۰ نفر

تغییر نرخ خدمات کافی نت‌ها

۲۶ فروردین ۱۳۹۶، ۷:۴۹
کد خبر: 187774
تغییر نرخ خدمات کافی نت‌ها

برقرار شدن ارتباطات دیجیتالی و توسعه کارهای دولتی به واسطه اینترنت و مراجعه نکردن مردم به ادارات باعث شده تا رفت و آمد مردم برای انجام برخی امور اداری که لازم نیست به‌صورت حضوری در ادارات انجام شود، در مراکز خدمات اینترنتی یا کافی‌نت‌ها افزایش یابد.

 پیچیده بودن روند برخی از ثبت نام‏های دولتی از سوی کاربر در خانه یا کند بودن سرعت اینترنت و کافی نبودن آن برای ثبت‌نام در زمان اوج مراجعه کاربران همچنان مردم را نیازمند رفت و آمد به کافی‌نت‌ها کرده است. اما در اسفند ماه گذشته برخی از شهروندان به‌ویژه در پایتخت کشور مجبور به مراجعه مکرر به کافی نت‏ها برای پرداخت عوارض خودرو و دریافت آرم طرح ترافیک بودند که همین مساله هم موضوع نظارت بر این مراکز را افزایش داد. به گزارش دنیای اقتصاد ، علاوه‌بر این در اسفند ماه گذشته نیز اتحادیه رایانه تهران نرخ خدمات ارائه شده از سوی کافی‌نت‌ها را افزایش داد. بر اساس آمار اتحادیه رایانه تهران واحدهای خدمات اینترنتی و کافی نت‏ها در سال گذشته 67 مجوز دریافت کرده‌اند که نسبت به سال ما قبل آن به‌دلیل دیده شدن بیشتر و ارائه خدمات دولت الکترونیک به شهروندان بهبود یافته است. هرچند به‌جز اتحادیه‏های رایانه در سراسر کشور پلیس فتا و پلیس اماکن عمومی نیز بر فعالیت و کارکرد کافی نت‌ها نظارت دارند و بر اساس آنچه به عنوان قوانین مورد تاکید این مراجع عنوان شده کافی نت‌ها موظف هستند که مدرک مجوز کسب خود را در محل مناسب و در معرض دید مشتریان قرار دهند. محل این دفاتر باید در معرض دید و نظارت عمومی باشد. دفاتر خدمات اینترنت موظفند پهنای باند مورد نیاز خود را الزاما از طریق شرکت‌های دارای پروانه ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی (ISP) تامین کنند، بنابراین تامین پهنای باند از ارائه‌دهندگان غیر مجاز از طریق ماهواره مطابق قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع است. مدیران دفاتر خدمات اینترنت موظفند مدارک لازم در خصوص تامین پهنای باند و رعایت شرایط عمومی را حسب مورد در اختیار بازرسان پلیس فتا قرار دهند. ارائه هرگونه خدمات غیر حضوری از طریق دفاتر خدمات اینترنت ممنوع است.

آخرین آمار درباره تخلفات این مراکز مربوط به شهریور سال 94 است که کارشناسان پلیس فتا به همراه ماموران نظارت بر اماکن عمومی پلیس تهران 272 کافی‏نت به خاطر تخلفات مالکان آن پلمب کردند و 847 کافی نت دیگر نیز اخطاریه پلمب دریافت کردند. اما نظارت بر کافی نت‏ها از سوی پلیس اماکن عمومی بیش از هرچیز مربوط به تخلفاتی است که کاربر یا صاحب کافی‌نت در آن منجر به تخلفاتی در فضای مجازی شده باشند و به این ترتیب از جمله تخلفاتی که منجر به صدور اخطار و پلمب کافی نت‌ها از سوی پلیس می‌شود به گفته رئیس پلیس تهران مربوط به نداشتن پروانه کسب، بازی‏های اینترنتی مستهجن و مبتذل، نگهداری تصاویر نامناسب، استفاده از مجاری فیلترشکن و در اختیار قرار دادن آن در دسترس کودکان و نوجوانان، امکان ورود کاربران به سایت‌های مبتذل و مستهجن، امکان دسترسی به رمز عبور مشتریان، امکان دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی کاربران، حضور افراد ناباب و بدون صلاحیت در واحد‌های صنفی متخلف برای ایجاد مزاحمت برای مشتریان خصوصا بانوان و نوجوانان است.

با این وجود احتمال تخلف به‌دلیل گران‌فروشی در این مراکز به‌دلیل بالارفتن نرخ این خدمات نیز وجود دارد اما این تاکید از سوی مراجع نظارتی وجود دارد که با ثبت تخلف از سوی واحدهایی همچون پلیس اماکن، سازمان تعزیرات یا ناظران اتحادیه رایانه منجر به صدور اخطار و پلمب واحد مربوطه خواهد شد.  حالا بر اساس اعلام اتحادیه رایانه تهران نرخ جدید خدمات کامپیوتری و اینترنت در تهران تغییر کرده و به تمامی کافی نت‌های پایتخت ابلاغ شده است و کاربران باید در نظر داشته باشند هنگام دریافت هر نوع از خدمات چه مبلغی را پرداخت کنند.