۰ نفر

مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال اعلام کرد:

درآمد ١/٢میلیون‌دلاری بازی‌های ایرانی

۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۷:۵۸
کد خبر: 152820
درآمد ١/٢میلیون‌دلاری بازی‌های ایرانی

مجموع درآمد ناخالص حاصل از عرضه بازی‌های ایرانی در فروشگاه‌های دیجیتال خارجی، تاکنون یک‌‌میلیون‌و ٢٣٥‌ هزار دلار بوده است.

 براساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده از سوی مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک)، این درآمد با احتساب سهم تقریبا ٣٠‌درصدی فروشگاه‌های دیجیتال خارجی و سهم ناشران غیر ایرانی بوده است و از ٣٧ عنوان بازی ایرانی، به‌ دست‌ آمده که تاکنون در فروشگاه‌های دیجیتال خارجی منتشر شده‌اند. میزان درآمد به‌دست‌آمده براساس مدل درآمدی، ٩٣ درصد به صورت خرید یکجا و هفت درصد به صورت خرید درون‌پرداخت برنامه بوده است. در‌این‌میان، میزان درآمدهای کسب‌شده براساس پلتفرم بازی نیز، ٧٢ درصد متعلق به کامپیوترهای شخصی و ٢٨ درصد متعلق به موبایل بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، تعداد بازی‌های عرضه‌شده در فروشگاه‌های دیجیتال خارجی براساس مدل درآمدی، یکی از نکات در‌خور‌توجه این گزارش است؛ به‌طوری‌که ٦١ درصد درآمد به صورت خرید یک‌جا، ٢٨ درصد درآمد به صورت درون‌پرداخت و ١١ درصد درآمد از تبلیغات بوده است. از میان رویکردهای مختلف به مسئله ورود به بازارهای جهانی، رویکرد توزیع دیجیتال از طریق فروشگاه‌های اپل و گوگل برای بازی‌های موبایلی و استیم برای بازی‌های کامپیوتری، فرصت مناسبی را برای سازندگان بازی‌های ایرانی فراهم کرده است. محصولاتی که می‌توانند در این فروشگاه‌ها عرضه شوند، عملا یکی از بهترین نمونه‌های محصولات صادراتی هستند که درعین‌حال، فرایندهای معمول صادرات را از قبیل اخذ کارت بازرگانی، تهیه گواهی‌ها و مجوزها، صدور پیش‌فاکتور، حمل‌ونقل، بیمه، گمرک و... ندارند و به ساده‌ترین شکل ممکن، محصول خود را وارد خانه‌ها کرده و در دسترس کاربر نهایی قرار می‌دهند. براساس گزارش استخراج‌شده، میانگین قیمت بازی‌ها براساس فروشگاه‌های عرضه بازی، به این صورت بوده که از فروشگاه‌های Nextway، Greenman Gaming، GamersGate، Steam، Gamazvar ، اپ استور و گوگل پلی به‌ترتیب ١٥,٢٨، ١٣.٩٢، ١٢.١٩، ١١.٤٤، ٥.٢٩، ٢.٣٢ و ١.٢٤ دلار بوده است.

همچنین میانگین قیمت بازی‌ها برای سیستم عامل ویندوز ١٠.٧٨ دلار، برای سیستم عامل IOS نیز ٢.٢٣ دلار و برای اندروید هم ١.٢٥ دلار بوده است. گفتنی است، هر نسخه بازی یکجا خرید ایرانی به طور میانگین ٨.٣٢ دلار در فروشگاه‌های دیجیتال خارجی قیمت‌گذاری شده است و هر بازی درآمدزای ایرانی به طور میانگین ١١٠‌ هزار بار در فروشگاه‌های دیجیتال خارجی دانلود شده است. سهم دانلودها براساس مدل درآمدی بازی، از مهم‌ترین شاخص‌های موفقیت طرح تجاری یک بازی محسوب می‌شود. برهمین‌اساس، بیشترین تعداد دانلود بازی‌های ایرانی عرضه‌شده در فروشگاه‌های خارجی مربوط به بازی‌های رایگانی است که در حین بازی کسب درآمد می‌کنند.

همچنین بازی‌هایی که دانلود آنها متضمن پرداخت و خرید اولیه بازی در فروشگاه دیجیتال است، پنج درصد از سهم تعداد دانلودها را به خود اختصاص داده‌اند و سه درصد از مجموع دانلود بازی‌ها نیز به بازی‌های رایگانی تعلق دارد که درآمد خود را صرفا از طریق تبلیغات درون بازی کسب می‌کنند. تاکنون ٢٣ فروشگاه دیجیتال خارجی بازی‌های درآمدزای ساخت بازی‌سازان ایرانی را در معرض فروش قرار داده‌اند که تعداد بازی‌ها براساس مهم‌ترین فروشگاه‌ها به این ترتیب بوده: گوگل پلی ٢٠ بازی، اپل استور ١٧ بازی، استریم ١٢ بازی، گیمرز گیت پنج بازی و Gamazavr و Greenman Gaming و Humble Store و Indiegala Store سه بازی را فروخته‌اند.

براساس همین آمارها، تاکنون ١٨ بازی‌ساز ایرانی بازی‌های درآمدزای خود را در فروشگاه‌های دیجیتال خارجی عرضه کرده‌اند که از این تعداد، چهار شرکت دانش‌بنیان هستند. همچنین ٢٢ ناشر تاکنون ٣٧ بازی درآمدزای ایرانی را در فروشگاه‌های دیجیتال خارجی منتشر کرده‌اند که ٥٢ درصد از مجموع این ناشران، ایرانی و ٤٨ درصد دیگر غیر ایرانی بوده‌اند. گفتنی است تمامی این ناشران ایرانی، بازی‌های ساخت خود را نشر داده‌اند. برای مثال استودیو مدریک، علاوه بر اینکه سازنده چهار عنوان بازی صادراتی بوده، ناشر این بازی‌ها نیز بوده است. تعداد بازی‌های عرضه‌شده در بازار صادرات نیز براساس سیستم عامل به‌این‌ترتیب بوده است: ٥٥ درصد آنها به سیستم عامل ویندوز، ٢٤ درصد به سیستم‌عامل اندروید و ٢١ درصد به سیستم عامل IOS اختصاص داشتند.