۰ نفر

اعضای اوپک از تصمیم خود دفاع کردند

۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۲
کد خبر: 674531
اعضای اوپک از تصمیم خود دفاع کردند

کشورهای عضو اوپک پلاس پس از این که کاخ سفید جنگ لفظی با عربستان سعودی را تشدید و ریاض را متهم کرد بعضی از اعضای این گروه را مجبور کرده است از کاهش تولید حمایت کنند، به حمایت از تصمیم اخیرشان برخاستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آمریکا پنج شنبه گذشته اعلام کرده بود که کاهش تولید نفت اوپک پلاس، درآمدهای خارجی روسیه را تقویت خواهد کرد و مدعی شده بود این تصمیم به دلایل سیاسی، از سوی عربستان سعودی مهندسی شده است. در واکنش به این ادعا، ریاض روز یکشنبه حمایت از روسیه در جنگ اوکراین را تکذیب کرد.

ملک عبدالعزیز بن سلمان، پادشاه عربستان سعودی، اعلام کرد این کشور با جدیت برای حمایت از ثبات و توازن بازارهای نفت فعالیت می‌کند که شامل ایجاد و حفظ توافق اوپک پلاس بوده است.

شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع و پسر پادشاه عربستان سعودی هم گفت:‌ تصمیم پنجم اکتبر برای کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز، به اتفاق آرا گرفته شده و بر مبنای عوامل اقتصادی بوده است.

اظهارات وی مورد حمایت اعضای متعدد اوپک پلاس از جمله امارات متحده عربی قرار گرفت. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، در توییتر نوشت: مایلم که روشن کنم تصمیم اخیر اوپک پلاس که با توافق همه اعضا تصویب شد، صرفا یک تصمیم فنی بوده و هیچ نیات سیاسی نداشته است.

شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) هم واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد توافق کامل میان اعضای اوپک پلاس وجود دارد که بهترین رویکرد در برابر شرایط فعلی بازار در دوره ابهامات اخیر و عدم شفافیت، یک رویکرد پیش‌نگرانه است که از ثبات بازار حمایت کرده و دستورالعمل ضروری برای آینده را ارائه می کند.

نواف سعود الصباح، مدیرعامل شرکت نفت کویت هم از تصمیم اوپک پلاس استقبال و اعلام کرد کویت مایل است بازارهای نفت متوازن را حفظ کند.

عمان و بحرین هم در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند اوپک به اتفاق آرا با کاهش تولید موافقت کرده است.

طبق گزارش شبکه تلویزیونی النهار، وزیر انرژی الجزایر این تصمیم را تاریخی خواند و به همراه هیثم الغیص، دبیرکل اوپک که به الجزایر رفته است، نسبت به این تصمیم ابراز اطمینان کرد. غیص در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که اوپک پلاس، توازن میان عرضه و تقاضا را هدف گرفته و به دنبال قیمت خاصی نیست.

ذخایر نفت در اقتصادهای بزرگ از زمان آخرین کاهش تولید نفت اوپک، بسیار پایین‌تر رفته است.

بعضی از تحلیلگران اظهار کرده‌اند نوسان اخیر بازارهای نفت، با کاهش تولید که به جذب سرمایه‌گذاران در بازار دچار عملکرد ضعیف کمک خواهد کرد، می‌تواند اصلاح شود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پنج شنبه گذشته گفت: بیش از یک عضو اوپک احساس کرده که توسط عربستان سعودی مجبور به رای دادن شده است و این کاهش تولید، درآمد روسیه را افزایش خواهد کرد و کارآمدی تحریم‌هایی که بر سر حمله به اوکراین علیه مسکو وضع شده‌اند را تحلیل می‌برد.

بر اساس گزارش رویترز، خالد بن سلمان، روز یکشنبه گفته بود از این ادعاها که کشورش در جنگ با اوکراین، کنار روسیه ایستاده است، مبهوت شده است.