۰ نفر

مدیر پیشین پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در گفت و گو با «اقتصادآنلاین»؛

در ایران استانداردهای مصرف انرژی رعایت نمی شود

۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۴۵
کد خبر: 678301
در ایران استانداردهای مصرف انرژی رعایت نمی شود

مدیر پیشین پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران بیان اینکه پژوهش ها حاکی از آن است که در آینده میزان ناترازی روند صعودی را طی کند،اذعان کند: به دلیل آنکه در بخش تولید برنامه ای برای افزایش منابع گازی نداریم پیش بینی می‌شود لذا رعایت الگوی مصرف جز الزمات زندگی امروزی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ مشاور و مدیر عامل شرکت گاز ایران  ضمن تشریح وضعیت تراز گاز موجود ، به«اقتصادآنلاین» گفت:  در سال های گذشته هم  با کسری گاز طبیعی مواجه بودیم‌ در واقع اگر همین روند مصرف در حامل های انرژی ادامه دار شود بدون شک در سال جاری و آینده هم کشور با کسری تراز گاز طبیعی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

سعید پاک‌سرشت با بیان اینکه لازم است در مصرف های حامل انرژی فرهنگ سازی  و اطلاع رسانی شود،عنوان کرد:در حوزه تولید و سرمایه گذاری هم لازم است تصمیمات جدی اتخاذ شود اما آنچه مهم است که به آن توجه شود  اصلاح الگو و‌مدیریت مصرف است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیازمند مدیریت مصرف  حامل های انرژی هستیم،گفت: در مدیریت صحیح و یا بهینه‌سازی مصرف چهار عامل اصلی تاثیر گذارتر سایر عوامل است  که شامل استاندارد وقوانین،تکنولوژی،فرهنگ‌سازی،قیمت‌و‌نرخ هزینه حامل‌های انرژی است.

مدیر پیشین پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در حال حاضر قیمت حامل های انرژی ایران در قیاس با سایر کشورها ،مناسب نیست،مطرح کرد:اصلاح قیمت ها تاثیر به سزایی بر مصرف حامل های انرژی دارد.

پاک‌سرشت افزود:تغییر و اصلاح  تدریجی الگوی مصرف غیر خانگی می تواند تاثیر به سزایی بر مدیریت مصرف داشته باشد ولی معشیت مردم را تحت تاثیر قرار ندهد.

وی  با بیان اینکه فرهنگ سازی بر الگوی مصرف حامل انرژی تاثیر خواهد گذاشت،تصریح کرد: مصرف منابع انرژی باید براساس فرهنگ سازی و براساس استاندارد های کشوری و‌جهانی انجام شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر خود را مالک این منابع انرژی بدانیم نباید آنها هدر دهیم،ابرازکرد:لازم است که منابع ارزشمند انرژی را بر اساس الگوی مشخص شده و استاندارد رعایت کنیم.

پاک سرشت گفت:علی رغم برخوداری از منابع گسترده انرژی علی خصوص گاز طبیعی اما در مجموع فرهنگ سازی مناسبی  برای مصرف آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا استاندارد های برای الگوی مصرف وجود دارد،تصریح کرد: سرانه در بخش خانگی در قیاس با کشور هایی که از لحاظ آب و هوایی مطابق ایران هستند قابل مقایسه نیست

مشاور و مدیر عامل شرکت گاز ایران گفت:لازم است بررسی کنیم که الگوی مصرف خانگی و غیر خانگی در کشورهای دیگر به چه میزان است؟متاسفانه علی رغم آن استانداردهایی برای مصرف حامل های انرژی وجود دارد اما آن را رعایت نمی‌کنند.

‌پاک‌سرشت با بیان اینکه که باید در ساخت و ساز ساختمان ها از مصالح و موادی استفاده کنیم که به لحاظ انرژی به صرفه باشد،ابراز‌کرد:در این راستا  استانداردهای  حوزه انرژی در کارخانها،صنایع وسایر‌بخشها باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی از صنایع از تکنولوژی روز استفاده نمی شود،عنوان کرد:این امر باعث شده مصرف در برخی صنایع  همانند فولاد بیشتر استاندارد های جهانی باشد و در واقع برخی  صنایع بزرگ  به دلیل قیمت پایین انرژی و عدم فرهنگ سازی انگیزه برای بهره بری از تکنولوژی ندارند.

 این مقام مسئول ضمن ارائه راهکارهای برای اصلاح و فرهنگ مصرف انرژی گفت:بهتر است تسهیلات و امتیازات  برای پروژه های بهینه سازی در نظر بگیریم ،در راستا لازم بخش خصوصی ورود پیدا کند و شرکت های خدمات انرژی در این حوزه فعال شوند .

پاک سرشت با بیان اینکه پژوهش ها حاکی از آن است که در آینده میزان ناترازی روند صعودی را طی کند،اذعان کند: به دلیل آنکه در بخش تولید برنامه ای برای افزایش منابع گازی نداریم پیش بینی می‌شود لذا رعایت الگوی مصرف جز الزمات زندگی امروزی است.