۰ نفر

صادرات نفت روسیه افزایش یافت

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۳۴
کد خبر: 679729
صادرات نفت روسیه افزایش یافت

صادرات نفت روسیه در آستانه آغاز تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا به بالاترین رقم از اوایل ژوئن یعنی ۳.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، صادرات نفت دریایی روسیه در هفته گذشته به بالاترین رقم طی 5 ماه گذشته رسید. زمان برای کشتی‌هایی که بنادر دریای بالتیک و قطب شمال را برای رسیدن به مقاصد اصلی قبل‌از آغاز تحریم‌های اتحادیه اروپا ترک می‌کنند رو به پایان است.

صادرات نفت روسیه تا 3.6 میلیون بشکه در روز افزایش‌یافته است که بالاترین رقم از اوایل ژوئن را نشان می‌دهد. انگلیس هم دنباله‌روی اتحادیه اروپا در ممنوعیت شرکت‌هایش جهت فراهم کردن بیمه و سایر خدمات برای کشتی‌های حامل نفت خام روسیه شده‌است، مگر این‌که این محموله‌های نفتی پائین‌تر از سقف قیمتی که قرار است توسط گروه 7 و استرالیا تعیین شود فروخته شوند. این اقدام انگلیس هم هم‌زمان با تحریم‌های اتحادیه اروپا در پنجم دسامبر اجرایی می‌شود.

بیشترین افزایش صادرات نفت روسیه از نظر حجم و درصد از پایانه قطبی مورمانسک صورت می‌گیرد. کشتی‌هایی که از این بندر حرکت می‌کنند مسافت طولانی‌تری را برای رسیدن به آسیا نسبت‌به بنادر بالتیک و دریای سیاه طی می‌کنند، بنابراین شاید یکی از دلایل افزایش صادرات روسیه درحال‌حاضر تلاش برای به مقصد رسیدن این کشتی‌ها قبل‌از آغاز تحریم‌های اروپا باشد.کشتی‌های حامل نفت خام روسیه نسبت‌به مقاصد خود محتاط‌تر شده‌اند. بسیاری از این کشتی‌ها مقصد نهایی خود را اعلام نمی‌کنند. مخصوصاً تعداد نفتکش‌هایی که مقصد آن‌ها بندر پورت سعید در مصر و کانال سوئز اعلام‌شده افزایش‌یافته و تعداد کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها هند اعلام‌شده کاهش‌یافته است‌.

نفتکش‌هایی که در حال حاضر در بنادر پریمورسک و آست‌لوگا بارگیری می‌کنند قبل‌از آغاز تحریم‌های اتحادیه اروپا به پایانه‌های چین یا هند می‌رسند. کشتی‌هایی که بنادر روسیه در اقیانوس آرام را ترک می‌کند تنها چند روز تا پایانه‌های واردات چین فاصله دارد و مسیر دریای سیاه به ترکیه هم تقریباً کوتاه است. اما صادرات نفت به هند از پایانه‌های صادراتی روسیه چندین هفته طول می‌کشد و احتمال درگیری آن‌ها با تحریم‌ها قبل‌از رسیدن به مقصد وجود دارد.

متوسط صادرات ماهانه نفت دریایی روسیه به بالاترین رقم طی 11 هفته گذشته یعنی 3.18 میلیون بشکه در روز رسیده‌است. بیشترین افزایش متعلق به نفتکش‌هایی است که مقصد آن‌ها مشخص نشده‌است.

صادرات نفت روسیه به کشورهای اروپایی به بالاترین رقم طی 6 هفته گذشته یعنی 762 هزار بشکه در روز طی 28 روز منتهی به چهارم نوامبر رسیده‌است.

متوسط صادرات ماهانه نفت روسیه به آسیا به 1.94 میلیون بشکه در روز رسیده‌است. 127 هزار بشکه در روز نفت هم مقصد مشخصی ندارند. مجموعه این بشکه‌های نفتی به بالاترین رقم طی یک‌سال گذشته می‌رسد.