۰ نفر

ZenBook ۳؛ تعریفی جدید از اولترابوک

۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۱۸
کد خبر: 176726
ZenBook ۳؛ تعریفی جدید از اولترابوک

ایسوس با تولید سبک‌ترین و ظریف‌ترین لپ‌تاپ موسوم به ZenBook 3 که از پردازنده پرقدرتIntel Core i تشکیل شده است، تعریف جدیدی از اولترابوک را ارایه کرده است. رقیب اصلی و برتر ZenBook 3‌، لپ‌تاپ مک‌بوک 12 اینچی است.

طراحی و ساخت

لپ‌تاپ ZenBook3 با 910 گرم وزن و 21 میلیمتر ضخامت فقط یک سیستم سبک و قابل حمل نیست، بلکه این مشخصات بیانگر ورود به قلمروی مک‌بوک 12 اینچی هستند. همچنین لپ‌تاپ ایسوس از HPSpectre 13 عملکرد بهتری دارد، اما سیستم اچ‌پی از نظر اندازه کمی بزرگ‌تر از ZenBook 3 است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ارتباط ، نمایشگر 5/12 اینچ آن را یک قاب ظریف احاطه کرده که نسبت به قاب احاطه‌کننده اطراف پنل 5/12اینچی Razer Blade Stealth بهتر و کارآمد‌تر است.ایسوس با درنظر گرفتن فقط یک پورتUSB-C 3.1  بیش از اندازه خود را به قلمروی مک‌بوک نزدیک کرده است. از آنجا که در برخی کشورها لپ‌تاپ ZenBook 3 بدون هیچ‌گونه مبدل و دانگل ارایه می‌شود، کاربر مجبور است برای شارژ کردن هر وسیله‌ای از یک مبدل چندکاره استفاده کند. شاید قیمت این نوع مبدل‌ها چندان زیاد نباشد، اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که ZenBook3 لپ‌تاپ نسبتا گران‌قیمتی است.

از سوی دیگر، HP Spectre از سه پورت USB-C و یک مبدل USB-C به USB-A تشکیل شده است.

صفحه‌کلید، تاچ‌پد و تشخیص‌دهنده اثر انگشت

لپ‌تاپ‌های غیرتجاری به‌ندرت اسکنر اثر انگشت دارند. در اوایل سال جاری تعدادی از سیستم‌های هواوی، ایسوس، صفحه‌کلید Surface Pro4 مایکروسافت و همچنین مک‌بوک پرو با این تکنولوژی روانه بازار شدند.

جایگاه اسکنر در ZenBook 3 در گوشه‌ بالای سمت راست تاچ‌پد قرار گرفته است که شاید این جایگاه نامتعارف برای کاربر کمی مشکل‌ساز باشد. یکی دیگر از مشکلات اسکنر اثر انگشت این لپ‌تاپ، درایورهای نامناسب آن است که موجب می‌شوند سیستم گاهی اوقات در تشخیص اثر انگشت صاحب لپ‌تاپ با مشکل مواجه شود و کاربر را به دردسر بیندازد.

صفحه‌کلید خوب، بزرگ و از کلیدهای جزیره‌ای بزرگ تشکیل شده است. صفحه‌کلید مجهز به نور پس‌زمینه بوده و از نظر اندازه کلیدها و قالب آنها هیچ‌گونه مشکلی ندارد. به‌دلیل کم‌ارتفاع بودن کلیدها، که این امر در تاچ‌پد هم دیده می‌شود، کاربر با کلیک فیزیکی مشکل خواهد داشت و در هنگام تایپ کردن نیز با غلط‌های تایپی مواجه خواهد شد.

نمایشگر

نمایشگر 5/12 اینچ با وضوح تصویر Full HD و قاب بسیار باریکی که اطراف آن را احاطه کرده است، در اصل نقطه قوت ZenBook 3 به‌شمار می‌آید.

بیشترین میزان روشنایی نمایشگر آن 270 نیت است که از حد انتظار کمتر است. با این حال با نسبت کنتراست بالا که 1161:1 و سطح مشکی آن که 0.23 نیت است، هنوز هم نمایشگر خوبی به‌شمار می‌آید. نمایشگر ZenBook3 فقط 85 درصد از طیف رنگی sRGB را پوشش‌ می‌دهد. این میزان پوشش‌دهی برای یک لپ‌تاپ به‌معنای آن است که لپ‌تاپ مذکور هنوز در نیمه راه قرار دارد. در این بخش رقیب اصلی ZenBook3 لپ‌تاپ HP Spectre است که از نظر پوشش‌دهی طیف رنگی sRGB شرایط بسیار بهتری دارد.

وب‌کم و سیستم صوتی

وب‌کم به‌کاررفته در ZenBook 3 ضعیف‌ترین وب‌کمی است که سازندگان در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌کنند.

میکروفن خوب بوده و صدا را از فاصله مناسب به‌خوبی دریافت می‌کند.

ایسوس از اسپیکرهای باکیفیتی نیز در این سیستم خود استفاده کرده است.

عملکرد

پردازنده Intel Core i7-7500U با توان 2.7-3.1 گیگاهرتز به‌دلیل برخورداری از توانمندی بالا به‌راحتی می‌تواند از عهده ویرایش عکس و فیلم بربیاید. تراشه به‌کاررفته در این سیستم تنها یک تراشه دو هسته‌ای است و نسبت به یک پردازنده چهار هسته‌‌ای مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا بتواند کارهایی مانند رندر کردن فیلم را انجام دهد. برای بسیاری از کارهای روزانه کامپیوتری عکس‌العمل تند و سریعی از خود نشان می‌دهد. ایسوس همچنین مدل دیگری را نیز در نظر گرفته که در آن از یک پردازنده Core i5 و به جای رم 16 گیگابایتی از یک رم هشت گیگابایتی استفاده شده است.

لپ‌تاپ ایسوس در آزمایش بنچ‌مارک GeekBench 3 توانست سیستم Dell XPS 13 را شکست دهد و از لپ‌تاپ پرقدرت HP Spectre مجهز به Core i7-6500U هم بهتر توانست عمل کند. لپ‌تاپ ZenBook 3 حتی از مک‌بوک 12 اینچی هم قدرتمندتر عمل می‌کند، اما سیستم مک‌بوک به‌دلیل نداشتن فن خنک‌کننده بی‌سروصداتر است.

درایو پرسرعت SSD 512 گیگابایتی با سرعت خواندن 1351 مگابایت در ثانیه با Dell XPS 13 برابری می‌کند. مدل پایین‌تر ZenBook3 به داریو SATA SSD مجهز است که سرعت پایین‌تری دارد.

ایسوس از کارت گرافیک Intel HD Graphics 620 بهره گرفته است و از آنجا که آن یک تراشه گرافیکی اختصاصی نیست، قدرت زیادی برای پشتیبانی از پیشرفته‌ترین بازی‌ها را ندارد.

باتری

در آزمایش Power Mark باتری ZenBook 3 کمتر از پنج ساعت و 30 دقیقه توانست ماندگاری شارژ داشته باشد. این در حالی است که باتری برخی سیستم‌های ZenBook3 در همین آزمایش کمی بیش از 9 ساعت ماندگاری شارژ داشتند. ظاهرا مدت زمان نگهداری شارژ باتری در لپ‌تاپ‌های ZenBook 3 به تسک‌های پشت‌زمینه ویندوز 10 بستگی دارد، بنابراین هنگام راه‌اندازی این سیستم برای اولین کاملا مراقب تسک‌منیجر خود باشید.

عملکرد خوب لپ‌تاپ ZenBook 3  با وجود اندازه کوچک و وزن سبکی که دارد کاربران را بسیار تحت‌ تاثیر قرار داده است. در کنار فقدان پورت و مبدل، طراحی زیبا و اسپیکرهای باکیفیت آن را نیز نباید فراموش کرد.

مک‌بوک 12 اینچی هم‌وزن ZenBook 3 بوده و نسبت به آن از کیفیت بدنه بالاتری برخوردار است، اما عملکرد ضعیف‌تری نسبت به ایسوس دارد. لپ‌تاپ HP Spectre بزرگ‌تر و حدود 200 گرم سنگین‌تر است اما نمایشگر بهتر و تعداد پورت‌های بیشتری دارد. اگر ظرافت زیاد و وزن سبک برایتان چندان اهمیتی ندارد می‌توانید مدل پیشرفته‌تر، یعنی Dell XPS 13، را مد نظر قرار دهید. لپ‌تاپ دل عملکرد مشابه و باتری بهتری دارد.

اگر مدل پیشرفته ZenBook 3 مجهز به Core i7 برایتان گران است، می‌توانید به سراغ نسخه Core i5 آن بروید که بیشتر برای کارهای اداری و وب‌گردی مناسب است. با انتخاب مدل پایین‌تر امکان انجام کارهای پیشرفته‌تر مانند ویرایش عکس و فیلم را نخواهید داشت و سرعت SSD آن هم کندتر خواهد بود.