۰ نفر

«ابرکامپیوترها» در دولت ترامپ جایگاهی ندارند

۳۱ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۴۳
کد خبر: 188880
«ابرکامپیوترها» در دولت ترامپ جایگاهی ندارند

تصور کنید زندگی خود را به یک شهر جدید انتقال دادید و قرار است از امروز در منطقه‌ای که هیچ شناختی از آن ندارید حضور داشته باشید. چطور متوجه می‌شوید کدام مدرسه را باید برای فرزندان خود انتخاب کنید، از کدام مراکز باید خریدهای روزانه را انجام دهید، خدمات اینترنتی خانه را از چه شرکتی بگیرید و چگونه رفت‌ و آمد درون‌شهری را انجام دهید؟ داده‌هایی که دولت‌ها جمع‌آوری می‌کنند به تمام این سؤالات پاسخ می‌دهد تا زندگی را برای شهروندان آسان کند.

دولت فدرال امریکا اطلاعات مهم و ارزشمندی را در اختیار شهروندان خود می‌گذارد. ولی به تازگی مرکز امنیت سایبری پنتاگون به این نتیجه رسیده است که بخشی از این اطلاعات می‌توانند در معرض خطر باشند و مشکلاتی را به وجود آورند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، «الکس هوارد» مدیر بنیاد Sunlight که وظیفه شفاف‌سازی فعالیت‌های اطلاعاتی دولت امریکا را برعهده دارد این هفته طی مصاحبه‌ای به خبرگزاری سی‌ان‌ان گفت: «نکته‌ مهمی که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته بود و باید در اولویت اصلی قرار گیرد این است که استفاده از داده‌های دولتی در تصمیم‌گیری‌های عادی برای انجام فعالیت‌های روزمره می‌توانند زندگی مردم را به خطر بیندازند. شاید مردم به این مسأله توجه زیادی نداشته باشند. ولی همه ما در زندگی خود به میزان قابل ملاحظه‌ای داده‌های دولتی را به کار می‌بریم تا شرایط بهتری پیش‌رو داشته باشیم.»

داده‌های دولتی

دولت امریکا طی هفته گذشته برای نخستین بار نشان داد که چگونه اطلاعات اختصاصی خود را در زندگی روزمره مردم ارائه می‌دهد و چگونه از آنها استفاده می‌کند. نخستین بخش از اطلاعات دولتی که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد در خدمات گیرنده‌های ماهواره‌ای (GPS) به کار گرفته می‌شود و این طور که در گزارش شفاف‌سازی فعالیت‌های دولت امریکا ارائه شده است، نیروی هوایی ارتش این کشور وظیفه پشتیبانی از گیرنده‌های GPS و انتشار اطلاعات درست به آنها را برعهده دارد.

طبق اطلاعات این گزارش، سرویس‌های اینترنتی از جمله Maps گوگل به صورت مستقیم با سازمان محیط زیست، سازمان ملی خدمات پارک‌ها و مرکز تحقیقات جغرافیایی امریکا در ارتباط است تا جزئی‌ترین اطلاعات را با بالاترین میزان دقت به صورت عمومی منتشر کند و در هر لحظه متناسب با موقعیت و نیاز کاربر بهترین خدمات را در اختیار او بگذارد.

با مطالب ذکر شده اگر شما در کشور امریکا حضور داشته باشید و مبتنی بر سرویس‌های اینترنتی معمول بخواهید وضعیت آب و هوا را بررسی کنید، اپلیکیشن مورد نظر شما بدون آنکه خبر داشته باشید به سازمان ملی اقیانوسی و جوی امریکا متصل می‌شود. تصاویر ماهواره‌ای که براحتی روی سرویس‌های اینترنتی گوگل و دیگر شرکت‌ها در اختیار شما قرار می‌‌گیرد به سرور برنامه Landsat ناسا متصل شده است و همان لحظه که ابزار موبایلی را باز می‌کنید، بدون آنکه مطلع باشید اطلاعات دولتی حساس و مهم را در اختیار می‌گیرید.

حتی ابزارهای آنلاینی که در طول روز مورد استفاده قرار می‌دهیم نیز به صورت مستقیم با داده‌های دولتی در ارتباط هستند. به‌عنوان مثال صفحات مربوط به ابزار Yelp برای خدمات درمانی به سرورهای مرکزی دولت امریکا متصل است تا اطلاعات پزشکان و بیماران را تحلیل کند و در این میان اگر از صفحات این ابزار برای دریافت اطلاعات رستوران استفاده کنید نیز به صورت غیرمستقیم داده‌های دولتی را مورد استفاده قرار داده‌اید.

داده‌ها در زندگی روزمره

دولت امریکا در جدیدترین گزارش شفاف‌سازی خود اعلام کرده است، همه ما در طول روز بدون آنکه مطلع باشیم در تصمیم‌گیری‌های عادی یا مهم از اطلاعات دولتی استفاده می‌کنیم. این اطلاعات می‌توانند در معرض خطر قرار بگیرند و هرگونه حمله سایبری به آنها می‌تواند مردم عادی را هم به خطر بیندازد.

در ماه مارس از سال‌جاری میلادی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا طرحی را به امضا رساند که بر اساس آن بودجه مربوط به امنیت اطلاعاتی آژانس‌های دولتی کاهش یافت. این کاهش بودجه تأثیرات گسترده‌ای را برجا گذاشت و حتی ساده‌ترین اتفاقات روزمره از جمله تصمیم‌گیری برای خرید یک دستگاه ماشین لباسشویی را هم تحت تأثیر قرار داد؛ به این صورت که تا پیش از این اطلاعات در همه زمینه‌ها به صورت جامع زیر نظر دولت امریکا برای مردم این کشور ارائه می‌شد تا در برنامه‌ریزی‌های روزمره خود بتوانند از آن استفاده کنند. ولی با اعمال قانون جدید ترامپ این بودجه کاهش 31 درصدی را تجربه کرد تا نه تنها اطلاعات به صورت محدودتر ارائه شود، بلکه مراقبت‌های سایبری کمتری هم در مورد آنها اعمال شود.

در جریان این تصمیم‌گیری ترامپ بودجه «سازمان امنیت شیمیایی امریکا» را هم کاهش داد. این سازمان وظیفه داشت در مورد همه دستگاه‌ها و محصولاتی که مردم با آن سر و کار دارند بررسی کند و نتایج حاصل از آن را در قالب بسته‌های اطلاعاتی به سازمان‌ها و کاربران عمومی ارائه دهد. سازمان مذکور هر ماه لیستی را منتشر می‌کرد که میزان امنیت شیمیایی هر یک از محصولات به مردم نشان داده می‌شود و این فهرست در اصل حاصل تحلیل‌های اطلاعاتی دولتی بود. کارگران، کارمندان، سازمان‌ها و افراد عادی با استفاده از این فهرست بخوبی می‌دانستند که چگونه باید با محیط پیرامون خود برخورد داشته باشند و البته ترامپ تصمیم گرفت دسترسی به این بخش از اطلاعات را هم برای مردم خود محدود کند.

در پی تصمیمات اخیر رئیس جمهوری امریکا بودجه اطلاعاتی «مؤسسه ملی سلامت» هم کاهش یافت و این مسأله نگرانی‌های فراوانی را به وجود آورد. زیرا تا پیش از این بررسی‌های اطلاعاتی سازمان مذکور در زمینه بیماری‌های عفونی، اختلالات فصلی، روش‌های درمانی، داروهای جدید و... داده‌های ارزشمندی را در اختیار مردم قرار می‌داد.

از آنجایی که دولت‌ها بیشترین سهم را در جمع‌آوری و پردازش اطلاعات در اختیار دارند، با تصمیمات اخیر دولت امریکا کارشناسان در مورد آینده وضعیت اطلاعات بسیار نگران شده‌اند. این نگرانی‌ها برای برخی سازمان‌ها بیشتر مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال مرکز Data Refuge که وظیفه بررسی اطلاعات پناهندگان را دارد از ابتدای سال 2017 میلادی هیچ بودجه‌ای دریافت نکرده است.

به هر حال، با وجود آنکه دولت امریکا هر یک از شهروندان خود را یک بسته اطلاعاتی می‌داند و طی چند سال اخیر به این مسأله توجه ویژه داشته است اما این روزها با روی کار آمدن ترامپ اطلاعات و نحوه تحلیل آنها برای دولت امریکا به کمترین میزان اهمیت رسیده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در دولت جدید امریکا، ابرکامپیوترها جایگاه چندانی ندارند و به کلان داده‌ها توجه کافی نمی‌شود و همین مسأله می‌تواند در آینده نه چندان دور مشکلات قابل ملاحظه‌ای را به وجود آورد.