۰ نفر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد:

جریمه برای کم فروشان و کُندفروشان اینترنت

۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۶:۴۶
کد خبر: 137958
جریمه برای کم فروشان و کُندفروشان اینترنت

کاربران ایرانی از این پس می‌توانند برای کندی یا قطع اینترنت‌شان جریمه بگیرند. دیروز دولت از سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت رونمایی کرد.

 سامانه‌ای که به کاربران تمام استان‌های کشور علت دقیق قطع یا کند شدن اینترنت را اعلام می‌کند و با محاسبه جریمه شرکت‌های اینترنتی، برای کاربران امکان شکایت و دریافت خسارت را فراهم می‌کند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که دولت یازدهم برای دومین‌بار متوالی قیمت اینترنت را نیز ارزان کرده و تعرفه اینترنت موبایل را به صورت میانگین ۲۰‌درصد و اینترنت ثابت را ۱۶ تا ۳۰‌درصد کاهش داده است. با این حال کاربران معتقدند برخی شرکت‌های اینترنتی و اپراتورها مانند دفعه اول تخفیف‌ها را در جیب خود گذاشته‌اند و با ترفندهایی مانند کم‌فروشی و کاهش حجم بسته‌های ١٠‌هزارتومانی یکی از اپراتورها، تلاش می‌کنند تخفیف کاربران نهایی را دور بزنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، با این حال محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در مراسم رونمایی از سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت حاضر شده بود، دراین‌باره  اعلام کرد: برخی شرکت‌ها و اپراتورها برای آن‌که تخفیف‌های اینترنتی را به مردم ارایه ندهند، دولت را خون به جگر کرده‌اند. با این حال دولت یازدهم مصمم است همزمان با افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت کیفیت اینترنت را ارتقا دهد و عقب‌ماندگی‌های ٣٠ساله را جبران کند. واعظی با تأکید به تشدید نظارت‌ها ادامه داد: کاربرانی که تخفیف‌ها را از شرکت اینترنتی یا اپراتورشان دریافت نمی‌کنند، به سامانه تلفنی ١٩٥ شکایت کنند تا شرکت متخلف از دریافت اینترنت ارزان محروم شود. ضمن این‌که وزارت ارتباطات در راستای مشتری‌مداری، بنا دارد برخلاف گذشته اسامی ‌شرکت‌های اینترنتی و اپراتورهای متخلف را منتشر کند.

پرداخت خسارت برای کندی یا قطع شدن اینترنت

کاربران ایرانی از این پس می‌توانند بابت قطعی و کندی اینترنت‌شان جریمه بگیرند. شرکت ارتباطات زیرساخت که واردکننده پهنای باند و فروشنده عمده آن به شرکت‌های کوچک‌تر است، دیروز سامانه‌ای راه‌اندازی کرد که براساس آن کاربران سراسر کشور می‌توانند علت واقعی و دقیق قطع یا کندشدن سرویس اینترنت خود را بررسی کنند و از عامل ایجاد اختلال جریمه بگیرند. محمدجواد آذری‌جهرمی دیروز در مراسم راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت اعلام کرد؛ پیش از راه‌اندازی این سامانه، هر کاربری که با سرور خود تماس می‌گرفت، گناه اختلال در شبکه اینترنت به گردن شرکت ارتباطات زیرساخت و دولت می‌افتاد و شرکت‌های کوچک اینترنتی مدعی بودند به دلیل اختلالات در ارایه کیفیت پهنای باند، خدمات‌رسانی به کاربران نهایی دچار اختلال شده است. بنابراین شرکت ارتباطات زیرساخت با هدف ایجاد شفافیت و افزایش کیفیت خدمات اینترنتی تصمیم به راه‌اندازی این سامانه گرفت.

معاون وزیر ارتباطات دراین‌باره توضیح داد: در سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت استاندارد تأخیر در ارایه سرویس اینترنتی کمتر از ٤٢ میلی ثانیه است و استاندارد قطع‌شدن سرویس کمتر از ٢٠٠ میلی ثانیه در نظر گرفته شده و چنانچه مشترکی برای دسترسی به شبکه اینترنت بیشتر از زمان گفته شده انتظار بکشد، عامل تأخیر یا قطع‌شدن سرویس مشمول جریمه شناخته می‌شود.

آذری‌جهرمی ادامه داد: علاوه بر این چنانچه مدت زمان رفع اختلال بیشتر از ٤ساعت طول بکشد و از ساعات رفع اختلال در بازه زمانی ٢ تا ٨ بامداد تجاوز کند، عامل اختلال در اینترنت مشمول جریمه خواهد بود. ضمن این‌که سامانه به صورت خودکار میزان جریمه را محاسبه کرده و درصورتی که شرکت ارتباطات زیرساخت مقصر ایجاد اختلال باشد، جرایم محاسبه‌شده را به شرکت‌های اینترنتی می‌پردازد و صورتحساب آن را به صورت مستمر منتشر می‌کند.

او تأکید کرد: درصورتی که شرکت‌های اینترنتی عامل اختلال شناخته شوند، آنها نیز موظفند جرایم را به کاربران نهایی پرداخت کنند و کاربران می‌توانند درصورت کوتاهی شرکت‌های اینترنتی موضوع را به سامانه تلفنی ١٩٥ وزارت ارتباطات منتقل و شکایت کنند.

برای تخفیف‌های اینترنتی دولت خون به جگر شد

کاهش قیمت اینترنت موضوعی است که در روزهای گذشته در صدر اخبار رسانه‌های ایرانی قرار گرفت. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود، قیمت اینترنت به‌طور میانگین ٣٠‌درصد ارزان‌تر شده است. کاهش تعرفه اینترنت که برای دومین‌بار متوالی است، در دولت یازدهم تجربه می‌شود نتیجه محسوسی برای کاربران نهایی به دنبال نداشته است. مسأله اینجاست که دولت تخفیف‌های خود را برای شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات اینترنتی اعمال کرده است اما برخی شرکت‌های سودجو این تخفیف‌ها را درجیب خود گذاشته و از ارایه به مشترکان نهایی خودداری می‌کنند. نمونه این اتفاق کم‌فروشی یکی از اپراتورهای بزرگ تلفن‌همراه است که با کاهش قیمت اینترنت، حجم بسته‌های ١٠‌هزارتومانی خود را از ٢,٥ گیگابایت به یک گیگابایت کاهش داده و مشترکان این اپراتور معتقدند حجم بسته‌هایشان زودتر از حد معمول تمام می‌شود و ارقام قبض موبایلشان درشت‌تر شده است. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درحاشیه مراسم راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت در پاسخ به این انتقاد کاربران نهایی گفت: قرار نیست دولت از جیب خود هزینه کند و پول آن به جیب شرکت‌های اینترنتی و اپراتورها برود. دولت تخفیف‌های تعرفه‌ای را برای مشترکان نهایی اعمال کرده و خواهان آن بوده است که قیمت اینترنت در سبد هزینه خانوار کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: برخی اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی هنوز فرهنگ مشتری‌مداری و برندینگ ندارند و برای کاهش دادن تعرفه‌هایشان دولت را خون به جگر کردند. آنها به انواع و اقسام بازی‌ها و ترفندها متوسل شدند که تخفیف‌ها به دست مردم نرسد. با این حال دولت تأکید دارد که این پولی که از جیب خود بابت تخفیف‌ها می‌رود، مردم و کاربران نهایی استفاده‌اش را ببرند نه بنگاه‌های تجاری.

وزیر ارتباطات توضیح داد: مردم و کاربران نهایی که از اپراتورها یا شرکت‌های اینترنتی شکایت دارند، می‌توانند شکایت خود را به سامانه تلفنی ١٩٥ وزارت ارتباطات منتقل کنند. اعتراضات رسیده پیگیری می‌شود و دولت دیگر پهنای باند ارزان دراختیار شرکت‌ها و اپراتورهای متخلف قرار نمی‌دهد.

واعظی تأکید کرد: نظارت‌ها برای کاهش تعرفه‌های اینترنت جدی‌تر می‌شود و از این به بعد برخلاف گذشته اسامی‌ شرکت‌ها و اپراتورهای متخلف که بیشترین شکایات مردمی را داشته‌اند، اعلام می‌شود تا بنگاه‌های تجاری بدانند مردم آنها را مورد ارزیابی و رصد قرار می‌دهند.

وی گفت: دو‌سال قبل این پروژه را در سازمان تنظیم مقررات بررسی کرده و پیوست فرهنگی را تدوین کردیم و به مرکز ملی فضای مجازی پیشنهاد دادیم. این پیوست در دستور جلسه شورایعالی فضای مجازی نیز قرار گرفت اما اعضای آن را نپسندیدند.

واعظی ادامه داد: یکی از دلایل عدم پذیرش، پرداختن به مسائل ریز و جزیی در این پیوست بود که براین اساس مقرر شد بار دیگر روی پیوست فرهنگی اصلاحاتی انجام شود. هم‌اکنون این اصلاحات انجام شده و سیاست‌های مدنظر شورایعالی فضای مجازی در آن لحاظ شده است. امیدواریم به ‌زودی این پیوست فرهنگی در دستورکار شورا قرار گیرد.

مشترکان ناراضی اپراتورشان را عوض کنند

مشترکان تلفن همراه می‌توانند در صورت نداشتن رضایت از اپراتور خود، با حفظ شماره موبایل‌شان، اپراتورشان را عوض کنند. این خلاصه طرحی است به نام «ترابردپذیری» که در دولت یازدهم و از حدود یک‌سال و نیم پیش کلید خورده است. علی‌اصغر عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در مراسم راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت حاضر شده بود، درباره سرانجام این طرح اعلام کرد: ترابردپذیری پس از یک‌سال‌و‌نیم آماده‌سازی زیرساخت‌ها از حدود ٣ هفته پیش به صورت آزمایشی اجرایی شده است. شناسایی نقاط ضعف و مشکلات طرح به‌سرعت آغاز شده و در حال حاضر پیشرفت قابل توجهی در موفقیت این عملیات داشته‌ایم.

او ادامه داد: اپراتورهایی که می‌دانستند مشترکان زیادی از دست می‌دهند، برای اجرای ترابردپذیری سنگ‌اندازی کردند؛ اما در حال حاضر این طرح به اجرا در آمده است و در هفته سوم اجرای آزمایشی ترابرد‌پذیری ٦‌هزار و٥٧٢ درخواست تعویض اپراتور ارایه شده است که ‌هزار و ٣٩٧ درخواست به‌سرعت و با موفقیت به سرانجام رسیده و درخواست سایر مشترکان به‌زودی عملی می‌شود.

پیوست فرهنگی رد شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد موضوع تدوین پیوست فرهنگی که پیش از این برعهده وزارت ارتباطات گذاشته شده بود، گفت: دو ‌سال قبل این پروژه را در سازمان تنظیم مقررات بررسی کرده و پیوست فرهنگی را تدوین کردیم و به مرکز ملی فضای مجازی پیشنهاد دادیم. این پیوست در دستور جلسه شورایعالی فضای مجازی نیز قرار گرفت اما اعضا آن را نپسندیدند.

واعظی ادامه داد: یکی از دلایل عدم پذیرش، پرداختن به مسائل ریز و جزیی در این پیوست بود که بر این اساس مقرر شد بار دیگر بر روی پیوست فرهنگی اصلاحاتی انجام شود. هم‌اکنون این اصلاحات انجام شده و سیاست‌های مدنظر شورایعالی فضای مجازی در آن لحاظ شده است. امیدواریم به‌ زودی این پیوست فرهنگی در دستورکار شورا قرار گیرد.