۰ نفر

گوگل مپ ، جادوی فرار از ترافیک

۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۹:۳۲
کد خبر: 155905
گوگل مپ ، جادوی فرار از ترافیک

امروزه بسیاری از خدمات اینترنتی که نیاز روزمره ما را برطرف می‌کنند با استفاده از گوشی تلفن همراه انجام می‌شوند.

 به‌عنوان مثال، درخواست تاکسی، سفارش غذا و خریدهای اینترنتی مبتنی بر نقشه در موبایل انجام می‌گیرد. این روزها سفرهای شهری تهران در ساعت‌های پر رفت‌وآمد بسیار طاقت فرساست و اعصاب فولادین می‌خواهد. همه ساله از لابه‌لای خبرهای مختلف می‌شنویم که مسئولان در تلاشند تا امسال بار ترافیکی کاهش پیدا کند یا مثلا میزان و حجم تردد وسایل حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد اما همچنان ترافیک‌های کشدار این کلان‌شهر پا برجاست. از سوی دیگر با رشد تکنولوژی و فناوری اطلاعات، انگار برای هر مشکلی راه‌حلی ارائه شده است. غول چراغ جادوی قرن 21 به داد همه رسیده و نرم‌افزاری را با عنوان «گوگل مپ» ارائه داده است. در فهرست برنامه‌های کاربردی گوشی آن را جستجو کرده و روی گوشی خود نصب کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، سرویس نقشه آنلاین گوگل به صورت رایگان در وب وجود دارد. گوگل مپ (Google Maps) یا سرویس نقشه آنلاین گوگل یکی از ده‌ها خدمات رایگان گوگل در وب است. سرویس گوگل مپ زیربنای خدمات بزرگ دیگری نظیر Google Maps website, Google Ride Finder, Google Transit و دیگر سایت‌های بنا شده با کمک Google Maps API است. (API یا Application Programming Interface به معنی رابط برنامه‌نویسی کاربردی درواقع ابزاری است که به برنامه‌نویسان کمک می‌کند از کدهای در دسترس یک سرویس دیگر به راحتی استفاده کنند. به عبارتی برنامه‌نویس برای استفاده از یک سرویس احتیاجی به بازنویسی کل آن سرویس ندارد و از کدهای در دسترس قرار داده شده آن سرویس استفاده می‌کند.) باورکردنی نیست اما گوگل با تکیه بر فناوری توانسته چنین قابلیت شگفت‌انگیزی را به‌طور رایگان با بیشترین دقت ممکن در اختیار همه مردم جهان قرار دهد.

استفاده از دو روش در تشخیص ترافیک توسط «گوگل مپ»

  کامران موحد، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات

افزایش خودروهای شهر تهران دیگر خارج از تصور است. هر روز بر تعداد خودروهای این شهر که در ترافیک‌های سنگین بزرگراه‌ها و خیابان‌های شلوغ می‌مانند، افروده می‌شود. اینطور به نظر می‌رسد که تعداد اتومبیل‌ها چندین برابر بیشتر از معابر است. برای این مشکلات و برای حل آنها در تمام کشورها راه‌حل‌های بسیاری اندیشیده شده و به مرحله اجرا درآمده است اما در پایتخت با وجود اجرای طرح‌های ترافیک، طرح زوج و فرد و... باز هم مشکل همچنان باقی مانده و حتی وضعیت بدتر نیز شده است.

یک راه‌حل که این روزها و با پیشرفت تکنولوژی شاهد استفاده از آن توسط همه اقشار جامعه هستیم، سرویس گوگل مپ است که با قابلیت‌هایی که دارد، می‌تواند راننده را برای بهترین مسیر حرکت راهنمایی کند. گوگل برای پیش‌بینی وضعیت ترافیک مسیر از دو روش استفاده می‌کند. یکی از منابع اطلاعاتی گوگل، تاریخچه ثبت شده از مدت زمان مورد نیاز برای طی مسیر در ساعات و روزهای مختلف است، یعنی گوگل براساس داده‌های موجود از مجموع کاربرانی که این مسیر را در ساعات و روز‌های مشخصی طی کرده‌اند، ترافیک را پیش‌بینی می‌کند. روش دومی که گوگل از آن استفاده می‌کند، استفاده از سنسورها و همچنین تلفن‌های‌ هوشمند است که سرعت حرکت خودروها در خیابان‌ها را مشخص می‌کنند.

کثرت داده باعث رشد اطلاعات گوگل مپ شد

  پوریا فخارمقدم، نویسنده نرم‌افزار

نرم‌افزارهای موبایلی به گونه‌ای کار می‌کنند که در صورت بالا رفتن تعداد کاربران، دقت اطلاعات ارائه شده توسط آنها نیز افزایش می‌یابد. بدین معنا که اشتباهات و خطاهای نسخه اولیه آن برطرف می‌شود. درباره گوگل مپ هم این موضوع کاربرد دارد چراکه این سرویس با محاسبه میانگین سرعت حرکت خودروها نتایج را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، از اینرو کثرت داده‌های دریافتی منجر به بالا رفتن صحت اطلاعات خواهد شد.

در این میان گوگل همچنین راهکاری را هم برای کاهش مصرف اینترنت کاربر ارائه کرده است. شرکت گوگل تغییراتی بزرگ را در سیستم مصرف داده و استفاده آفلاین از نقشه گوگل اعمال کرده که موجب می‌شود مصرف اینترنت به‌واسطه این برنامه به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند. به‌ این‌ ترتیب سیستم نقشه گوگل تقریبا تا جای ممکن به اینترنت همراه وابسته نخواهد بود و در صورت فعال کردن وضعیت استفاده از وای‌فای، به‌هیچ‌ عنوان شاهد مصرف داده‌های اینترنت همراه توسط این نرم‌افزار نخواهید بود.