط در اختیار آن دسته از کاربرانی قرار می‌گیرند که نرم‌افزارهای خاص در اختیار دارند و بسیاری از این نرم‌افزارها به‌صورت تخصصی برای ناشناس ماندن در دنیای مجازی ساخته شده‌اند. این اتفاق باعث می‌شود در این گوشه سوت و کور اینترنت گروه‌های مجرم براحتی شکل بگیرند و برای خرید و فروش انواع مختلف کالاهای غیرمجاز برنامه‌ریزی کنند.

زمانی که یاد می‌گیرید چگونه از این نرم‌افزارها استفاده کنید، می‌توانید از طریق مرورگر اینترنتی خود به انواع مختلف سایت‌های اینترنتی که چنین اقلامی را می‌فروشند دسترسی داشته باشید. بخش اعظم درآمدهای دارک نت از طریق وبسایت‌هایی حاصل می‌شود که شکل ظاهری آنها مانند حراجی‌های آنلاین است. این فروشگاه‌ها و حراجی‌های آنلاین مانند آمازون و eBay بین کاربران محبوبیت زیادی دارند و سایت‌های متخلف هم به همین شکل ساخته شده‌اند.

بر این اساس همان طور که در eBay می‌توانید پس از خرید کالا نظر خود را بنویسید، در این سایت‌ها هم قابلیت مشابه عرضه شده است. به‌عنوان مثال یکی از کاربران روی سایتی که مواد مخدر می‌فروشد، نوشت: «امتیاز 10 از 10. قیمت مناسب و کیفیت بسیار عالی کوکائین. از خرید خود راضی هستم». ورود به این سایت‌ها مانند آن است که در کوچه‌های تاریک محله‌های ناامن حاشیه شهر قدم بزنید و قصد داشته باشید از عرضه‌کنندگان مواد مخدر خرید کنید. البته باید بدانید در این گوشه تاریک از اینترنت تقریباً هرچه را بخواهید می‌توانید پیدا کنید. از کارت شناسایی و گذرنامه جعلی گرفته تا اسلحه و مواد مخدر جزو کالاهایی هستند که در این سایت‌ها به دست مشتری می‌رسند.

استرالیا در تله دارک‌نت

یکی از کاربرانی که کارت شناسایی جعلی روی اینترنت می‌فروشد روی یکی از سایت‌های مذکور نوشت: «برای سال‌های طولانی کارت اعتباری و مدرک شناسایی جعلی درست می‌کنم و در اینجا می‌فروشم. تاکنون هیچ کس از کار من ناراضی نبوده است و براحتی فعالیت می‌کنم. به کمک دارک‌نت به خوبی یاد گرفته‌ام چه کار باید بکنم.»  برخی افراد حساب بانکی می‌فروشند. یک کاربر متخلف در این سایت‌ها اطلاعات حساب «بانک کامان‌وِلس» استرالیا را که ادعا می‌کند 100 هزار دلار پول در آن است به مبلغ چند هزار دلار حراج کرده است.

این بخش از دارک‌نت اندکی پیچیده است. فروشندگان در این بخش به خریداران هشدار می‌دهند که باید و حتماً از آدرس اینترنتی (IP) استرالیا استفاده کنند تا به این حساب‌های بانکی دسترسی داشته باشند و می‌بایست روی رایانه شخصی خود سابقه‌ای از فایل‌های کوکی با آدرس اینترنتی استرالیا بسازند. این مسأله باعث می‌شود سیستم هوشمند بانک تصور کند که او یک کاربر عادی است و پس از مانیتور شدن آدرس IP مطمئن می‌شود هیچ تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است.

دولت استرالیا گسترش فعالیت دارک‌نت برای حساب‌های بانکی این کشور را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی خود می‌داند و با وجود سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های فراوان هنوز نتوانسته است هیچ راهی برای جلوگیری از این فرآیند پیدا کند. البته دارک‌نت فقط بانک‌های استرالیا را مورد هدف قرار نداده است. مردم این کشور همچنین می‌توانند انواع مواد مخدر و اسلحه را بخرند. با توجه به اینکه عرضه هرگونه مواد مخدر و حمل سلاح گرم در استرالیا ممنوع است، دارک‌نت این نگرانی را ایجاد کرده است تا استرالیایی‌ها براحتی بتوانند سیستم امنیتی را دور بزنند و به مواد مخدر دسترسی داشته باشند.

دولت استرالیا یک سیستم هوشمند به نام Medicare راه‌اندازی کرده است که اطلاعات پزشکی و درمانی مربوط به همه بیماران در آن موجود است و البته فعالان عرصه دارک‌نت این اطلاعات را براحتی خرید و فروش می‌کنند. بد نیست بدانید فقط دولت استرالیا به این اطلاعات دسترسی دارد و هنوز بدرستی مشخص نشده است اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه مذکور چطور از دارک‌نت سر در آورده‌اند. فروشندگان ادعا می‌کنند به تمام اطلاعات شبکه داخلی دولت استرالیا دسترسی دارند و هر داده‌ای را که خریدار بخواهد می‌توانند در اختیار او بگذارند.

در گزارش رسمی منتشر شده از سوی استرالیا که به تأیید FBI هم رسیده است، تمام اطلاعات شخصی هر فرد که در سیستم Medicare ذخیره شده است به‌ازای هر یک نفر با قیمت 22 دلار فروخته می‌شود و البته اگر یکی از خریداران دارک‌نت بخواهد اطلاعات چند نفر را به صورت همزمان بخرد تخفیف می‌گیرد. فردی که هم‌اکنون این اطلاعات را می‌فروشد از لوگوی سازمان خدمات انسانی استرالیا استفاده می‌کند و می‌گوید که به شبکه داخلی این مرکز دسترسی پیدا کرده است. این اتفاق در حالی صورت گرفته است که دولت کره جنوبی چندی پیش اعلام کرد، چهارمین سیستم بزرگ تبادل بیتکوین در جهان هک شده است. این سیستم که مبتنی بر خدمات Bithumb فعالیت می‌کند و در کره جنوبی مدیریت می‌شود، میلیاردها دلار ارزش دارد و هم‌اکنون مشخص نیست سرقت از آن در چه ابعادی صورت گرفته است.

سازمان پلیس فدرال امریکا در گزارش جدید خود اعلام کرد ارزش بازار جهانی دارک‌نت به طور میانگین سالانه 30 درصد افزایش می‌یابد و حتی این روزها پای گروه‌های تروریستی هم به این گوشه تاریک از اینترنت باز شده است تا آنها براحتی بتوانند سلاح‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند و حتی تانک بخرند. بر اساس این گزارش مشخص شد کالاها در دارک‌نت به 47 زبان مختلف عرضه می‌شوند و حدود 15 میلیون صفحه در 24 هزار دامنه اینترنتی که چنین محصولاتی را عرضه می‌کنند شناسایی  شده است.