۰ نفر

رشد ملایم بازار کامپیوتر

۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۸:۵۵
کد خبر: 163271
رشد ملایم بازار کامپیوتر

بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در سال‌های اخیر تحت تاثیر رونق بازار محصولات دیجیتال شخصی و همراه هوشمند، روند رکود را تجربه کرده است.

حالا بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد صادرات جهانی انواع کامپیوترهای شخصی تا پایان سال 2016 با کاهش سالانه 4/ 6 درصدی مواجه خواهد شد. این در حالی است که کارشناسان این موسسه تحقیقاتی تا سه ماه پیش انتظار داشتند رقم این کاهش سالانه برابر 2/ 7 درصد باشد. با این همه IDC انتظار دارد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در سال 2017 کاهش سالانه 1/ 2 درصدی را تجربه کند که این اتفاق به دنبال افزایش حجم صادرات این محصولات در سال 2016 رخ خواهد داد.

صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل سوم سال جاری میلادی شاهد کاهش سالانه 6/ 4 درصدی بوده که این رقم تا 2 درصد بهتر از انتظارات و پیش‌بینی‌های گذشته بوده است. اگرچه عواملی مانند گذار به ویندوز 10 نقش مهم و اساسی در این بازار ایفا کرده است، اما به عقیده کارشناسان تقاضا و فروش خوب کامپیوترهای شخصی در بازارهای توسعه‌یافته مانند آمریکا، اروپای غربی و ژاپن تاثیر قابل‌توجهی بر بهبود شرایط کلی بازار داشته است. به گزارش  دنیای اقتصاد ، حالا کارشناسان انتظار دارند تاثیر مثبت این رشد تا اوایل سال 2017 هم ادامه داشته باشد، اما نه به‌صورت طولانی‌مدت. صرف‌نظر از سال 2016، چشم‌انداز صادرات کامپیوترهای شخصی به کندی در حال بهبود یافتن است و پیش‌بینی می‌شود این روند تا رسیدن بازار به شرایط ثبات که با شروع سال 2018 ایجاد می‌شود، ادامه پیدا کند. کارشناسان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که صادرات نوت‌بوک‌های تجاری در سال 2016 رشد داشته باشد و در اوج روند رشدش در سال 2019 به رشد 7/ 3 درصدی برسد. در مقابل اما انتظار می‌رود رشد کامپیوترهای رومیزی تجاری تا سال 2018 ثابت و کند باشد، درحالی‌که نوت‌بوک‌ها و کامپیوترهای رومیزی مصرفی در این دوره زمانی روند رشد نزولی را تجربه کنند.

تحلیلگران انتظار دارند که شدت رقابت تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند به تدریج به‌ویژه در بازارهای توسعه‌یافته کمتر شود. با این اوصاف استفاده مشترک از این محصولات و طراحی‌های ترکیبی و مدرن باعث شده است تا تمایل کاربران به خرید نوت‌‌بوک‌های فوق باریک با طرح‌های قابل تبدیل و تغییرپذیر بیشتر شود، تا جایی که انتظار می‌رود تا سال 2020 نوت‌بوک‌های تبدیل‌شدنی و فوق‌باریک 63 درصد از کل صادرات جهانی نوت‌بوک‌ها را به خود اختصاص دهند. ترکیب تبلت‌های جداشدنی با کامپیوترهای شخصی هم محصولاتی هستند که انتظار می‌رود بازار آنها با وجود کاهش 2/ 3درصدی در سال 2016، در سال‌های آینده شاهد رشد مثبت اندکی باشد. «لورن لاورد» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد معتقد است: «بازار کامپیوترهای شخصی همچنان مطابق با روند انتظارات و پیش‌بینی‌ها جلو می‌رود. بعضی نوسانات در بازارهای در حال توسعه با تقاضای بالا در بازارهای توسعه‌یافته جبران می‌شود، چون کاربران در بازارهای پیشرفته حالا از تعامل با تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند کمی خسته شده‌اند. در واقع در سال‌های آینده احتمالا شاهد روند ثبات در بازار محصولات دیجیتال شخصی و هوشمند خواهیم بود.»

صادرات جهانی کامپیوتر

صادرات جهانی کامپیوتر