۰ نفر

درآمد ۳ تریلیون دلاری اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۵

۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۱۰
کد خبر: 174094
درآمد ۳ تریلیون دلاری اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۵

مؤسسه تحقیقاتیMachina در گزارش خود آورده است که چین و امریکا تا سال 2025 با یکدیگر رقابت تنگاتنگی خواهند داشت تا سهم عمده بازار اینترنت اشیا را از آن خود کنند.

اینترنت اشیا(IOT) فناوری نوظهوری است که زمینه ساز توسعه بسیاری از بخش‌های تکنولوژی شده است به‌عنوان مثال بازار فناوری‌های پوشیدنی به مدد ظهور اینترنت اشیا و توسعه آن، رشد بسیار مناسبی در سطح جهان داشته است و حالا دیگر در بسیاری از نقاط دنیا سیستم محاسبات ابری که بر پایه اینترنت اشیا کار می‌کند تحولات گسترده‌ای در بخش‌های سلامت، حمل و نقل و...ایجاد کرده و البته استقبال گسترده کاربران جهان از تلفن‌های هوشمند و اینترنت همراه نیز تأثیری مثبت در این زمینه داشته است. از سوی دیگر محققان عنوان می‌کنند که کل درآمد بازار اینترنت اشیای جهان تا سال 2025 به حدود 3تریلیون دلار خواهد رسید و با توجه به اهمیت فناوری اینترنت اشیا، سالانه نمایشگاه‌های متعددی در این زمینه در گوشه و کنار جهان برپا می‌شود که مهم‌ترین آن، نمایشگاه جهانی اینترنت اشیا در لندن (2017 IOT   tech expo   global)است.

یک نمایشگاه و 7 کنفرانس

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، دومین نمایشگاه جهانی اینترنت اشیا هفته گذشته در لندن برگزار شد و بیش از 600 کمپانی و استارتاپ حوزه صنعت و فناوری نوظهور اینترنت اشیا(IOT) از سراسر جهان در بخش‌های انرژی، دولت، آموزش، حمل و نقل، سلامت، ساخت و ساز و...در این رویداد حضور یافتند. در این نمایشگاه دو روزه، 150 غرفه برپا شد و بیش از 6هزار نفر از تجهیزات و گجت‌های فناورانه ارائه شده در این رویداد بازدید کردند.

در این نمایشگاه همه گجت‌هایی که به نوعی می‌توانند با اینترنت اشیا ارتباط برقرار کنند حضور داشتند وکاربران می‌توانستند از پهپادها و پرینترهای سه بعدی گرفته تا روبات‌ها، قلم‌های سه بعدی، هوش مصنوعی و نیز فناوری‌های پوشیدنی و ارتباط آنها با حوزه اینترنت اشیا را مشاهده کنند.

در نمایشگاه جهانی اینترنت اشیا 2017، علاوه بر نمایش آخرین یافته‌ها و دستاوردهای دنیای فناوری و اینترنت اشیا، 7 کنفرانس ویژه با عناوین«شهرهای هوشمند»، «زندگی هوشمند»، «فناوری‌های پوشیدنی»، «داده‌ها و امنیت»، «سرویس‌های متصل به اینترنت»، «صنایع متصل به اینترنت» و«توسعه و تکنولوژی‌های اینترنت اشیا» نیز برگزار شد و مرتبط با هریک از این کنفرانس‌ها سخنرانانی نیز در این رویداد حاضر شدند و آخرین یافته‌ها و تحقیقات و نیز نرم افزار، سخت افزار یا گجت‌های کمپانی‌های خود را ارائه کردند. سخنرانان این نمایشگاه از میان کمپانی‌های بزرگی همچونShell, Rolls-Royce, SSE, Maersk  و ... انتخاب شده بودند که آخرین تحقیقات و یافته‌های خود را درباره توسعه اینترنت اشیا در اختیار همگان قرار دادند. در یکی از تحقیقات ارائه شده توسط مؤسسه تحقیقاتی فناوریMachina، عنوان شد که تعداد اشیای متصل به اینترنت از 6میلیون عدد در سال 2015 به 27میلیون عدد در سال 2025 خواهد رسید که این رقم نشان می‌دهد میزان استفاده از اینترنت اشیا حدود 5برابر خواهد شد. همچنین ارائه دهندگان این مقاله در نمایشگاه لندن عنوان کردند که میزان اتصال اینترنت تلفن همراه از 334میلیون در پایان سال 2015 به بیش از 2/2میلیارد اتصال تا پایان سال 2025 می‌رسد که هرچند اکنون بسیاری از اتصال‌ها از طریق وای فای انجام می‌گیرد ولی در سال 2025 بخش عمده این اتصال‌ها از نوع نسل چهارم شبکه تلفن همراه(4G) خواهد بود که از سرعت بالایی برخوردار است. به این ترتیب احتمال ایجاد اختلال در عملکرد گجت‌های مختلف از طریق اینترنت اشیا را به حداقل می‌رساند. در بخش دیگری از این گزارش عنوان شد که بخش زیادی از این افزایش اتصال تلفن همراه به اینترنت در نتیجه ورود خودروهای هوشمند به بازار است و همین موضوع زمینه ساز ورود سخنرانانی از کمپانی‌های خودروسازی به این بحث شد. سخنرانان کمپانی‌هایی همچون Ford، Rolls-Royce و نیزJaguar Land Rover درباره آینده خودروهای هوشمند و متصل به اینترنت(خودروهای خودران) به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند و بخش عمده این جهش در صنعت خودروسازی را در نتیجه تقویت و توسعه فناوری نوظهور اینترنت اشیا عنوان کردند.

چین پیشتاز حوزه اینترنت اشیا

مؤسسه تحقیقاتیMachina در بخش دیگری از گزارش خود آورده است که چین و امریکا تا سال 2025 با یکدیگر رقابت تنگاتنگی خواهند داشت تا سهم عمده بازار اینترنت اشیا را از آن خود کنند.چین در حال حاضر 21درصد اتصالات اینترنت اشیای جهان را در اختیار دارد و امریکا با 20 درصد کل درآمد جهان در این حوزه، از چین عقب افتاده است و این موضوع در زمینه اتصالات اینترنت تلفن همراه نیز صدق می‌کند.البته وقتی پای درآمدزایی به میان می‌آید فعلاً امریکا با 22درصد نسبت به چین با 19درصد پیشتاز است و پس از آن نیز ژاپن با 7درصد کل اینترنت اشیای جهان و نیز 7درصد کل اتصالات اینترنت تلفن همراه و نیز 6درصد کل درآمد جهان در رتبه سوم جای گرفته است. طبق تحقیقات این مؤسسه که در نمایشگاه ارائه شد، کل درآمد بازار اینترنت اشیای جهان تا سال 2025 به حدود 3تریلیون دلار خواهد رسید درحالی که این رقم درسال 2015 حدود750میلیارد دلار بوده است. همچنین عنوان شد که تا سال 2025 فناوری اینترنت اشیا بیش از 2زتابایت دیتا(اطلاعات) تولید خواهد کرد که بیشتر آن هم از محل وسایل الکترونیکی و دیجیتالی مصرفی متصل به اینترنت است.

«مری بث» از کمپانی ارتباطی وریزون نیز درباره استراتژی‌های این شرکت برای استفاده راحت‌تر از اینترنت اشیا سخنرانی کرد و به معرفی ابزاری همچون ThingSpace برای رسیدن به این مقصود پرداخت. ThingSpace پلتفرم جهانی وریزون است که برای تولیدکنندگان و سازندگان اپلیکیشن‌ها و نیز والدین برای نظارت بهتر بر فعالیت فرزندانشان در فضای مجازی طراحی شده است.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود از استراتژی این کمپانی در شتاب بخشیدن به ابتکار و نوآوری در اینترنت اشیا خبر داد. وی ادامه داد: از اکتبر سال 2015 که پلتفرم ThingSpace ارائه شد تاکنون بیش از 13هزار تولیدکننده از آن برای اجرای طرح‌های مبتکرانه خود در بستر اینترنت اشیا بهره گرفته و از فضای امن آن، نهایت استفاده را برده‌اند.در این کنفرانس کمپانی‌های مسترکارد، nest و...نیز حضور داشتند تا آخرین دستاوردهای اینترنت اشیا را در زمینه انتقال‌های مالی از طریق اینترنت اشیا و نیز نظارت هوشمند بر خانه و محل کار ارائه دهند.

علاوه بر کنفرانس‌های متعدد و نمایشگاهی از آخرین دستاوردها و گجت‌ها، یک پنل با عنوان «آینده توسعه اینترنت اشیا» نیز برگزار شد. همچنین مسابقات دو روزه با نام «هکاتون» توسط کمپانی آمازون و نیز شرکت تایوانی QNAPبرگزار شد و در آن تولیدکنندگان با آخرین پلتفرم‌های توسعه، سخت افزار و... کار کردند و تلاش شد تا حفره‌های ایمنی آن توسط هکرهای زبده شناخته شود. سخنگوی آمازون در این کنفرانس، مطالعاتی نیز در زمینه خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیا ارائه داد و درباره اینکه صدا چگونه می‌تواند در کنترل وسایل خانه از طریق اینترنت اشیا تأثیرگذار باشد صحبت کرد.

نمایشگاه در اروپا و آسیا

امروزه فناوری اینترنت اشیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده و به همین دلیل اتحادیه اروپا نیز امسال بزرگترین نمایشگاه اینترنت اشیا(IOT) را در روزهای اول و دوم ژوئن سال‌جاری میلادی(2017) در برلین برگزار خواهد کرد. این رویداد دوروزه صنایع فناوری کلیدی در بخش‌های مختلف را از سراسر اروپا  گردهم جمع می‌کند تا به بحث و گفت‌و‌گو با یکدیگر در این زمینه بپردازند. صنایعی همچون حمل و نقل، صنایع تولیدی، سلامت، لجستیک، دولت، ‌انرژی و نیز خودرو مجهز به اینترنت اشیا، تصمیم سازان حوزه‌ آی تی در اروپا، اپراتورها، سرمایه‌گذاران و....در این رویداد حضور خواهند داشت و درباره آخرین ابتکارات و یافته‌های حوزه اینترنت اشیا به بحث می‌نشینند. انتظار می‌رود این نمایشگاه 4هزار نفر را از سراسر اروپا به خود جذب کند. گفته می‌شود در این نمایشگاه نیز بیش از 200 سخنران حضور خواهند یافت و 100غرفه برپا می‌شود. در این نمایشگاه نیز موضوع‌هایی همچون شهر هوشمند، زندگی مرتبط با اینترنت، توسعه برای اینترنت اشیا، صنایع متصل به اینترنت، سرویس‌های متصل به اینترنت، دیتا و امنیت و همچنین تکنولوژی‌ها و ابتکارات اینترنت اشیا مورد توجه قرار خواهد گرفت.مشابه چنین نمایشگاهی، تا پایان سال‌جاری در «سیلیکون ولی» امریکا هم برگزار خواهد شد.

فناوری اینترنت اشیا در آسیا نیز پیشرفت نسبتاً مناسبی داشته است و به همین دلیل هم مشابه نمایشگاه اینترنت اشیای اروپا و لندن در این قاره نیز برگزار خواهد شد. قرار است در 29و 30 مارس سال‌جاری میلادی(2017) یک نمایشگاه اینترنت اشیا با شعار «دنیای متصل به اینترنت را لمس کن» در سنگاپور برگزار شود. انتظار می‌رود نمایشگاه اینترنت اشیای آسیا در سال 2017 حدود 4 هزار و 500 بازدیدکننده داشته باشد و در این رویداد علاوه بر موضوع‌های ذکر شده، بر علم روباتیک، امنیت سایبری، آنالیز دیتای اینترنت اشیا و... نیز بحث و بررسی کارشناسانه انجام شود. چنین نمایشگاهی در سال 2014 و نیز سال 2016 در سنگاپور برگزار شد و با توجه به افزایش توجه به اینترنت اشیا، در سال 2016 این رویداد حضور 3هزار و 800 بازدیدکننده داشت و از 35کشور آسیایی نیز دست اندرکاران حوزه فناوری اینترنت اشیا غرفه‌هایی در اختیار داشتند.

مؤسسه تحقیقاتیNestor نیز در گزارش خود عنوان کرد که آسیا تا سال 2023 بخش عمده‌ای از بازار اینترنت اشیا را در اختیار خواهد داشت چرا که تعداد زیادی مصرف‌کننده علاقه‌مند به استفاده از گجت‌های مختلف در این قاره وجود دارد.منطقه آسیا پسیفیک(آسیا -اقیانوسیه) با در اختیار داشتن کمپانی‌های بزرگی همچون سامسونگ و فیلیپس این قابلیت را دارد که در حوزه فناوری اینترنت اشیا بسیار موفق عمل کند.  حال باید منتظر ماند و دید آسیا چه روشی را در این زمینه در پیش خواهد گرفت.