۰ نفر

کندترین رشد سوددهی برای هوآوی

۱۶ فروردین ۱۳۹۶، ۷:۳۴
کد خبر: 185889
کندترین رشد سوددهی برای هوآوی

شرکت هوآوی گزارش سالانه خود را از نتایج مالی شرکت در سال ٢٠١٦ منتشر کرد.

 براساس این گزارش، هوآوی در سال ٢٠١٦ به درآمدی معادل ٥٢١,٦ میلیارد یوان چین (حدود ٧٥.١ میلیارد دلار آمریکا) دست یافته که نسبت به سال گذشته، ٣٢ درصد افزایش داشته است. با وجود این افزایش درآمد، سود هوآوی در سال ٢٠١٦ در مقایسه با سال قبل، افزایش درخور ‌توجهی نداشته است. سود خالص این شرکت در سال ٢٠١٦ برابر با ٣٧.١ میلیارد یوان (٥.٣ میلیارد دلار) اعلام شده که نسبت به سود این شرکت در سال ٢٠١٥، تنها ٠.٤ درصد بیشتر شده است. در پنج سال اخیر، این کندترین رشد هوآوی در سوددهی به شمار می‌رود. به گفته اریک ژو، مدیرعامل دوره‌ای هوآوی، این را که فقط درآمد رشد داشته باشد و سود رشدی نکند، نمی‌توان تحمل کرد. گفتنی است هم‌زمان با تلاش هوآوی برای گسترش کسب‌وکار گوشی هوشمند، این شرکت ٤.٩ میلیارد یوان را صرف هزینه‌های برندسازی کرد که طبق خبرگزاری رویترز، همین عامل سوددهی هوآوی در سال ٢٠١٦ را با مشکل مواجه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، در ماه فوریه، خبرهایی شنیده شد مبنی بر اینکه یادداشت‌های داخلی در شرکت هوآوی، حاکی از فشار شدید برای بهبود وضعیت درآمدها و بازدهی بوده‌اند. همچنین به گفته یکی از رؤسای بخش گوشی هوشمند در این شرکت، عرضه گوشی‌های پرچمدار نتوانست هوآوی را به اهداف سودآوری داخلی خود برساند. هوآوی در گزارش اخیر به این نکته اشاره کرده که این شرکت در سال ٢٠١٦ چیزی حدود ٧٦.٤ میلیارد یوان (١١ میلیارد دلار) را صرف هزینه‌های تحقیق و توسعه کرده است. شرکت هوآوی از سه بخش عمده تشکیل شده که عبارت‌اند از: کسب‌وکار مخابراتی یا اپراتوری (Carrier Business)، کسب‌وکار کالای مصرفی (Consumer Business) و کسب‌وکار شرکتی (Enterprise Business). کسب‌وکار مخابراتی و اپراتوری هوآوی در سال ٢٠١٦ درآمدی در حدود ٢٩٠.٦ میلیارد یوان (٤١.٨ میلیارد دلار) کسب کرد که در مقایسه با سال قبل از آن، ٢٤ درصد افزایش داشته است.

کسب‌وکار شرکتی هوآوی در سال ٢٠١٦ درآمدی برابر با ٤٠.٧ میلیارد یوان (٥.٩ میلیارد دلار) را برای این شرکت در پی داشت که از رشدی ٤٧‌درصدی در این بخش حکایت می‌کند. هوآوی مدعی شده به لطف محصولات نوآورانه خود و شناخته‌شدن به‌عنوان یک برند پیشرفته در ساخت دستگاه‌های الکترونیکی در سراسر جهان، کسب‌وکار کالای مصرفی این شرکت موفق شد در سال ٢٠١٦ چیزی حدود ١٣٩ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به بازارهای مختلف عرضه کند. طبق گزارش اخیر، رقم درآمد بخش کالای مصرفی هوآوی در سال ٢٠١٦ حدود ١٧٩.٨ میلیارد یوان (٢٥.٩ میلیارد دلار) عنوان شده که در مقایسه با سال قبل از آن، ٤٤ درصد رشد داشته است.

سابرینا مِنگ، مدیر ارشد مالی هوآوی، عواملی مانند اندوخته مالی فراوان، ساختار سرمایه‌ای مستحکم و پایدار و انعطاف در برابر خطرات و ریسک‌ها را در موفقیت عملیاتی هوآوی در سال ٢٠١٦ مؤثر می‌داند. با مقایسه سه بخش مختلف شرکت، متوجه می‌شویم درآمد کسب‌وکار کالای مصرفی کمتر از کسب‌وکار مخابراتی هوآوی بوده است. به بیان دیگر، می‌توان گفت تمرکز بیشتر این شرکت روی دیوایس‌هایی مانند گوشی های هوشمند‌ و پوشیدنی‌ها، ظاهرا وضعیت مالی هوآوی را با مشکل مواجه کرده است. این خبر خوبی برای طرفداران هوآوی نیست. اریک ژو در جایی اعلام کرده: «ما قصد داریم به افزایش بهره‌وری خود توجه بیشتری کرده و سرمایه‌گذاری‌هایی را که منجر به تولید ارزش نمی‌شوند، کاهش دهیم».

اینکه قسمت دوم این جمله گوشی‌های هوشمند را هم در بر می‌گیرد، هنوز کاملا مشخص نیست؛ اما آمار ١٣٩‌میلیونی دیوایس‌های عرضه‌شده از سوی هوآوی در سال ٢٠١٦، این فرضیه را تا حد زیادی باطل می‌کند. در هر صورت، هوآوی قبلا برای گسترش کسب‌وکار گوشی هوشمند‌های خود ابراز تمایل کرده است؛ بارها شایعاتی شنیده شده مبنی بر اینکه هوآوی برای حضور در بازار آمریکا در حال مذاکره با AT&T – از اپراتورهای مهم ایالات متحده – است. با وجود عرضه گوشی‌های هوشمندی مانند Mate٩ و موفقیت نسبی برند honor در آمریکا، هوآوی هنوز آن طور که باید‌و‌شاید در ایالات متحده جا نیفتاده است. نتایج مالی سال ٢٠١٦ هوآوی، به‌طور مستقل از سوی مؤسسه هلندی KPMG (ارائه‌دهنده خدمات و مشاوره‌های مالی) حسابرسی شده است. ضمن اینکه تبدیل یوان چین به دلار آمریکا در این گزارش بر مبنای نرخ تبدیل در روز ٣١ دسامبر ٢٠١٦ (١١ دی ١٣٩٥) صورت گرفته است (هر یک دلار آمریکا برابر با ٦,٩٤٤٨ یوان چین). ناگفته نماند مبنای محاسبه نرخ رشد در این گزارش نیز یوان چین است، نه دلار آمریکا.