۰ نفر

خصولتی‌ها نفس بخش خصوصی را گرفتند

۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱:۱۱
کد خبر: 199026
خصولتی‌ها نفس بخش خصوصی را گرفتند

یک کارشناس فناوری اطلاعات افزایش پهنای باند اینترنت توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را از اقدامات کلیدی می‌داند و درعین حال معتقد است شرکت‌های خصولتی که در دولت‌های قبل بسیار رشد کردند و در این دولت هم جلو رفتند، اجازه رقابت سالم را به بخش خصوصی نمی‌دهند و نفس خصوصی‌ها را گرفتند.

باقر بحری با اشاره به عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهار سال گذشته گفت: دولت یازدهم عملا نسبت به عملکرد دو دولت گذشته کارهای مثبت زیادی انجام داده است که نباید آنها را نادیده گرفت. افزایش پهنای باند، مقابله کردن با فیلترینگ‌ها و تقویت کسب و کار اینترنتی از اقدامات مثبتی بوده است که موجب می‌شود به کارکرد دولت جدید امیدوار شویم. البته وقتی کسی کاری مثبت می‌کند انتظارات برای طی کردن بقیه راه مثبت از او بالا می‌رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: یکی از موارد این انتظار این است که در حال حاضر اوضاع کسب و کار در بخش IT رکود زیادی دارد و مشکلاتی را در زمینه‌های بیمه، مالیات و از این دست شاهد است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین مشکل اساسی که به طور کلی وجود دارد این است که در مقابل تحولاتی که در سطح جهانی در حوزه IT رخ می‌دهد، هنوز خیلی عقب هستیم.

این کارشناس موضوع ساماندهی تشکیلات صنف را از موضوعات مهم دانست و بیان کرد: به نظر می‌رسد پذیرش سازمان نظام صنفی به عنوان تنها ارگان رسمی که می‌تواند این کسب و کار را رونق دهد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به عبارتی حداقل در حرف، بخش خصوصی مورد توجه قرار می‌گیرد اما در عمل تغییر جدی صورت نگرفته است. مهم‌ترین موضوعی که وجود دارد این است که بخش خصوصی باید جایگاه خود را پیدا کند.

بحری که از اعضای سازمان نصر کشور است، با انتقاد از افزایش شرکت‌های خصولتی اظهار کرد: در دولت‌های قبل شرکت‌های خصولتی بسیار رشد کردند، شرکت‌هایی که اجازه رقابت سالم را به بخش خصوصی نمی‌دهند و نفس خصوصی‌ها را گرفتند. این مساله متاسفانه در این دولت هم جلو رفته است و ما شاهدیم اکثر نهادهای حاکمیتی یا دولتی، شرکت‌های خصولتی تاسیس کردند که امکانات، پول و قدرت زیادی دارند و شرکت‌های خصوصی باید با آنها رقابت کنند که این یک رقابت نابرابر است.

چشم‌پوشی از افزایش پهنای باند منصفانه نیست

وی با بیان اینکه منصفانه نیست از افزایش پهنای باند در دولت یازدهم چشم پوشی کنیم، اظهار کرد: برخی اقدامات کلیدی هستند و افزایش پهنای باند نیز جزو موارد کلیدی بوده است. افزایش پهنای باند موضوع بزرگی است و حتی هنوز هم جای زیادی برای گسترش دارد، اما همین مقدار افزایش نیز باعث افزایش رونق کسب و کار در جامعه شده است. بنابراین افزایش پهنای باند کار کوچکی نیست، البته با برداشتن این قدم باید قدم‌های بعدی نیز برداشته شود.

این کارشناس با اشاره به اهمیت فعالیت شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: بسیاری از شغل‌ها، ارتباط‌ها و مسائل اجتماعی در حال حاضر توسط تلگرام هدایت می‌شود. اگر این موضوع را در نظر بگیریم که تلگرام مسدود نشده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد، همین یک کار اقدام بسیار بزرگی است. بنابراین باید توجه داشت کارهای مثبت زیادی انجام شده است. با وجود این در این حوزه ما بسیار عقبیم و در برابر تحولات جهانی، قوانین کهنه‌ای داریم که باید جدی‌تر به آن‌ها پرداخته شود.

بحری با بیان اینکه دنیا در حال تحول است و ما نباید براساس قوانین کهنه گذشته با پدیده‌های جدید برخورد کنیم، خاطرنشان کرد: پدیده‌های جدید باید کار خود را انجام دهند و ما برای آنها لباس بدوزیم. ضعف قانون تنها به دولت بر نمی‌گردد بلکه به قوه مقننه نیز بر می‌گردد. حتی قوه قضاییه هم در این حوزه عقب است. لازم است با مسائلی که در رابطه با حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد برخورد مناسب‌تری شود، خصوصا مصادیق فیلترینگ موضوعات مهمی هستند. ما شاهدیم در حال حاضر مواردی فیلتر است که شاید اصلا ضرورتی برای فیلترشان وجود نداشته باشد.

وی با انتقاد از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: فیس‌بوک و توییتر در کشور فیلتر هستند اما اکثر افراد حاکمیت در این شبکه‌ها حساب دارند. واقعیت این است که مسائل غیراخلاقی و یا سیاسی در سایر سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها هم مجال بروز دارند. با رفع فیلترینگ فیس‌بوک و توییتر امکان رونق کسب و کار ایجاد می‌شود. این روزها یوتیوب بیشتر از این‌ که در خدمت مسائل اجتماعی یا سیاسی باشند کسب و کار و اشتغال را بسیار رونق می‌دهد و فیلترینگ مانع این موارد است.