۰ نفر

تهدید روسیه برای قطع کامل عرضه گاز

۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۶
کد خبر: 670723
تهدید روسیه برای قطع کامل عرضه گاز

روسیه همزمان با اقدام برای الحاق بخش بزرگی از مناطق اوکراین به خاک خود، تهدید کرد آخرین خط لوله گاز به هم‌پیمانان اروپایی اوکراین را قطع می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مسکو در همه پرسی‌هایی که شتابزده سازماندهی و در مناطق تحت تصرف نیروهایش برگزار کرد، پیروزی‌های بزرگی را اعلام کرده است و آماده می‌شود تا چند روز آینده این مناطق را به خاک خود ضمیمه کند. سازمان ملل متحد این رای‌گیری را به عنوان یک اقدام غیرقانونی، محکوم کرد.

قیمت گاز در اروپا پس از این که شرکت دولتی گازپروم روسیه هشدار داد ممکن است عرضه گاز به این منطقه از طریق اوکراین را قطع کند، صعود کرد. گازپروم هشدار داد جریان گاز از طریق اوکراین به دلیل اختلاف حقوقی، در معرض خطر قرار دارد. اگر جریان گاز این مسیر متوقف شود، عرضه گاز به غرب اروپا قطع می‌شود و تنها گازی که از طریق خط لوله ترک استریم ترکیه و بعضی از کشورهای جنوب و جنوب شرقی اروپا ارسال می‌شود، می ماند. عرضه گاز روسیه از طریق اوکراین، روز چهارشنبه ثابت بود اما سطح آن پایین‌تر از زمان پیش از جنگ بود.

این خبر پس از سلسله اخبار مربوط به خرابکاری و نشت بزرگ گاز از خطوط لوله نورد استریم روسیه در دریای بالتیک، منتشر شد. روسیه عرضه گاز از یکی از این مسیرها را در تابستان موقتا متوقف کرد در حالی که خط لوله دیگر با وقوع جنگ، هنوز فعالیتش را آغاز نکرده است.

قیمت پایه بازار گاز اروپا روز جاری حداکثر ۱۲ درصد صعود کرد که دومین افزایش روزانه متوالی بود. بهای معاملات گاز هلند برای تحویل در ماه آتی که قیمت پایه بازار اروپاست، ساعت ۸ و ۴۷ دقیقه صبح چهارشنبه به وقت آمستردام، ۱۱ درصد افزایش یافت و به ۲۰۶ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. قیمتها روز سه شنبه پس از اعلام خبر نشت گاز از خطوط لوله نورد استریم و اعلام خرابکاری در این خطوط لوله از سوی مقامات اروپایی، ۷.۱ درصد افزایش داشتند. این وضعیت نگرانی از کمبود عرضه در آستانه نزدیک شدن به فصل زمستان را تشدید کرد و اقدامات کشورهای اروپایی برای پر کردن سریع‌تر مخازن گاز و محدود کردن مصرف را تضعیف کرد.

مسکو پس از این که عرضه گاز به اروپا را طی ماه‌های اخیر به تدریج کاهش داد، امیدوار است فشار بر اروپا که هم اکنون با قیمت‌های بالای انرژی و تهدید سهمیه بندی انرژی در زمستان امسال دست و پنجه نرم می‌کند را به حداکثر برساند. انتخابات اخیر ایتالیا و پیروزی نخستین دولت راستگرا در این کشور از زمان جنگ جهانی دومی، این امید را در مسکو افزایش داده که عقیده عمومی در اروپا در حال تغییر است.

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان، روز سه شنبه اظهار کرد: این سیگنالی از سوی روسیه است و نشان می‌دهد روس‌ها می‌توانند به چه راه‌ها و مکانیزم‌هایی برای بی‌ثبات کردن بیشتر اروپا متوسل شوند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد به نظر می رسد نشت گاز از خطوط لوله نورد استریم اقدام عمدی بوده و هشدار داد هر گونه اختلال عمدی زیرساخت انرژی اروپایی به هیچ وجه قابل قبول نیست و با پاسخ محکم و متحد روبرو می‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قرار است روز جمعه در برابر قانونگذاران این کشور سخنرانی کند و فرآیند الحاق مناطق تصرف شده اوکراین ممکن است ظرف چند روز آینده کامل شود.