۰ نفر

وزارت برق عراق خبر داد؛

بدهی های ایران را پرداخت کرده و در حال رایزنی برای افزایش واردات گاز هستیم

۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۷
کد خبر: 647547
بدهی های ایران را پرداخت کرده و در حال رایزنی برای افزایش واردات گاز هستیم

وزارت برق عراق امروز شنبه اعلام کرد که بدهی های معوق ایران بابت واردات انرژی پرداخت شده و بغداد در حال رایزنی برای افزایش واردات گاز از ایران است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق عراق در گفت و گو با «اینا» خبرگزاری رسمی این کشور اظهار کرد که بغداد همه بدهی ها و مطالبات ایران برای واردات انرژی را پرداخت کرده و اکنون در حال رایزنی برای افزایش واردات گاز از ایران است.

وی میزان گاز صادراتی ایران به کشورش را روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت که عراق برای تامین انرژی برق خود نیاز به دریافت ۵۰ تا ۵۵ میلیون مترمکعب گاز در روز دارد و این موضوع را به طرف ایرانی اعلام کرده است.

موسی ادامه داد که وزارت برق تلاش می کند تولید روزانه خود را به ۲۴ هزار مگاوات افزایش دهد و این امر منوط به افزایش صادرات گاز ایران از ۴۰ میلیون متر مکعب به ۵۰ تا ۵۵  میلیون متر مکعب در روز است.

سخنگوی وزارت برق عراق یادآور شد که حجم تولید کنونی انرژی در کشور حدود ۲۰ بیست هزار مگاوات در روز است و این مقدار پاسخگوی همه نیازهای ما به برق نیست و برای افزایش تولید منتظر واردات بیشتر گاز از ایران هستیم.

وی گفت که اگر ایران بتواند بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب در روز گاز به عراق صادر کند، تولید برق عراق به ۲۴ هزار مگاوات در روز خواهد رسید.

وزیر برق عراق در اوایل خردادماه جاری گفته بود که این وزارتخانه بدهی ایران بابت واردات گاز را ظرف یک ماه پرداخت خواهد کرد.

«عادل کریم» گفت: به ایران سفر و با وزیر نفت ایران توافق کردم که تا قبل از پایان ماه جاری، بدهی خود بابت واردات گاز را پرداخت کنیم و با دولت توافق کردیم که بدهی به طرف ایرانی پرداخت شود.

وی که در یک کنفرانس خبری در شهر کربلا سخن می‌گفت با بیان اینکه «با طرف ایرانی توافق شد که در تابستان و در طی چهار ماه روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از ایران به عراق صادر شود»، اظهار داشت: عراق در زمستان نیز بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون مترمکعب در روز گاز از ایران وارد خواهد کرد. 

وزیر برق عراق این را هم گفته بود که ایران اکنون بین ۳۵ تا ۳۸ میلیون متر مکعب در روز به ما گاز می‌رساند. 

براساس اظهارات مقام های عراقی از جمله وزیر برق عادل کریم، عراقی ها پیش از این بدهی خود بابت واردات گاز را در بانک «TBI» (بانک تجارت عراق) نگهداری و ذخیره کرده بودند.

عراق از یک مشکل بزرگ در تامین برق رنج می‌برد و برق در بسیاری از شهرهای عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد به صورت شبه دائمی قطع می‌شود. 

عراق، سالانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قراردادهایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا کرده است.

به علاوه عراقی ها تلاش دارند که شبکه برق خود را به سایر کشورها از جمله خلیج فارس، ترکیه و اردن متصل کنند و از این طریق نیازهای خود را تامین نمایند.