۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی مجلس؛

کاهش هزینه های تولید در پالایشگاه های فرا سرزمینی

۳۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۱۳
کد خبر: 669805
کاهش هزینه های تولید در پالایشگاه های فرا سرزمینی

پالایشگاه های فرا منطقه ای یکی از روش های موثر و قابل توجه و البته سودآور برای دسترسی به بازارهای عالی و بکر در اقصی نقاط دنیا و تسهیل در برقراری ارتباط بین المللی از مزایایی است که از این طریق به آنها می رسیم.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در ارتباط با بحث مسائل تجاری و معاملات در سطوح کلان عمدتاً نگاه ملت‌ها و دولت‌ها بر این است که ارتباطات تجاری، در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی و نفتی برای ارز آوری به کشورها برقرار شود، از این جهت باید بتوانند راه و روش های مختلفی را در این خصوص اتخاذ کنند و ارز وارد کشورشان شود، اگر در نتیجه این ارتباطات و برنامه ریزی ها ارز وارد کشور شود یعنی موفق بوده اند.

پرویز محمدنژاد قاضی محله با بیان اینکه یکی از روش هایی معمول در دنیا، تولید محصول در سایر کشورها  یعنی خارج از کشور مبدا و در سرزمین دیگری است، گفت: این مساله تازه ای نیست و هنوز هم اجرا می شود. این سبک از تولید و تجارت اختصاصاً در زمانی که کشوری  در تحریم است، قطعا جواب مثبت تر و قوی تر می دهد. اگر ما FDI یعنی همان سرمایه گذاری داخلی  در داخل یک کشور دیگر داشته باشیم و سرمایه گذارهای خارجی هم به تبع آن وارد و سرمایه گذاری کند و ما در این شرایط در کشور فراسرزمینی تولید، تجارت و معامله کنیم، قطعاً تحریم را به سادگی دور زده ایم. 

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزارت نفت هم در صحن و هم به توصیه کمیسیون ها به خصوص کمیسیون انرژی  طرح پالایشگاه های فرامرزی را حوزه ی  تخصصی این کار را در کشورهای دیگر شروع کرده و امیدواریم که نتیجه خوبی دریافت کنیم.

وی افزود: از مزایای این طرح این است که به هر شکلی ما در کشور دیگر مثلاً تحت عنوان فرآورده های نفتی به راحتی می توانیم به چندین هدف برسیم، اول اینکه ظرفیت‌های آن کشور را چه به لحظ مزیت شناسی و چه به لحاظ پتانسیل تولید محصول اگر در حد عالی باشد که ونزوئلا به عنوان کشور هدف دارای پتانسیل قوی و بی نظیر در دنیاست، قطعا محصول با کیفیت تری می توان تولید کرد.

محمدنژاد قاضی محله در ادامه گفت:  مزیت دوم، دسترسی به بازارهای جهانی خصوصا در زمان تحریم راحت تر خواهد بود و به عبارتی محصول خود را از درون کشور دیگر با برند کشور دوم یا  کشورهای دیگر،بدون هیچ معارضی به دلیل تحریم ها صادر می کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: مساله سوم اینکه نیازهای آن منطقه اگر در داخل همان کشورهای همسایه تولید شوند برای ما تامین آن وجود دارد و هزینه کمتری هم خواهد داشت، و بخش چهارم ارتباطات بین کشورهایی که ما امروز واقعا نیاز شدید به آنها داریم،برقرارمی شود؛البته ارتباط با کشورهای منطقه در اولویت اول وارتباط با کشورهای فرامنطقه اولویت دوم ماست اما ایجاد پالایشگاه های فرا منطقه ای یکی از روش های موثر و قابل توجه و البته سودآور برای دسترسی به بازارهای عالی و بکر در اقصی نقاط دنیا و تسهیل در برقراری ارتباط بین المللی از مزایایی است که از این طریق به آنها می رسیم.در نتیجه طرح پالایشگاه فراسرزمینی یکی از روش های بسیار قابل توجه هم در حوزه دیپلماسی و هم اقتصادی است.