۰ نفر

دفاع تمام قد وزیر ارشاد از فضای مجازی

۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۲۲:۳۱
کد خبر: 181193
دفاع تمام قد وزیر ارشاد از فضای مجازی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: فضای مجازی حوزه دستور و اجبار و بخشنامه نیست، بلکه حوزه باورهاست.

مراسم اختتامیه نهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال امروز، هفدهم اسفند ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در این مراسم صالحی‌امیری اظهار کرد: فکر می‌کنم ما در جامعه ایران نیازمند یک بازشناسی و بازنمایی تحولات فرهنگی هستیم. خصوصاً در دهه چهارم که اتفاقات مهمی در حال شکل‌گیری و سرعت تغییرات در حدی گسترده است که تقریبا نمی‌توانیم کشوری را در مقیاس سرعت تغییرات با ایران، مطالعه تطبیقی دهیم.

او ادامه داد: در بحث جهانی شدن دو مفهوم، بسیار تعیین‌کننده است: اینکه در مجموعه این تحولات، جهانی شدن را یک پروژه بدانیم یا یک پروسه؛ در واقع یعنی جهانی‌سازی یا جهانی شدن؟؛ آن چیزی که قطعاً مشخص است این است که چه از منظر جهانی‌سازی و چه جهانی شدن، جامعه ایران در حال تجربه تحولات زیادی است.

صالحی‌امیری با بیان این که عمق این تحولات بسیار جدی است، یادآور شد: امروز عمق و گستره تحولات بسیار وسیع شده است و جغرافیای ایران را نیز دربرگرفته، به طوری که بیش از 40 میلیون نفر از کشور ما در مسیر تحولات از طریق شبکه‌های هوشمند قرار گرفته‌اند.

او ادامه داد: نقدی که می‌توان درباره مواجهه با این تحولات مطرح کرد، این است که ما فقط همه تغییرات را متوجه فضای مجازی می‌دانیم. در حالی که عمق، گستره، جنس، ابعاد و اجزای این تغییرات نیز بسیار مهم است؛ چرا که این تغییرات تنها مختص فضای دیجیتال نیست بلکه در پس آن تغییرات فرهنگی و اجتماعی نیز وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در پی تغییرات تدابیری را انجام می‌دهیم و ظرفیت‌های لازم برای تدابیر قبل از تغییر را نداریم. بدین معنی که ما وارد فضای مجازی و دیجیتال می‌شویم و مجموعه این شبکه‌ها فضای اجتماعی جامعه ایران را پر می‌کند و بعد ما به فکر راهکار هستیم.

او با بیان اینکه این تغییرات همزمان در دو سطح فردی و اجتماعی در حال رخ دادن است، اظهار کرد: در گذشته مهارت‌آموزی بر عهده خانواده‌ها بود. به تدریج با آمدن نظام‌های آموزشی این وظیفه به مدرسه‌ها محول شد. سپس از آنجا که مدرسه توانایی پاسخگویی به نیازهای این نسل پویا را نداشت این وظیفه بر عهده جامعه افتاد و امروز بر عهده شبکه‌های اجتماعی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که معتقد است شبکه‌های اجتماعی حقیقی هستند یادآور شد: وقتی ما از شبکه‌های مجازی صحبت می‌کنیم در حقیقت از پدیده‌های میان‌چهره‌ای سخن گفته‌ایم. اما امروز که با حذف زمان و مکان، احساس، صوت و تصویر را می‌توان از طریق این شبکه‌ها منتقل کرد دیگر این فضا مجازی نیست.

او با بیان اینکه امروز تغییرات در جامعه بدون حضور شبکه‌های اجتماعی ممکن نیست، خاطرنشان کرد: ما دچار تحلیل روی معلول‌ها شده‌ایم و از علت‌ها فاصله گرفته‌ایم. اما در این میان نگاه‌های متفاوتی به فضای مجازی وجود دارد. نگاه نخست سختگیرانه و تقابلی است و نگاه دوم رها کردن و تسلیم است. اما نگاه سوم که نگاه ماست مبتنی بر اصل پذیرش واقعیت و مدیریت آن است.

او با اشاره به رویکرد پذیرش فضای مجازی و مدیریت آن گفت: این نکته‌ای است که ما در شورای عالی فضای مجازی، شورای انقلاب فرهنگی و در دولت آن را دنبال می‌کنیم. این که ضمن به رسمیت شناختن شبکه‌های اجتماعی باید از این محیط صیانت کرد. ما باید بپذیریم که شبکه‌های اجتماعی در ایران فرصت هستند و نه تهدید.

صالحی امیری افزود: ما امروز باید این واقعیت فضای مجازی را در جهت تقویت فرهنگ دینی و ملی خودمان به کار بگیریم و به بخش تولید و توزیع محتوا بیشتر توجه کنیم و به همین خاطر معتقدم که باید جهش و جنبشی برای تولید محتوا صورت بگیرد و به سرعت از حواشی عبور کنیم.

او خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم در مقابل موج تقاضای فرهنگی جامعه سد ایجاد کنیم و به همین خاطر باید مصرف جامعه را به سمت مصرف سالم هدایت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید به سرعت به سمت گسترش نظام‌های آموزشی حرکت کنیم، اظهار کرد: تنها داشتن دغدغه و نگرانی مساله‌ای را حل نخواهد کرد بلکه باید در سطوح مختلف اجتماعی برای ایجاد آمادگی جامعه در راستای ورود فضای تغییرات آموزش های لازم داده شود؛ یعنی بتوانیم نسل آگهی را تربیت کنیم که با قرار گرفتن در این فضای جدید دچار چالش های هویتی، فرهنگی و اجتماعی نشوند.

صالحی امیری با بیان اینکه فضای مجازی حوزه دستور، اجبار و بخشنامه نیست، خاطرنشان کرد: فضای مجازی حوزه باورهاست و نه بایدها. نه اینکه در این حوزه بایدی وجود نداشته باشد چرا که حتما برای استقرار نظم نیاز به بایدهاست. اما حوزه تغییرات فرهنگی و اجتماعی، حوزه باورهاست. باید باورهای اجتماعی و فرهنگی در این حوزه تقویت شود.

صالحی امیری در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که نباید همه چیز را تنها متوجه دولت دانست. نهادهای مدنی و عمومی همچون شهرداری ها نیز باید به میدان بیایند و مسئولیت قبول کنند. از روحانیت تا سازمان تبلیغات و صدا و سیما باید مسئولیت بپذیرند و برای شکل گیری یک نظام جمعی تلاش کنند.

۴۳ هزار سایت داخلی دارای شناسنامه شده اند

همچنین در این مراسم موسویان، رئیس مرکز فناوری و اطلاعات رسانه ها ضمن ارائه گزارشی از تاریخچه پیشرفت تکنولوژی در دهه های اخیر اظهار کرد: در حال حاضر ما در مسیر اوج گیری برای استفاده از رسانه های نوین هستیم و حداکثر تا سه سال دیگر استفاده کامپیوترهای کوانتمی شروع خواهد شد.

او ادامه داد: در مسیر این پیشرفت وظیفه مرکز فناوری و اطلاعات رسانه ها این است که امنیت را در فضای مجازی رعایت کند. آمار نشان می دهد که کشورهای دیگر با توجه به زمینه های فکری که دارند از سال ها پیش به این فکر افتاده اند. به عنوان مثال سال هاست که کشور ترکیه اینترنت نوجوانان و بزرگسالان را از هم جدا کرده است.

موسویان با بیان اینکه بررسی ها نشان داده که ما قادر به مدیریت فضای نامحدود مجازی نیستیم، گفت: باید تلاش کنیم تا در این حوزه محتوا را شناسنامه‌دار کنیم. که در این طرح شامد نیز تاکنون بیش از ۴۳ هزار سایت داخلی دارای شناسنامه شده اند.

او افزود: همچنین قرار است که کانال های تلگرامی که بالای ۵ هزار دنبال کننده دارند در طرح شناسنامه دار شدن شرکت کنند

موسویان یادآور شد: صیانت و بازرسی ما در مرکز فناوری رسانه‌ها تنها به طرح شامد مربوط می‌شود. به این معنی که اگر مردم گزارش دهند که سایتی مرتکب خلاف شده است ما شناسنامه آن سایت را باز پس خواهیم گرفت.