۰ نفر

وزیر خزانه داری ترکیه:

ترکیه می‌تواند انرژی ایران و عربستان را به اروپا منتقل کند

۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۱۲
کد خبر: 677667
ترکیه می‌تواند انرژی ایران و عربستان را به اروپا منتقل کند

وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه گفت که کشورش می‌تواند گذرگاه امنی برای تامین انرژی از عربستان، روسیه و ایران باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، نورالدین نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه گفت که کشورش می‌تواند گذرگاه امنی برای تامین انرژی از عربستان، روسیه و ایران باشد.

وی اعلام کرد که ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند انرژی سه کشور را به صورت ایمن و با قیمت‌های رقابتی به اروپا منتقل کند.

وزیر ترکیه افزود: کشورش در تلاش است تا پایگاهی برای انرژی باشد، چه از عربستان سعودی و چه از کشورهای دیگر.

«نباتی» بر حمایت ریاض و آنکارا از یکدیگر برای برقراری صلح در منطقه تاکید کرد و گفت: این موضوع به کاهش قیمت گاز و نفت کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای تبدیل ترکیه به مرکز توزیع گاز روسیه و ایران به کشورهای قاره اروپا شد.

وی ادامه داد: همکاری عربستان و ترکیه در دوره آتی زمینه‌های همکاری جدیدی را در چارچوب چشم انداز راهبردی 2023 و 2030 دو کشور ایجاد خواهد کرد.

عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و پنجمین ذخایر بزرگ گاز در جهان با ذخایر نزدیک به 300 تریلیون فوت مکعب است.

سعودی گازی به خارج صادر نمی‌کند و قصد دارد تولید خود را برای تامین نیاز داخلی و حذف استفاده از نفت و سایر مایعات برای تولید برق افزایش دهد.

اظهارات نباتی یک هفته پس از آن بیان می‌شود که رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، برای ایجاد یک مرکز گاز طبیعی در ترکیه به توافق رسیده است.