۰ نفر

شرکت نفت مناطق مرکزی، دومین تولید کننده گاز ایران

۱ مهر ۱۴۰۱، ۹:۰۰
کد خبر: 669975
شرکت نفت مناطق مرکزی، دومین تولید کننده گاز ایران

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، با تولید دویست میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز و تولید بیش از هشتاد میدان گازی و نفتی، دومین تولیدکننده گاز ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که بعد از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت نفت فلات قاره ایران، به عنوان چهارمین تولیدکننده‌ی نفت کشور شناخته می‌شود در سال ۱۳۷۸ از دارایی‌ها، چاه‌ها، تأسیسات و میدان‌ها نفت و گاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مستقر در بخش غربی و مناطق مرکزی کشور، به‌عنوان شرکت تابعه‌ای از شرکت ملی نفت ایران تأسیس شد.

این شرکت مسئولیت تولید و توسعه اکثر میدان‌های خشکی در محدوده جغرافیایی استان‌های لرستان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، قم، ایلام، خراسان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، فارس، بوشهر، هرمزگان و چهارمحال بختیاری را بر عهده دارد و در حال حاضر نزدیک به نیمی از گاز مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، با تولید دویست میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز  و تولید بیش از هشتاد میدان گازی و نفتی، دومین تولیدکننده گاز ایران است.

ستاد این شرکت که مسئولیت سیاست گذاری و تدوین استراتژی تولید و توسعه را به عهده دارد در تهران و ستاد شرکت‌های بهره برداری نفت و گاز غرب، شرق و زاگرس جنوبی به ترتیب در شهرهای کرمانشاه، مشهد و شیراز واقع شده است.

فعالیت این شرکت در زمینه تولید، فرآورش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی، همچنین تولید میعانات گازی است.

اهداف کلانی که این شرکت برای خود تعریف کرده به شرح زیر است:

تحقق برنامه تولید سالیانه تعهد شده نفت و گاز

کاهش میزان انحراف از زمانبندی اجرای پروژه‌های توسعه میادین

کاهش میزان انحراف از برنامه ریزی مالی پروژه های توسعه میادین

کاهش حجم گازهای همراه سوزانده شده

کاهش حجم نفت سوزانده شده

افزایش ظرفیت تولید

افزایش ضریب بازیافت مخازن

انطباق طراحی و اجرای پروژه‌ها با مشخصات فنی و استانداردهای تخصصی ملی/ بین‌المللی

کاهش شاخص حوادث در فعالیت‌ها

کاهش خطرپذیری (ریسک) موجود در محیط کار

بهینه سازی مصرف انرژی در فعالیت‌ها

کاهش آلودگی آب، هوا و خاک

میزان انطباق با الزامات قانونی و مقرراتی در حوزه HSE

شرکت‌های «بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی» به مرکزیت شیراز، «شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب» به مرکزیت کرمانشاه و شرکت «بهره‌برداری نفت و گاز شرق» به مرکزیت مشهد، شرکت‌های تابع شرکت نفت مناطق مرکزی ایران هستند:

شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی

محدوده فعالیت این شرکت در استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری است. حوزه‌ی فعالیت این شرکت، تولید از میدان‌های مستقل گازی در چهار منطقه عملیاتی نار وکنگان، آغارودالان، سرخون و پارسیان و تولید نفت ازمیدان های جدید سروستان، سعادت آباد و انتقال به پالایشگاه شیراز است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق

فعالیت این شرکت در محدوده استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی با مرکزیت ستاد در شهر مشهد انجام می‌گیرد که شامل تولید گاز از میدان‌های خانگیران و گنبدلی است و گاز مورد نیاز شمال و شرق کشور را تامین می‌کند.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب

محدوده فعالیت این شرکت در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و لرستان با مرکزیت ستاد در کرمانشاه است که شامل بهره‌برداری از میدان‌های نفتی و گازی در مناطق عملیاتی چشمه خوش، دهلران، سرکان/ماله کوه، نفت شهر و تنگ بیجار است .

در حال حاضر، مهدی حیدری مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است.