۰ نفر

روسیه نیروی دریایی انگلیس را مسئول انفجار خط لوله نورد استریم دانست

۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۰۵
کد خبر: 677449
روسیه نیروی دریایی انگلیس را مسئول انفجار خط لوله نورد استریم دانست

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس ماه گذشته خطوط لوله گاز نورد استریم را منفجر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، وزارت دفاع روسیه روز شنبه (هفتم آبان‌ماه) نیروی دریایی انگلیس را مسئول انفجار ماه گذشته خطوط لوله نورد استریم دانست و به این‌ ترتیب به‌طور مستقیم یکی از اعضای اصلی ناتو را به خرابکاری زیرساخت‌های مهم روسیه متهم کرد.

به گفته وزارت دفاع روسیه، بر اساس اطلاعات موجود، نیروی دریایی انگلیس در طراحی، تدارک و اجرای حمله تروریستی روز ۲۶ سپتامبر (چهارم مهرماه) سال جاری در دریای بالتیک دست داشته‌اند که در نتیجه آن، خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم-۱ و نورد استریم-۲ منفجر شده است.

بر اساس این گزارش، جریان انتقال گاز این دو خط لوله در روز ۲۶ سپتامبر به‌شدت کاهش یافت و زلزله‌شناسان انفجارهایی را شناسایی کردند که موجی از گمانه‌زنی‌ها را درباره خرابکاری در یکی از مهم‌ترین خطوط انتقال انرژی روسیه ایجاد کرد.

روسیه پیش‌تر نیز غرب را مسئول انفجار در خطوط لوله گاز نورد استریم-۱ و نورد استریم-۲ در بستر دریای بالتیک دانسته بود.

سوئد و دانمارک به این نتیجه رسیده‌اند که چهار نشت از خط لوله نورد استریم-۱ و نورد استریم-۲ ناشی از انفجار بوده است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز آسیب به خطوط لوله را اقدامی خرابکارانه خوانده است.

دادستان مسئول این پرونده روز جمعه (ششم آبان‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد سوئد دستور داده است تحقیقات بیشتری در زمینه آسیب واردشده به خطوط لوله انجام شود.

کرملین بارها ادعاها درباره نقش روسیه در این انفجارها را «احمقانه» خوانده است. مقام‌های روسیه نیز به انگیزه واشینگتن برای این اقدام به‌دلیل فروش گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) بیشتر به اروپا اشاره کرده‌اند.