۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

تسهیل در فروش نفت با راه اندازی پالایشگاه های فراسرزمینی

۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۲
کد خبر: 673055
تسهیل در فروش نفت با راه اندازی پالایشگاه های فراسرزمینی

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: مزیت های ورود ایران به بحث پالایشگاه های فراسرزمینی بسیار زیاد است؛ یکی از این مباحث آسانی در فروش نفت است آن هم به وسیله کشور هایی که در جبهه خودمان هستند. فلسفه قراردادهای منطقه‌ای این است که اگر آمریکا یا سایر کشورهای منطقه را تحریم کند با استفاده از همکاری و ظرفیت یکدیگر می توانیم این تحریم ها را خنثی کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمد طلا مظلومی آبزرگه، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اقتصادآنلاین، درباره اقدامات ایران برای راه‌اندازی پالایشگاه‌های فرا سرزمینی و تاثیر راه اندازی این پالایشگاه ها در فروش نفت کشور گفت: وزارت نفت با چند کشور از جمله ونزوئلا قرارداد همکاری برای پالایشگاه های فراسرزمینی منعقد کرده که این کشورها نیز همانند ایران دچار تحریم های ناعادلانه نظام استکباری هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه بیان کرد: تاسیس این پالایشگاه های فراسرزمینی می‌تواند در راستای همگرایی،‌ هم‌افزایی، همپوشانی و همکاری کسانی که در مقابل نظام استکبار مقاومت کرده‌اند و موضع یکسانی در مقابل این قدرت ها دارند این است که از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: پالایشگاههای فراسرزمینی و انتقال خدمات فنی و مهندسی از طریق حامل های انرژی بهترین وسیله برای هم افزایی بین کشورهای مختلف است. به این وسیله کشورها می توانند از ظرفیت یکدیگر برای فروش نفت فرآورده های نفتی و علاوه بر این ارز آوری استفاده کنند. به این وسیله کشورهایی که مورد تحریم قرار گرفته اند می توانند با انسجام در کنار یکدیگر اقدام به فروش نفت و محصولات پتروشیمی خود کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: تاسیس پالایشگاه های فراسرزمینی و صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران برای بازسازی و تعمیر پالایشگاه های تولید بنزین کشور هایی نظیر ونزوئلا، اخذ سهام شرکت های پالایشگاهی این کشورها و همچنین فروش تضمینی نفت از اثرات صد در صدی حرکت ایران به سمت پالایشگاه های فراسرزمینی است. همچنین باعث میشود که ایران به هاب انرژی و خدمات فنی مهندسی منطقه و جهان تبدیل شود.

مظلومی معتقد است، علاوه بر این می توانیم به این وسیله از تجربیات یکدیگر هم استفاده کنیم و نیروهای فنی دو کشور نیز نسبت به وضعیت صنعت و تکنولوژی کشورهای دیگر آشنا خواهند شد. علاوه بر این، تاسیس پالایشگاه های فراسرزمینی قطعاً منجر به افزایش روابط بین المللی حوزه انرژی ایران خواهد شد و این گسترش روابط رو به افزایش خواهد گذاشت زیرا دیپلماسی انرژی امروز یکی از راههای خنثی کردن و بی اثر کردن تحریم ها است.

مظلومی درباره اهمیت سهامداری ایران در این پالایشگاه های فرا سرزمینی توضیح داد: مزیت های ورود ایران به بحث پالایشگاه های فراسرزمینی بسیار زیاد است یکی از این مباحث آسانی در فروش نفت است آن هم به وسیله کشور هایی که در جبهه خودمان هستند. فلسفه قراردادهای منطقه‌ای این است که اگر آمریکا یا سایر کشورهای منطقه را تحریم کند با استفاده از همکاری و ظرفیت یکدیگر می توانیم این تحریم ها را خنثی کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم  در ادامه توضیح داد: این اقدام به بازسازی نقش ایران در بازارهای بین‌المللی نفت منجر خواهد شد. زیرا با توجه به شرایط امروز جامعه جهانی و وقوع جنگ اوکراین میتوانیم در بازار جهانی جایگاهی برای خود داشته باشیم و به جای  ارتباط با کشورهایی که رابطه خوبی با ما ندارند میتوانیم از ظرفیت کشورهای دوست خودمان استفاده کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم  درباره تاثیر راه اندازی این پالایشگاه ها در کشورهای منطقه خاطر نشان کرد: البته اولویت ما در ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی کشورهای منطقه است زیرا در دیپلماسی و رویکرد وزارت امور خارجه نیز استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه و همسایه مورد توجه قرار گرفته است. یکی از اهداف تاسیس پالایشگاه‌های فراسرزمینی تضمین بازارهای صادرات نفت است.