۰ نفر

کاهش دلار عامل ثبات در بازار کامپیوتر

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۳:۳۳
کد خبر: 189321
کاهش دلار عامل ثبات در بازار کامپیوتر

تحرک مثبت برای بازار کامپیوتر قابل پیش‌بینی است. این آینده‌نگری برخی از فعالان بازار کامپیوتر است که معتقدند این بازار در سال جدید متاثر از میزان تقاضا در سال گذشته باقی مانده و تا پیش از برگزاری انتخابات و کاهش نسبی نرخ دلار همچنان ثبات را تجربه می‌کند.

تحرک مثبت برای بازار کامپیوتر قابل پیش‌بینی است. این آینده‌نگری برخی از فعالان بازار کامپیوتر است که معتقدند این بازار در سال جدید متاثر از میزان تقاضا در سال گذشته باقی مانده و تا پیش از برگزاری انتخابات و کاهش نسبی نرخ دلار همچنان ثبات را تجربه می‌کند. کاهش تقریبی نرخ دلار و واردات کالا به میزان سال پیش از عمده دلایلی است که کارشناسان می‌گویند وضعیت بازار را در ثبات نسبی حفظ کرده است. «بهار امسال نسبت به سال قبل فصل بهتری از گذشته است.» امیرمیثم گیاهی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر می‌گوید که فروش آنها نسبت به بهار 95 در فروردین امسال رشد خوبی را نشان داده است. به گزارش دنیای اقتصاد، وی می‌گوید: «به‌عنوان شرکتی که با بیش از صد شرکت در ارتباط هستیم نسبت به فروردین سال 95 شروع خوبی را تجربه کردیم، هرچند بسیاری همچنان نگران موضوع انتخابات هستند که پس از آن به احتمال زیاد دلار گران می‌شود و همین تغییر روی نرخ کالاهای وارداتی اثر می‌گذارد.» با این وجود او معتقد است که اسفند و اوایل فروردین برای بازار آی‏تی همیشه خوب است و نمودار فروش آنها در این مدت نیز حاکی از ادامه همین روند است.  او در ادامه پیش‌بینی می‌کند:« اگر تغییراتی در بدنه دولت بعد از انتخابات روی ندهد و همچنین پیگیری برای ساماندهی کالای قاچاق که عمدتا در میان کالای آی سی تی در سال گذشته روی داد و با حمایت سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اجرا شد و نیز اجرای طرح رجیستری برای گوشی‏های موبایل ادامه پیدا کند، به نظر می‌رسد بازار بهتری برای شرکت‌های کامپیوتری ایجاد می‌شود و قاچاق محدودتر و حتی شاید به صفر برسد.» او ادامه می‌دهد:« با توجه به چنین اتفاقاتی نسبت به تثبیت بازار کامپیوتر باید خوش‌بین بود تا این غربالگری‌ها بتواند به انسجام و جهت مثبتی برای بازار کامپیوتر بینجامد.»

 

ثبات ادامه دارد

منحنی‏های تغییر قیمت اجناس که در سال‌های اخیر حرکت‌های غیرواقعی داشتند از دو سال گذشته آرام گرفته‌اند و همین امر به اندازه‌ای که بتواند بازار را در یک ثبات نسبی هرچند با تحمل نگه دارد به خوبی عمل کرده است. رجب زاده یکی از فعالان بازار کامپیوتر می‌گوید: بازار کامپیوتر از آخرین ماه‌های سال قبل اتفاقی را تجربه نکرده است و متاثر از حجم تقاضا در اسفند گذشته باقی است. او ادامه می‌دهد:« دلار در سال قبل تا قیمت 3هزار و 860 تومان رسید و حالا روند کاهشی پیدا کرده است و به همین دلیل فروردین و اردیبهشت امسال بازار متاثر از وضعیت سال قبل است. می‌توان گفت که در تابع تقاضا سلیقه مشتری سر جایش قرار گرفته است و عوامل متغیر دستخوش تغییر نشده است. همچنان رکود و بحران در لایه‏های مختلف جامعه حس می‌شود و به‌دلیل اینکه اتفاق اقتصادی خاصی روی نداده نمی‌توان پیش‌بینی روشنی را متصور بود.»

به گفته او کار در بازار کامپیوتر به‌طور مستقیم با نرخ دلار و واردات ارتباط دارد این درحالی است که برای ادامه روند واردات شرکت‌ها هنوز با مشکلاتی در بخش فاینانس و بازگشایی ال‌سی مواجه‌اند. «از سوی دیگر بانک‏ها در داخل خودشان مشکلاتی دارند و به لحاظ حجم نقدینگی و ارائه تسهیلات با موانعی روبه‌رو هستند. با این وجود هرچند در چند سال پیش نوسانات دلار به شدت زیاد بود و چیزی که در بازار رخ می‏داد و تغییرات مداوم منحنی‌های سینوسی جلوی فعالیت اقتصادی بانک‌ها را می‏گرفت، اما در حال حاضر با توجه کم شدن این تغییرات و ثابت ماندن منحنی تغییرات و ثابت ماندن روند تابع تقاضا باید گفت که وضعیت بازار به‌صورت یکنواخت و ثابت در حال تداوم است.»