۰ نفر

آماده باش « سیلیکون ولی» برای مبارزه با نشر خبرهای جعلی

۴ آذر ۱۳۹۵، ۹:۵۹
کد خبر: 160329
آماده باش « سیلیکون ولی» برای مبارزه با نشر خبرهای جعلی

هر چند انتخابات امریکا به پایان رسیده ولی تبعات انتخاب «دونالد ترامپ» همچنان ادامه دارد که بخشی از آن،گریبان کمپانی‌های فناوری و شرکت‌های بزرگ اینترنتی را گرفته است.

بسیاری،  پیروزی ترامپ را در نتیجه حضور وی در پلتفرم‌های دیجیتال همچون فیس بوک، توئیتر و... می‌دانند و برخی دیگر نیز معتقدند انتشار اخبار جعلی در این شبکه‌های اجتماعی در انتخابات اخیر امریکا نقشی تعیین‌کننده داشته و باعث شکست هیلاری کلینتون شده است.همین امر بزرگان « سیلیکون ولی » را به فکر واداشته است.

اخبار اختصاصی و هدف دار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، پیروزی ترامپ جدا از اینکه جهان را تعجب زده کرد،  انگشت اتهام را به سوی بسیاری از کمپانی‌های اینترنتی و فناوری نشانه رفته و حتی گفته می‌شود شبکه‌های اجتماعی و اخبار جعلی آنها سبب ایجاد اختلال در عملکرد فراخوان انتخاباتی هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند.

نقش انتشار اخبار جعلی در فیس بوک و تغییر نتیجه انتخابات به نفع ترامپ،  در کمپانی فیس بوک و نیز فضای کلی امریکا و جهان نگرانی‌های فزاینده‌ای ایجاد کرده است. در طول انتخابات امریکا اخبار جعلی که در سایت‌ها و بخصوص شبکه‌های اجتماعی مختلف دست به دست شد بیشترین خسارت را به کلینتون زد و البته پیروزی را برای رقیبش به ارمغان آورد.تئوری‌های توطئه، گمراه کردن مردم،تعصب، سخنان تنفرآمیز و آزاردهنده،  هریک از مواردی بودند که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا،  کفه ترازو را به نفع کاندیدای جمهوریخواه سنگین‌تر کرد.

نتیجه انتخابات،انتقادات بسیاری نسبت به عملکرد کمپانی‌های بزرگ اینترنتی بویژه فیس بوک و توئیتر را به دنبال داشت به صورتی که یک سرمایه گذار حوزه آی تی درنیویورک گفت: ما در صنعت تکنولوژی یک مشکل بزرگ داریم که باید با آن مواجه شویم. این پلتفرم‌ها به منزله مرکز و قلب دموکراسی ما محسوب می‌شود و با وجود این اهمیت، می‌بینیم که موضوعی در این میان بشدت غلط است.

طرفداران حزب دموکرات در واکنش به ضعف‌های موجود در انتخابات اخیر، بیشتر تقصیر را به گردن اخبار جعلی انداخته‌اند؛ گزارش‌های دروغ و نادرستی که مخاطب را فریب داده و به صورت اخبار واقعی نمایش داده می‌شوند. گاهی نیز مشخص شده است که برخی از این اخبار از منابعی ویژه و تنها برای مقاصدی خاص ایجاد و به طور گسترده در فیس بوک منتشر شده یا در توئیتر بارها ریتوئیت(retweet) شده‌اند. همچنین گفته می‌شود این اخبار جعلی توسط الگوریتم موتور جست‌وجوی گوگل، رتبه بالایی به دست آورده‌اند و حتی برخی از این مطالب،به گفتمان‌های سیاسی نیز نفوذ کرده‌اند.

20خبر جعلی پرطرفدار

 به دنبال پیروزی ترامپ،  بسیاری از مؤسسات پژوهشی تحقیقاتی را در زمینه عملکرد شبکه‌های اجتماعی انجام دادند و یکی از این نمونه‌ها آنالیزی است که وب‌سایت تحلیلی BuzzFeed انجام داده است. این وب‌سایت تحلیلی عنوان کرده است از میان 20 خبر جعلی که در سه ماهه منتهی به روز انتخابات ریاست جمهوری روی فیس بوک منتشر شد و بیشترین بازدیدکننده را داشت، بیشتر این اخبار به نفع ترامپ بود ولی 3مورد آن کاملاً آشکارا به زیان کلینتون و به نفع ترامپ هدف‌گیری شده بود. از این خبرها می‌توان به فروش اسلحه به داعش توسط کلینتون و رد و بدل کردن ایمیل با رهبران داعش اشاره کرد.

همچنین کارشناسان معتقدند انتشار اخباری مبنی بر اینکه کاندیدای حزب دموکرات از بیماری مغزی رنج می‌برد یا مواردی همچون اینکه کلینتون تلاش می‌کند اعتیاد خود به الکل و مواد مخدر را پنهان کند نیز از دیگر اخباری بود که باعث شد کفه ترازو به نفع ترامپ سنگین تر شود.

 نشت اطلاعات ایمیل‌های کلینتون نیز مزید بر علت شد و از آنجا که وی از سرور ایمیل خصوصی خود برای ارسال پیام‌های حکومتی مهم استفاده کرده بود توسط دفتر تحقیقات فدرال مجرم شناخته شد. این خبر واقعی زمینه‌ساز نشر اطلاعات کذب و خبرهای جعلی بسیاری شد که از مهم‌ترین آن می‌توان به  انتشار خبر مرگ مشکوک یک مأمور اف بی‌آی که در زمینه نشت محتوای ایمیل‌های کلینتون در اینترنت فعالیت می‌کرد اشاره کرد. با توجه به اینکه این خبر در روزهای حساس انتخابات امریکا بیش از 568 هزاربار در فیس بوک به اشتراک گذارده شد حامیان کلینتون،  فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی را سرزنش می‌کنند و می‌گویند چرا مدیران این پلتفرم‌ها با چنین خبرهای جعلی، برخورد جدی نداشته و مانع انتشار آن نشده‌اند.همچنین نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که کاربران فیس بوک بیشتر تحت تأثیر اخبار جعلی بوده‌اند تا واقعی و بسیاری دلیل این موضوع را نیز مهیج‌تر بودن اخبار نادرست عنوان می‌کنند.از دیگر اخبار جعلی قابل تأمل می‌توان به تأیید ترامپ توسط پاپ اشاره کرد.

روبات‌ها مسئول یک پنجم توئیت‌ها

در «سیلیکون ولی» نیز که اکنون از پیروزی ترامپ همچنان ملتهب است انگشت اتهام به سوی قدرتمندترین کمپانی‌های فناوری و اینترنت جهان نشانه گرفته شده است.«جاستین کان» یکی از سرمایه‌گذاران دراستارتاپ‌های «سیلیکون ولی» دراین باره گفت:مردم باید از پلتفرم‌های جدید و فناورانه استفاده کنند و بتوانند به فضای تبلیغاتی و محتوای آن اعتماد کنند. با توجه به نشر اخبار جعلی در برخی از این پلتفرم‌ها ازجمله فیس بوک، رهبری «سیلیکون ولی» باید از فیس بوک بخواهد که عملکردش را تصحیح کند. البته در این میان تنها نباید به اخبار جعلی اکتفا کرد بلکه موضوع دامنه گسترده‌تری دارد و باید اطلاعات غلط یا خشونت‌آمیز هم حذف شود.

هفته پیش نیز «باراک اوباما» گفت:وقتی نمی‌توانیم در عصر شبکه‌های اجتماعی مشخص کنیم که چه خبری درست است و کدام بخش از اطلاعات جعلی و نادرست، معلوم است که ما مشکلاتی بزرگ و قابل توجه داریم و مدیران این پلتفرم‌ها باید فکری به حال موضوع بکنند.

«فیلیپ هاوارد»یک پروفسور مؤسسه ملی در دانشگاه آکسفورد نیز گفت: در طول برگزاری فعالیت انتخابات امریکا حدود یک پنجم از همه توئیت‌های درباره انتخابات، توسط روبات‌ها و از طریق اکانت‌هایی ایجاد شد که تعداد زیادی پست می‌گذارند.(روبات‌ها سیستم‌های اتوماتیکی هستند که رفتار انسان را تقلید می‌کنند.) وی همچنین گفت: بخش عمده اخبار جعلی منتشر شده توسط این روبات‌ها در ایالت‌هایی همچون اوهایو و فلوریدا بوده است. به گفته وی،  الگوریتم گوگل نیز آسیب‌پذیر است و اخبار جعلی بسرعت می‌تواند در آن انتشار یابد.

راهکارهایی برای حذف اخبار نادرست

موضوع انتشار واقعیت‌های نه چندان خوشایند درباره وجود اخبار جعلی در فیس بوک، گوگل،  توئیتر و...این شرکت‌های بزرگ فناوری را به دردسر انداخت و فشار انتقادهای وارده به کمپانی‌های بزرگ اینترنتی جهان باعث شد تا آنها دست به کار شده و راهکارهایی برای حذف پیام‌ها و اخبار جعلی بیابند یا اینکه از انتشار آن جلوگیری کنند؛راهکارهایی که هنوز در ابتدای راه قرار دارد و مطمئناً برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید تلاش بیشتری شود.

گوگل و فیس بوک از هفته گذشته از تبلیغ سایت‌های حامل اخبار جعلی در پلتفرم‌های خود جلوگیری کرده‌اند و توئیتر نیز برخی اکانت‌ها که در انتشار اخبار جعلی یا سخنان تنفرآمیز و.. فعالیت داشتند را معلق کرد. گوگل اعــــلام کــــرده بــــزودی وب‌سایت‌هایی که اطلاعات نامعتبر و غلط را از طریق سرویس تبلیغاتی گوگل مخابره می‌کنند،  بسته خواهند شد و نمی‌توانند از سرویس تبلیغاتی گوگل بهره ببرند.

«مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیس بوک نیز در واکنش به انتقادها بخش عمده‌ای از اتهامات را رد کرد ولی اذعان دارد برای مقابله با انتشار اخبار جعلی در پلتفرم‌های دیجیتال،  باید کار جدی‌تری انجام داد. وی در روزهای پس از انتخابات گفت: این ایده‌ای ساده لوحانه است که بگوییم فیس بوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی موفق به تغییر دادن نتیجه انتخابات شده‌اند. در زمان انتخابات،  تنها یک درصد از اخباری که در این شبکه اجتماعی به گردش درآمد، جعلی بود پس نمی‌تواند تا این حد تاثیرگذار باشد ولی با این حال برای مقابله با انتشار چنین خبرهایی همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.