۰ نفر

آخرین لپ‌تاپ‌های تولید سال ۲۰۱۶

۵ دی ۱۳۹۵، ۰:۳۵
کد خبر: 166446
آخرین لپ‌تاپ‌های تولید سال ۲۰۱۶

در چند روز باقی مانده به پایان سال میلادی شرکت‌های کامپیوتری سرعت بیشتری به ارائه محصولات جدید خود می‌دهند چراکه خرید این دست از محصولات به مناسبت سال نو در بین خریداران افزایش می‌یابد.

این رقابت برای جلب مشتری بیشتر و اعتماد بهتر از سوی مخاطبان است که از جمله سیاست‌های اصلی شرکت‌های کامپیوتری به شمار می‌رود. به همین مناسبت آخرین اخبار لپ‌تاپ‌های جدید هفته اخیر را مرور می‌کنیم.

 

شیائومی لپ‌تاپ‌های 12 و 13 اینچی

به گزارش فارنت، شیائومی مرداد ماه لپ‌تاپ‌های Mi Notebook Air خود را به‌عنوان رقیبی قوی‌تر اما ارزان‌تر برای مک‌بوک اپل معرفی کرد و حالا نوبت به نسخه 4G این نوت‌بوک‌ها رسیده است. شیائومی در یک همکاری با اپراتور China Mobile قابلیت اتصال به اینترنت همراه پرسرعت Cat.4 4G LTE را تا سرعت 150مگابیت بر ثانیه به نوت‌بوک‌های خود آورده و آن را با بسته‌های اینترنتی عرضه می‌کند.نسخه 5/ 12 اینچی می‌نوت‌بوک ایر شیائومی دارای مشخصاتی نظیر صفحه‌نمایش 5/ 12اینچی با وضوح 1920 در 1080 پیکسل، پردازنده اینتل– 2/ 2 و پردازنده گرافیکی Intel HD 515 است. همچنین این لپ‌تاپ دارای رم و حافظه 4 گیگابایت رم LPDDR3 1866 MHz – 128 گیگابایت حافظه SSD و سیستم‌عامل ویندوز 10 است. از دیگر مشخصات این دستگاه ابعاد و وزن 292 در 202 در 9/ 12 میلی‌متر – 07/ 1 کیلوگرم و باتری 37وات ساعتی – تا 5/ 11 ساعت دوام شارژ، وب‌کم 1 مگاپیکسلی HD – بلوتوث 0/ 4، ac 2×2 Wi-Fi، بلندگوهای یک واتی استریو است و قیمتی حدود 676 دلار دارد.

همچنین مشخصات نسخه 3/ 13 اینچی می‌نوت‌بوک ایر شیائومی شامل صفحه‌نمایش 3/ 13 اینچی به همراه پردازنده اینتل Core -7 – تا سه گیگاهرتز – پردازنده گرافیکی انویدیا GeForce GT 940MX، رم و حافظه 8 گیگابایت رم LPDDR4 2133 MHz – 256 گیگابایت حافظه NVMe SSD و سیستم‌عامل ویندوز 10 است. ابعاد و وزن این دستگاه شامل 309 در 211 در 8/ 14 میلی‌متر – 28/ 1 کیلوگرم به همراه باتری 40 وات ساعتی – تا 5/ 9 ساعت دوام شارژ و وب‌کم 1 مگاپیکسلی HD – بلوتوث 0/ 4، ac 2×2 Wi-Fi، بلندگوهای 2 واتی استریو است. قیمت این لپ‌تاپ حدود 1005 دلار است و هر دو نوت‌بوک در رنگ‌های طلایی و نقره‌ای و در چین عرضه خواهند شد.

 

ایسر و کامپیوترهای دسکتاپ اقتصادی سری Aspire C

افزایش رقابت در بازار علاوه بر اینکه می‌تواند باعث بالا رفتن کیفیت کالاهای عرضه شده شود کاهش قیمت‌هایی را هم به همراه دارد که در نهایت هر دو مزیت به نفع مشتری خواهد بود. در همین راستا پس از آنکه مایکروسافت عرضه قدرتمندترین آل‌ای‌وان ویندوزی یعنی سرفیس استودیو را آغاز کرد، ایسر با استراتژی کاهش قیمت آل‌این‌وان‌های خود قصد دارد عرصه را بر ردموندی‌ها که به تازگی وارد بازار سخت‌افزار شده‌اند، تنگ کند. به گزارش دنیای اقتصاد، رقابت‌پذیری به معنی توانایی شرکت در ماندگاری در بازار کسب و کار، محافظت از سرمایه‌های مختلف شرکت، به دست آوردن سرمایه‌ها و تضمین شغل‌ها در آینده تعریف شده است. همچنین در بازاری با رقابت‌پذیری بالا سهم هر تولیدکننده از تولید آن کالای خاص اندک است و مثلا یک تولیدکننده درصد بالایی از سهم بازار را در اختیار ندارد.

اگر تولیدکننده‌ای کالای خود را با قیمتی بالاتر از قیمت بازار ارائه کند، خریداری نخواهد داشت و اگر با قیمتی پایین‌تر ارائه کند، تمام کالایش به سرعت فروش خواهد رفت. این همان سیاستی است که ایسر در قبال سیستم‌های رومیزی یکپارچه یا همان آل‌این‌وان‌های ویندوزی خود در پیش گرفته است، به‌طوری که قصد دارد همزمان با عرضه سرفیس استودیو مایکروسافت، قیمت سری C آل‌این‌وان‌های ویندوزی را به‌طور محسوسی کاهش دهد. شرکت‌های سخت‌افزاری مختلفی در حال حاضر اقدام به تولید و عرضه محصولاتی با قدرت گرفتن از ویندوز 10 می‌کنند. هرچند مایکروسافت تا چند سال پیش صرفا روی افزایش فروش لاینس اکانت ویندوز متمرکز بود، با این حال پس از سود حاصل از تولید سری سرفیس، اکنون به‌طور جدی خواهان رقابت در بازار دستگاه‌های ویندوزی با سایر شرکت‌ها است.

در همین راستا پس از آنکه این شرکت با سرفیس پرو و سرفیس بوک، طیف جدیدی از تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های ویندوزی را به بازار عرضه کرد، به تازگی نیز با سرفیس استودیو وارد بازار آل‌این‌وان‌های ویندوزی شده است. از آنجا که این محصول دارای قابلیت‌های منحصر‌به‌فردی است که می‌تواند هر مخاطبی را به سمت خود جذب کند، سایر شرکت‌های فعال در بازار آل‌این‌وان‌ بدون شک احساس خطر خواهند کرد.ایسر یکی از همین شرکت‌هاست که همزمان با عرضه سرفیس استودیو قصد دارد نسل جدیدی از آل‌این‌وان‌های ویندوزی خود را برای مصارف خانگی عرضه کند که از قیمت به مراتب پایین‌تری نسبت به غول جدید مایکروسافت برخوردار است.  سری Aspire C آل‌این‌وان‌های ویندوزی ایسر صرفا برای انجام کارهای روزمره طراحی شده و به دلیل برخورداری از تراشه نسل ششمی Core i3، حداکثر 8 گیگابایت حافظه رم و حافظه داخلی یک ترابایتی نمی‌توان از آن به منظور اجرای بازی‌های سنگین یا نرم‌افزاری‌های گرافیک بالا استفاده کرد.

به عقیده یکی از مدیران ارشد ایسر Frank Chang، سری Aspire C این شرکت تایوانی مناسب برای افرادی است که نمی‌خواهند صرفا برای انجام کارهای روزمره‌ای همچون اجرای موزیک، وبگردی یا تماشای ویدئو مبلغ هنگفتی را برای خرید یک پی‌سی قدرت بالا هزینه کنند. این محصول در دو نسخه با نمایشگر 21/ 5 و 23/ 8 اینچی با وضوح تصویر فول اچ‌دی تولید شده که مانند سرفیس استودیو قابلیت تنظیم صفحه نمایش را البته از زاویه 5 تا 20 درجه دارد. از دیگر ویژگی‌های این سری که قرار است با قیمت 450 و 700 دلاری با گارانتی یک‌ساله شرکت سازنده به زودی به بازار عرضه شود می‌توان به بلوتوث 4/ 1، دو باند وای‌فای 802.11ac، ماوس و کیبورد بی‌سیم، دو درگاه USB 3.0 و دو درگاه USB، وب‌کم یک‌مگاپیکسلی، میکروفن داخلی و دو بلندگو با قابلیت پخش صدا به‌صورت استریو اشاره کرد.

 

مک‌بوک با رفع مشکل باتری و نوار لمسی برای پیانو

اما درحالی‌که از مک‌بوک پرو به‌عنوان بهترین و قدرتمندترین لپ‌تاپ فوق باریک ساخت شرکت اپل یاد می‌شود، با این حال این محصول با حرف و حدیث‌هایی از جمله مشکل ضعف در عملکرد باتری یا وضعیت نابسامان کارت گرافیک راهی بازار شد. هرچند در ابتدای امر این مشکلات به چشم نمی‌آمدند، اما طی چند وقت اخیر اعتراض به آنها قدری اوج گرفت که اپل را مجاب به انتشار آپدیت macOS 10.12.2 برای رفع مشکل باتری مک‌بوک پرو 2016 کرده است. پیش از این اپل مانور زیادی روی شارژ دهی بالای مک بوک پرو داده بود و به نظر می‌رسید با یک بار شارژ شدن، امکان فعالیت مستمر به مدت 10 ساعت برای تمامی مک بوک‌های جدید وجود دارد؛ اما اکنون مشخص شده که در بهترین حالت باتری به‌کار رفته در مک بوک پرو می‌تواند تا 6 ساعت انرژی فعالیت دستگاه را فراهم کند.

البته باید اشاره کنیم موارد بسیاری همچون شدت روشنایی نمایشگر و فعالیت‌های پشت صحنه روی مصرف باتری دستگاه تاثیرگذار هستند و شاید نتوان آمار و ارقامی که از سوی کاربران منتشر می‌شود را به صورت کامل قبول کرد. به هر حال اوج گرفتن اعتراض به کاهش محسوس و بسیار سریع شارژ باتری در مک بوک پروها باعث شد تا ساکنان کوپرتینو آپدیت macOS 10.12.2 را منتشر کنند که در قدم اول آیکون نشان‌دهنده میزان شارژ باقی‌مانده باتری را حذف می‌کند.  به هر حال اپل معتقد است که مشکل باتری مک بوک پروها از نوسان انرژی مورد نیاز از سوی پردازنده‌های جدید نشأت گرفته که به صورت ناصحیح نمایش داده می‌شود، از این رو آیکون زمان تقریبی از شارژ باقی مانده باتری در این دستگاه‌ها را حذف کرده است. البته آپدیت macOS 10.12.2 ثابت می‌کند که مشکلات کارت گرافیک مک بوک پروها ریشه سخت‌افزاری نداشته، زیرا دستگاه‌هایی که این به‌روزرسانی را دریافت کرده‌اند دیگر با مشکلات نمایش ناصحیح الگوهای رنگی و بر هم خوردن تعادل رنگ مواجه نمی‌شود. در سوی دیگر آپدیت macOS 10.12.2 مشکل عدم همگام‌سازی اطلاعات کاربران از سوی سرویس iCloud را هم برطرف کرده است.

همچنین شرکت اپل با معرفی مک بوک پرو 2016 (2016 MacBook Pro)، توجه بسیاری از منتقدان و کاربران را به واسطه برخورداری این محصول از ویژگی‌های کاملا جدید، به سوی خود جلب کرد.  نوار لمسی (Touch Bar) بالای صفحه کلید این لپ‌تاپ یکی از این نوآوری‌ها بود. اپل از همان اول به همگان نشان داد که از این نوار لمسی چه استفاده‌هایی می‌توان کرد. اما حالا شاهد این موضوع هستیم که طیف کاربری‌های این بخش به کمک اپلیکیشن‌هایی همچون برنامه Touch Bar Piano افزایش یافته است. به تازگی ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد فردی در حال اجرای نسخه قدیمی بازی Doom روی این نوار لمسی بوده و از آن لذت می‌برد، اما کاربری‌های گسترده این بخش از مک بوک پرو 2016 به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ زیرا اخیرا اپلیکیشنی معرفی شده است که به کمک آن می‌توانید روی نوار لمسی مک بوک پرو جدید پیانو بزنید.

این برنامه Touch Bar Piano نام دارد. در صورت نصب این اپلیکیشن روی مک بوک پرو خود، در بخش نوار لمسی بالای کیبورد دستگاه، ردیفی از کلیدها همانند آن چیزی که در یک پیانو شاهد آن هستیم به نمایش درخواهد آمد. ضمنا این برنامه 128 ساز مختلف را برای شما فراهم خواهد آورد. بر اساس گفته‌های گراهام پارکس (Graham Parks)، توسعه‌دهنده برنامه Touch Bar Piano، این اپلیکیشن قابلیت نصب روی دیگر مک بوک‌های اپل را خواهد داشت اما نمی‌توانید از ویژگی‌های آن استفاده کنید و در حقیقت کاملا به درد نخور و بی‌فایده خواهد بود، اما در مورد خود این اپلیکیشن نیز باید این طور اضافه کنیم که برنامه به‌جز ارائه سازهای مختلف، دانش مربوط به نواختن آنها را نیز در حالت‌های مختلف به شما آموزش خواهد داد.