۰ نفر

شوالـیه پر قدرت سونی +عکس

۸ آذر ۱۳۹۵، ۱:۴۷
کد خبر: 161030
شوالـیه پر قدرت سونی +عکس

سرانجام پس از حرف و حدیث‌های بسیار، کنسول جدید سونی به بازار آمد. این نوع جدید از PS4 که قرار بود پاسخ سونی به عقب‌ماندگی نسل هشتم از توسعه بی‌وقفه بازار رایانه‌های شخصی باشد، مزایایی مانند سخت‌افزار قوی‌تر و قابلیت پخش 4K را به همراه دارد و بازخوردها نسبت به آن، کمابیش محتاطانه بوده است.

این کنسول را زیر ذره‌بین کلیک برده‌ایم و مزایا و معایب آن را برای کاربران ایرانی بررسی کرده‌ایم. آن طور که اهالی صنعت می‌گویند، این کنسول شاید به دلیل شتاب‌زدگی مسئولان سونی یا هر علت دیگر زودتر از موعد قافیه را به کنسول بعدی مایکروسافت، یعنی XOne Scorpio خواهد باخت. دلایل آن هم واضح است؛ نه‌تنها کنسول تازه سونی از لحاظ سخت‌افزاری نخواهد توانست با غول بعدی مایکروسافت رقابت کند که سیستم 4K آن، حداقل در حال حاضر تفاوت بشدت چشمگیری را به نمایش نمی‌گذارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جام جم، البته ذکر این نکته لازم است که این تفاوت قریب به یقین بیشتر در عناوین انحصاری این دو کنسول محسوس خواهد بود. تا اینجا که به نظر شخصی نگارنده، طبق معمول سونی بیشتر از مایکروسافت به مخاطبان وفادار خود ارج نهاده و حداقل از نظر گیم‌پلی، دست بالاتر را دارد. تقریبا هم بعید است مایکروسافت قالب کاری بالغ بر یک دهه خود را شکسته و ناگهان عناوین انحصاری خود را از حیث گیم‌پلی به سونی بچرباند. در عین حال، هر دو شرکت و همچنین سازنده‌های شخص ثالث، باید به فکر کنسول‌های آغازگر نسل هشتم این شرکت هم باشند و عناوین مورد انتشار را با آنها هم تطبیق بدهند، وگرنه با خروش مخاطبان روبه‌رو خواهند شد.

واضح است عناوین انحصاری محدود و عناوین شخص ثالث فراوان هستند و غلبه یا شکست یکی از این دو کنسول در مقابل دیگری به پشتیبانی این شرکت‌ها بازخواهد گشت.

در کل، اگر بخواهیم تنها بر سخت‌افزار کنسول جدید سونی تمرکز کنیم و بخواهیم بابت آن، بخصوص به مخاطب ایرانی پیشنهادی بدهیم، این است که در صورت داشتن کنسول PS4، اگر تلویزیون 4K ندارند و اگر این قابلیت برایشان مهم نیست، فعلا از خرید آن امتناع کنند، اما اگر بتازگی می‌خواهند به دسته PS4داران بپیوندند، باز هم منوط به داشتن کنسول 4K و البته اینترنت پرسرعت و فوق‌العاده گران کشوری برای دانلود آپدیت‌های لازم به منظور ارتقای کیفیت بازی‌های قدیمی‌تر PS4 – که عمدتا حجم بالایی دارند – توصیه می‌کنیم از Pro آغاز کنند.

محتویات جعبه

غیر از کنسول اصلی یک هدست مونو، یک کابل HDMI، کنترلر DualShock 4، کابل شارژ USB و آداپتور برق درون جعبه قرار گرفته است. این کنسول از یک کابل برق دوتکه بهره می‌برد که با حدود 50 سانتی‌متر طول کمتر از سیم برق PS4 Slim، به حدود 1542سانتی‌متر می‌رسد.

طراحی

اول از همه این‌که بدنه آن با ابعاد 29.5 در 5.3 در 30.4 سانتی‌متر واقعا بزرگ است. با حدود سه کیلو و 250 گرم وزن، حسابی سنگین است. از حیث طراحی، همان حالت کج پلی استیشن4 حفظ شده، اما لبه‌های آن منحنی‌تر و به PS4 Slim شبیه است. رنگ مات سیاه آن نیز از همان کنسول به عاریه گرفته شده است. یک نوار نورانی LED جدید در جلوی آن تعبیه شده که از چپ آغاز شده و به راست حرکت می‌کند. کنار آن هم دکمه‌های روشن و خاموش و اجکت قرار دارد.

درایو نوری آن روی بخش بالایی جا گرفته و جالب این‌که با وجود 4K بودن Pro، این کنسول از دیسک‌های بلو-ری 4K پشتیبانی نمی‌کند. پس قید تماشای فیلم‌های هارد کاپی روی آن را بزنید. البته با این کنسول می‌توان فیلم‌های 4K را از نرم‌افزارهایی مانند نت‌فلیکس و یوتیوب استریم کرد که برای کشور ما کارایی ندارد.

از حیث پـورت‌ها، این کنسول به پورت نوری S/PDIF مجهز است که در نسخه Slim از آن حذف شده بود. دو پورت USB 3.1 در جلو و یک پورت دیگر نیز در پشت قرار دارد که سومی با عینک واقعیت مجازی پلی‌استیشن جفت می‌شود. پورت‌های موجود دیگر در پشت شامل HDMI، AUX و ورودی شبکه می‌شود. گرمای آن نیز از مجراهای پشت خارج می‌شود.

خوشبختانه در این مدل نیز مانند مدل‌های قبلی، منبع قدرت دستگاه در داخل قرار دارد و نیازی نیست برای جاسازی آن روی میز تلویزیون یا هرچه، خود را به زحمت بیندازید.

قدرت

مهم‌ترین وجه تمایز Pro، قدرت واحد پردازنده گرافیکی آن است که براساس میکرومعماری پولاریسِ AMD تولید شده است. این معماری جدید با کارت Radeon RX 480 به میدان آمد. فرکانس 911 مگاهرتز آن 14 درصد قوی‌تر و واحدهای پردازشی آن دو برابر کنسول قبلی است؛ یعنی 36 واحد که در مجموع 4.2 ترافلاپ، یعنی 2.28 برابر عملکرد قوی‌تر از PS4 اصلی به ارمغان می‌آورند.

خود کنسول هشت گیگابایت مموری GDDR5 دارد که با CPU شریک شده، اما باز هم سونی یک گیگابایت DRAM دیگر برای CPU در نظر گرفته است. به لطف این، پردازنده x86 آن قادر است هم سیستم‌عامل را اداره کرده و هم استریم نرم‌افزارهای ویدئویی با فرمت 4K را فراهم کند. لطف دیگر این DRAM، آزاد کردن بخشی دیگر از حافظه GDDR5 برای پردازنده گرافیکی است.

پردازنده حسابگر دستگاه، هنوز همان جگوار 8 هسته‌ای AMD است، اما فرکانس آن از 1.6 گیگاهرتز، به 2.1 گیگاهرتز افزایش یافته که درمجموع 31درصد تقویت را حادث شده است.

هارد این نسخه نیز بزرگ‌تر و فضای آن یک ترابایت است. متاسفانه هارد این دستگاه هنوز هم 5400rpm است، در حالی که سرعت 7200rpm نیز در بازار موجود است. خوشبختانه باز هم می‌توانید هارد آن را با SSD جایگزین کنید و به لطف پشتیبانی این کنسول از SATA III، سرعت SSDهای نصب شده تا سرعت شش گیگابایت در ثانیه هم می‌رسد. این یعنی دو برابر فرکانس اصلی SATA II که در PS4 اصلی شاهد بودیم.

بهبودهای گرافیکی

تمام عناوین منتشر شده روی PS4، روی Pro هم اجرا می‌شود. بعضی از آنها ارتقاهایی دریافت کرده و خواهند کرد که یا نرخ فریمشان را بهبود می‌دهد یا رزولوشن بالاتری برایشان فراهم می‌آورد. ممکن است بعضی عناوین از اصل روی 4K اجرا شوند، اما عمده عناوین از تکنیک آپ‌اسکیل 4K خاص سونی بهره می‌برند که سونی آن را Checkerboard Rendering می‌خواند. کیفیت نهایی، به ایده‌آلی 4K نیست، اما بسیار به آن نزدیک است.

در باب بهبودهای گرافیکی نیز، از آنجا که سونی این را برای سازندگان اجباری نکرده، معلوم نیست چند عنوان این ارتقاها را دریافت کنند، اما نحوه ایجاد آنها به عهده خود سازنده‌هاست. یعنی آنها می‌توانند فقط رزولوشن را بالا برده یا حتی کیفیت گرافیکی بازی را حداقل در مورد نرم‌سازی لبه‌ها بالا ببرند.

تحلیل بصری

برای تحلیل بصری این کنسول، آن را با Slim تقابل داده‌اند؛ چراکه سخت‌افزار آن با کنسول PS4 اصلی یکی است. تفاوت‌های مشاهده شده روی یک تلویزیون 55 اینچی HDR جالب بود. در این آزمایش، عناوینی مانند Call of Duty: Modern Warfare Remastered، Call of Duty: Infinite Warfare، Middle-earth: Shadow of Mordor، The Last of Us، Call of Duty: Black Ops III و Infamous: Second Son روی کنسول مقایسه شدند.

 

شوالیه سونی

نسخه بازپرداخت شده Modern Warfare، بافت‌های به نسبت بهتری را به نمایش می‌گذارد. در عین حال با رزولوشن پویا تا 4K طرف هستیم که همین برخی از مشکلات لبه‌داری اَشکال را اصلاح می‌کند. بخش‌هایی که در Slim کمابیش نیمه‌لرزان ظاهر می‌شدند، در Pro پایدار و تمیز هستند. بسیاری از پوسترهایی که در بخش‌های مختلف نقشه می‌بینیم که در Slim ناخوانا و مات هستند، در Pro بخوبی خوانده می‌شوند.

در COD: Infinite Warfare، بافت‌های غنی‌تری را در Pro شاهد هستیم. بافت‌ لباس‌ها با وضوح بیشتری نمایش می‌یابد و Anti-aliasing قوی‌تر نیز موجب بهبود لبه‌ها می‌شود. البته این بهبودها بزرگ نیستند، اما در کل کیفیت تصویر بهتری ارائه می‌کنند. البته این تفاوت‌ها منحصر به تلویزیون 4K است و روی تلویزیون‌های 1080p، تناقض چندانی را شاهد نیستیم.

در نسخه ارتقا یافته Shadow of Mordor، گزینه‌های معدودی برای Pro وجود دارد. یکی از آنها رزولوشن را بهبود داده و با آپ-اسکیل کردن تصویر تا 4K، لبه‌های دندانه‌دار را اصلاح می‌کند. در تلویزیون 1080p نیز گزینه رزولوشن این بازی، آن را به حالت super-sampling anti-aliasing برده و با رندر کردن بازی در رزولوشن بالاتر از 1080p سپس کوچک کردنش تا 1080p، کیفیت قابل تحسینی را به ارمغان می‌آورد.

گزینه دیگر این بازی، کیفیت را بهتر می‌کند و با حفظ رزولوشن 1080p فارغ از نوع تلویزیون، گرافیک آن را بهتر می‌کند. البته این بهبود گرافیک به زحمت محسوس است.

در Last of Us هم نورپردازی و هم رنگ‌پردازی بهتر می‌شود. جزئیات ریز با کیفیت بالاتری به نمایش درمی‌آید و البته anti-aliasing بهتری را هم شاهد هستیم. در Black Ops III بندرت تفاوت خاصی دیده می‌شود؛ حتی در تلویزیون 4K! در عین حال در Infamous: Second Son، رنگ‌پردازی طبیعی‌تر به چشم می‌آید که مدیون قدرت بالاتر Pro و قدرت آن برای نمایش دامنه وسیع‌تر رنگ‌هاست. اما در عین حال، مراحل تاریک بیش از حد سیاه به نمایش درآمده و بسیاری از جزئیات و بافت‌ها در آنها گم می‌شود.

صدا، گرما، مصرف برق و زمان اجرا

کنسول جدید سونی در قیاس با PS4 اصلی، درایو کم سر و صداتری داشته و از این حیث نمره بالاتری می‌گیرد. متاسفانه گرمای کنسول با کنسول اصلی برابری کرده و گاهی در پشت کنسول به 46.1 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

کنسول جدید وقتی در حالت سیستم‌عامل قرار دارد، حدود 75 وات برق مصرف می‌کند که با اجرای عنوانی مانند The Last of Us به حدود 140 وات می‌رسد. این مقدار با کنسول اصلی PS4 برابری کرده و از این حیث نیز نمره خوبی نصیب کنسول می‌کند.

بوت دستگاه حدود 24 ثانیه طول می‌کشد که باز هم با PS4 اصلی برابری می‌کند. این در حالی است که بیدار شدن آن از حالت خواب یا sleep، فقط پنج ثانیه زمان می‌برد که 14 ثانیه از کنسول اصلی سریع‌تر است.

در نهایت، باز هم تاکید می‌کنیم این کنسول بیشتر برای کسانی مناسب است که هم تلویزیون 4K دارند و هم تازه می‌خواهند به جرگه PS4 داران بپیوندند. در غیر این صورت، فعلا ارتقا از PS4 به PS4 Pro چندان منطقی نیست. تفاوت این دو کنسول روی تلویزیون‌های 1080p ناچیز است و خرید مجدد را حداقل فعلا توجیه نمی‌کند.