۰ نفر

در معاملات امروز؛

قیمت نفت به ۱۰۵ دلار کاهش یافت

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۹:۱۱
کد خبر: 652500
قیمت نفت به ۱۰۵ دلار کاهش یافت

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۲۶ سنت معادل ۱.۱۸ درصد کاهش به ۱۰۵ دلار و ۸۴ سنت رسید.

به‌گزارش رویترز، وضع محدودیت‌های جدید کرونایی در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیا و ترس از رکود اقتصاد دنیا دورنمای تقاضای سوخت را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش قیمت نفت شده‌است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۲۶ سنت معادل ۱.۱۸ درصد کاهش به ۱۰۵ دلار و ۸۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱ دلار و ۲۵ سنت معادل ۱.۲۰ درصد کاهش، ۱۰۲ دلار و ۸۴ سنت معامله می‌شود.

تحلیلگران مؤسسه مشاوره اوراسیا گروپ طی یادداشتی اعلام کردند:«افزایش ترس از رکود اقتصاد و ادامه ضعف تقاضا در چین قیمت نفت را پایین می‌کشد، چون تعادل عرضه و تقاضا در شرایط فعلی بسیار ناپایدار است».

با شناسایی یک نوع جدید از ویروس کرونا در چین و شیوع آن، در بسیاری از شهرهای این کشور محدودیت‌های کرونایی از تعطیلی کسب‌وکارها گرفته تا قرنطینه وضع شده‌است.

دراین‌بین، تحریم‌های غربی علیه روسیه به‌خاطر جنگ اوکراین جریان تجارت نفت خام و سوخت را مختل کرده‌است.

درمورد اختلال در سیستم کنسرسیوم خط لوله کاسپین ازبین‌رفته چون دادگاه روسیه حکم تعلیق ۳۰ روزه فعالیت آن را لغو کرده‌است.

اما تاجران و تحلیلگران هنوز نگرانند روسیه این خط لوله را که نفت را از قزاقستان به دریای سیاه می‌برد تعطیل کند و ۱ درصد از عرضه جهانی نفت دنیا مختل شود.

به‌علاوه، ظرفیت مازاد اوپک در شرایطی که اکثر تولیدکنندگان آن با حداکثر ظرفیت تولید می‌کنند، کاهش‌یافته است.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید در روز دوشنبه گفت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار از سران کشورهای تولیدکننده نفت خلیج‌فارس در عربستان در این هفته، در مورد افزایش تولید اوپک هم گفت‌وگو خواهد کرد.

تحلیلگران اوراسیا می‌گویند انتظار نمی‌رود عربستان علی‌رغم دیدار جو بایدن، در کوتاه‌مدت افزایش چندانی در تولید خود ایجاد کند، چون اولویت ریاض تعهد به مدیریت بازار و حفظ ذخایر مازاد برای شرایط اضطراری است.