۰ نفر

یورو نیوز:

یونان نفت کش حامل نفت ایران را آزاد کرد

۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۳۹
کد خبر: 648093
یونان نفت کش حامل نفت ایران را آزاد کرد

شبکه تلویزیونی یورو نیوز اعلام کرد که یونان امروز کشتی روسی حامل نفت ایران را آزاد کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، یونان نفتکش روسی حامل نفت ایران که ۲ ماه پیش به درخواست دستگاه قضایی آمریکا توقیف کرده بود را آزاد کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منبعی در پلیس بنادر یونان از رفع توقیف نفتکش «پگاس» یا «لانا» خبر داده است.

مقامات یونان این کشتی که حامل ۱۱۵ هزار تُن نفت ایران بود را روز ۱۹ آوریل در نزدیکی جزیره «ائوبویا» توقیف کردند.

توقیف این نفتکش در چهارچوب تحریم‌ های ادعایی اتحادیه‌ اروپا که به دلیل عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین وضع شده است، صورت گرفته بود.

آمریکا به دنبال تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور سابق این کشور مبنی بر خروج یکجانبه از برجام (همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل) تحریم‌ هایی را علیه ایران وضع کرد. تحریم صادرات نفت ایران از جمله این تحریم‌ ها به شمار می آید.

تهران ضمن اعتراض شدید به توقیف این نفتکش از سازمان بین‌ المللی دریانوردی خواسته بود تا با مقامات یونان در این باره رایزنی کنند.

در پی اعتراض‌ های تهران، یک دادگاه منطقه‌ ای یونان دستور بازگشت نفت توقیف شده به ایران در تاریخ ۱۹ خرداد ماه را صادر کرد؛ اما چند روز بعد یک دادگاه جدید به طور موقت در پی درخواست یک شرکت قطعات یدکی یونانی که خواستار دریافت پول برای ارائه خدمات خاص به این نفتکش شده بود، عزیمت این نفتکش را ممنوع کرده بود.

بر اساس اعلام یورونیوز، نفتکش لانا امروز یکشنبه از بندر «کاریستوس» واقع در جنوب جزیره ائوبویا به سوی بندر پیرئاس حرکت کرده است. ناخدا و خدمه این نفتکش قرار است در بندر پرئاس مجوز دریانوردی‌ خود را به پلیس ارائه کنند.

به دنبال اقدام یکجانبه آتن، سپاه پاسداران حدود یک ماه پیش از توقیف ۲ نفتکش متخلف با پرچم یونان در خلیج فارس خبر داد.