۰ نفر

کشور به سمت تمرکز دیتاسنترها حرکت می‌کند

۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۲
کد خبر: 181348
کشور به سمت تمرکز دیتاسنترها حرکت می‌کند

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: جایگاه فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی هنوز به بلوغ نرسیده است و نقشی که آن در حکمرانی می تواند داشته باشد در معماری ها مورد توجه قرار نگرفته است.

سیدابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور  - در اولین وبینار تخصصی کشور با بیان این مطلب افزود:  عمده ترین چالشی که سیستم های فناوری اطلاعات در سازمانها با آن مواجه هستند کمبود نبود نیروی انسانی مناسب و ضعف ساختار هاست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به این که منابع سخت افزاری و نرم افزاری مناسب امنیت در سیستم ها وجود ندارد، تاکید کرد:  به دلیل فقدان کارشناسی سازمان یافته و نهادی در تهیه سخت افزارها و نرم افزارها شاهد این هستیم که تمامی سازمان ها به دنبال احداث دیتا سنتر هستند که این بدان معناست که لزوم توسعه سیستم فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گرفته اما اجرای توسعه مزبور در صحنه عمل به ایجاد دیتا سنترها منتهی شده است و البته در این زمینه نیز صرفا حوزه مکانیکی و غیر فعال و با نگاه سخت افزاری در نظر گرفته شده است و سیستم های مناسب سخت افزاری و نرم افزاری فعال وجود ندارد.

فیروزآبادی اظهار کرد: شبکه دولت ایران باید به سمت تمرکز دیتاسنترها حرکت کند و کشور در نهایت به تعداد محدودی دیتا سنتر مناسب و بزرگ که در آن بحث افزونگی، سیستم عامل های توسعه یافته از قبیل خدمات ابری و توزیع منابع سخت افزاری به خوبی مدیریت شده باشد نیاز دارد، بنابراین تا  زمانی که به این سمت حرکت نکنیم شاهد نقش برجسته IT در حکمرانی و نظام اداری کشور نخواهیم بود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با تاکید بر این که با ایجاد این زیرساخت ها مردم می توانند نیازهای خود را در درون سیستم حل کنند، اعلام کرد: تا زمانی که بانک های اطلاعاتی، سیستم های عامل و پلت  فرم های ما متفرق هستند، ممکن است که ما ده‌ها برابر هزینه کنیم و در نهایت مردم برخوردار از خدمات مناسب دولت الکترونیک نباشند.

وی افزود: رویکرد دولت ها در دنیای امروز خدمات محوری است و خدمت توسط همان کسی که تولید کننده است، ارایه شده و در یک سیستم باز و از طریق یک مدیریت باز در اختیار کاربران و متقاضیان قرار می گیرد و در حال حاضر دولت ها به سمت ارایه خدمات وب سرویس هستند بنابراین تمام سازمان های دولتی باید در یک چارچوب و حمکرانی خوب خدمات خود را تبادل کنند که این تبادل خدمات براساس همان خدمات ابری از طریق مدیریت عمومی دولت خواهد بود و به نحوی به دیتا سنترهای اصلی کشور وصل خواهند شد.

او با اشاره به این که در این تعریف حتی امنیت نیز به عنوان یک سرویس مطرح است، تصریح کرد: ما باید به تدریج به سمتی حرکت کنیم که امنیت به بخش خصوصی واگذار شده و از طریق اپراتورهای بخش خصوصی در کشور تحت پوشش قرار گیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص عمومی شدن خدمات ابری تا سال ۲۰۲۰ در دنیا افزود: با توسعه خدمات ابری و نقش ICT در حکمرانی به نظر می آید ما باید به سمت کوچک شدن دولت حرکت کنیم و در واقع یکی از خصایص توسعه فضای مجازی استفاده از روش های برونسپاری و سپردن کارها به مردم است و بخشی هم به صورت جمع سپاری انجام خواهد شد که براساس آن حتی صحبت این است که در ارایه خدمات و اداره آن نظرات مردم را به صورت لحظه ای دریافت کرده و اصلاحات لازم را اعمال کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: امید است با اصلاح سیستم ها و کوچک شدن دولت به سمت چالاکی، افزایش تخصص و بهره وری حرکت کرده و بتوانیم خدمات دولت الکترونیک را در نهایت خود که ارایه خدمات به صورت شبانه روزی در تمامی روزهای هفته و تعاملی و با قابلیت تراکنش پذیری است دراختیار مردم قرار دهیم.