۰ نفر

وابستگی چین به انرژی وارداتی، سبب امضای قراردادهای میلیارد دلاری شد

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۱۲
کد خبر: 679695
وابستگی چین به انرژی وارداتی، سبب امضای قراردادهای میلیارد دلاری شد

غول های انرژی دولتی چین در نمایشگاه اخیری که در چین برگزار شد، قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار با شرکت هایی از سراسر جهان امضا کردند.

اقتصاد آنلاین – مهرداد فرامهر؛ بر اساس گزارش چاینا دیلی، این شرکت‌ها شامل شرکت ملی نفت چین یا CNPC  و شرکت سرمایه گذاری انرژی چین بودند. در این گزارش آمده است که CNPC در مجموع 30 قرارداد خرید به ارزش 16.8 میلیارد دلار با شرکای خود از جمله آرامکو، کویت پترولیوم و شلومبرژه فرانسه امضا کرده است.

این شرکت اعلام کرده که ارزش کل قراردادهای امضا شده در طول پنج نمایشگاه بین المللی واردات چین که تاکنون انجام شده است به 92.79 میلیارد دلار تنها برای CNPC می‌رسد.

لو زوکسیان، رئیس اطلاعات و تحقیقات موسسه تحقیقاتی اقتصاد و توسعه سینوپک، گفت: این نمایشگاه برای شرکت‌های انرژی دولتی بستری برای تخصیص منابع و توسعه نوآوری و همچنین فرصت‌هایی برای همکاری بیشتر با همتایان بین‌المللی فراهم کرده است.

چین به شدت به کالاهای انرژی وارداتی وابسته است، که همین مسئله دولت را تشویق کرده تا شرکت‌های بزرگ انرژی دولتی را برای تقویت تولید نفت و گاز داخلی و مشارکت در خارج از کشور برای تامین عرضه کافی هدایت کند.

با این حال، چین برای بیش از 70 درصد نیازهای خود به واردات وابسته است، حتی اگر چه در سال 2021 شاهد کاهش این وابستگی بود، اما با این وجود نیاز وارداتی چین از 73.6 درصد در سال 2020 به 72 درصد در سال 2021 رسیده و با این وجود همچنان نیاز وارداتی اش بیش از 70 درصد را تشکیل می‌دهد. واردات نفت خام  در چین برای اولین بار در دو دهه گذشته، 5.3 درصد کاهش یافته است - تحولی که تحلیلگران آن را به افزایش تولید داخلی نسبت دادند.

بر اساس داده‌های رسمی به نقل از رویترز ، وابستگی چین به گاز کمتر است، اما همچنان قابل توجه است و در سال 2021 به 45 درصد مصرف این کشور رسیده است.

تولید گاز داخلی از سال 2011 به طور مداوم و با نرخ سالانه حدود 7 درصد در حال رشد بوده است، اما تقاضا با سرعت 11 درصد در سال رشد کرده است، که وابستگی چین به واردات را عمیق‌تر کرده و واردات از خارج را لازم می‌کند.