۰ نفر

جویشگرهای بومی، مهم‌ترین سرویس IT در حوزه اقتصادی

۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۵۱
کد خبر: 140154
جویشگرهای بومی، مهم‌ترین سرویس IT در حوزه اقتصادی

دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی با اشاره به جویشگرهای بومی به عنوان مهم‌ترین سرویس فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی، از اهمیت نقش و استفاده مردم از جویشگرها برای کسب موفقیت آنها خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا یاری امروز (شنبه) در نشست خبری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه حوزه فناوری اطلاعات، تنها محدود به شبکه و پهنای باند نیست و خدمات و محتوا نیز باید مورد استفاده قرار بگیرند، اظهار کرد: روستاییان از پهنای باند بهره نمی‌گیرند مگر اینکه از خدمات و محتوایی که ما روی پهنای باند قرار می‌دهیم استفاده کنند و اینها کاری است که ما در پژوهشگاه انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به موضوعات محوری مانند رایانش ابری، داده‌های عظیم، اینترنت اشیا و خدمات روستایی به عنوان بهترین ایده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: پژوهشگاه روی موضوعات محوری کار می‌کند و اینکه چه خدماتی روی پهنای باند عرضه شود، بر عهده پژوهشگاه است و البته بخش خصوصی این محتوا را در اختیار پژوهشگاه قرار می‌دهد.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به طرح جویشگر بومی بیان کرد: طرح جویشگر بومی مانند سایر خدمات است و حتی اگر پژوهشگاه فناوری آن را توسعه دهد، بخش خصوصی باید نوآوری و خدمات آن را به مردم ارائه دهد. همچنین باید بین صنعت و نیاز مردم و حمایت پژوهشگاه ارتباط ایجاد شود.

دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی ادامه داد: مهم‌ترین سرویس فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی، جویشگرهاست و البته به دلیل رقابت سختی که با گوگل وجود دارد، ورود به آن دشوار است، اما حوزه IT‌ هر کشوری که جویشگر بومی دارد، از حوزه‌های پایه فناوری اطلاعات آن کشور است.

یاری با بیان اینکه استراتژی جویشگرهای بومی این است که کاری کند مردم به سمتش بیایند، اظهار کرد: طرح جویشگر بومی ما پنج ساله است، تا سه سال توسعه و یکپارچگی و دو سال هم بحث پشتیبانی که به ثمر بنشیند، اما مهم‌ترین چالش این است که مردم باید به سمت جویشگرهای  بومی بروند تا این طرح موفق شود، در غیر این صورت این طرح موفق نخواهد شد.

وی با اشاره به یاندکس -جویشگر بومی کشور روسیه- بیان کرد: در روسیه، سه جویشگر بومی موفق هست که در بازار رقابت می‌کنند و درصدهای مختلفی را بر عهده دارند. درآمد جویشگرهای بومی روسیه ۱.۲ میلیارد دلار است که ۹۰ درصد آن از تبلیغات حاصل شده و ۸۰۰ میلیون دلار آن نصیب یاندکس می‌شود که ۵۷ درصد بازار جویشگرها را در دست دارد.

دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی با بیان اینکه در تعداد جویشگرها محدودیتی وجود ندارد، گفت: ما با توجه به بودجه‌ موجود، می‌توانیم از سه جویشگر حمایت کنیم که در حال حاضر در شرف عقد قرارداد هستند و البته در نهایت دو جویشگر بومی خواهیم داشت.

همچنین محمد خوانساری  -رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در این نشست گفت: پژوهشگاه باید زمینه‌سازی لازم را انجام دهد که تصمیم‌گیری‌ها در دولت راحت انجام شود. گفتمان‌سازی در حوزه پژوهش باید یک جا صورت بگیرد و بخش عمده مطالعات پژوهشی که منجر به تصمیم می‌شود در پژوهشگاه انجام می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی مسائل نیاز به زمان خاصی دارند تا به بلوغ فناوری برسند و عمده فعالیت‌هایی که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت می‌گیرند نیز همین ویژگی دارند، به همین دلیل گاهی مدتی طول می‌کشد تا شرح فعالیت‌های پژوهشگاه پس از زمان ساخت و بهره‌برداری در اطلاع مردم قرار بگیرد.