۰ نفر

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور:

۵درصد جمعیت بدمصرف آب حدود ۱۵ درصد مصرف تهران را به خود اختصاص داده اند

۴ تیر ۱۴۰۱، ۹:۴۳
کد خبر: 647509
 ۵درصد جمعیت بدمصرف آب حدود ۱۵ درصد مصرف تهران را به خود اختصاص داده اند

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: با همکاری مردم و تلاش بی‌وقفه همکاران شرکت‌های آب و فاضلاب قطعی برنامه‌ریزی‌شده آب نداریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اتابک جعفری با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در مورد وضعیت ذخیره سدهای کشور گفت: میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت در کشور ۲۲ درصد کاهش یافته و ذخیره حال‌ حاضر سدهای کشور ٢٦.٥ میلیارد متر مکعب است که این میزان ۵۳ درصد ظرفیت کل مخازن سدهاست.

جعفری ادامه داد: رعایت الگوی مدیریت مصرف با وجود افزایش جمعیت به‌ویژه در بخش خانگی ارتقا یافته است و در سایر مصارف (غیرخانگی) هم نیازمند بهبود رفتار مصرف هستیم.

او در پاسخ به نحوه برخورد با صاحبان استخرهای خانگی در شهری مثل تهران که به‌دلیل مصرف بیش از حد آب از سوی بخش کوچکی از جمعیت موجب تضییع حقوق سایر شهروندان می‌شود توضیح داد: عموم مردم یعنی ۶۵ درصد جمعیت کم‌مصرف و در حد الگو هستند، ۲۵ درصد پرمصرف و بیش از الگو مصرف می‌کنند و ۵ درصد بدمصرف هستند که در شهر تهران این ۵درصد جمعیت، حدود ۱۵ درصد مصرف را به خود اختصاص داده‌اند که در وهله اول درخواست توجه بیشتر و رعایت الگوی مصرف از سوی آن‌ها را داریم.

مشاور وزیر نیرو تصریح کرد: در بحث تعرفه‌ها با افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف، سعی در کنترل الگوی مصرف شده است و اگر رعایت نکنند، مطابق جداول طراحی‌شده از نیم ساعت تا ۵ ساعت با قطع آب مواجه خواهند شد، اما امیدواریم به این مرحله نرسیم و با همکاری مردم، مصرف مدیریت شود.

جعفری بخش دیگری از سخنان خود از تلاش‌ شرکت‌های آب و فاضلاب برای کاهش هدررفت شبکه توزیع خبر داد و گفت: هم‌اکنون حدود ۲۰ درصد هدررفت داریم که این عدد بزرگی است و تلاش می‌کنیم به‌زودی به۱۰ تا ۱۳درصد رسیده و مدیریت شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور در مورد آب‌رسانی به روستاها در قالب طرح جهاد آب‌رسانی تشریح کرد: با تصویب این طرح از اسفند سال گذشته آب‌رسانی به روستاها با همکاری نهادهای انقلابی و بخش خصوصی و همکاران آب و فاضلاب بسیار جدی‌تر پیگیری می‌شود، ما برای حدود ۵۰۰۰ روستا آب‌رسانی سیار داریم که در تابستان تعداد این روستاها به ۷۰۰۰ هم می‌رسد و شرایط را برای روستاییان سخت و دشوار می‌کند، بر اساس این طرح آب‌رسانی به ۱۰هزار روستا پیش‌بینی شده که از این میزان آب‌رسانی به ۷۰۰۰ روستا از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ۳۰۰۰ روستا بخش خصوصی انجام می‌شود، هم‌چنین در تلاشیم ۵۰۰۰ روستا از سوی خیرین آب‌رسان به این عدد افزوده شود.

به گفته جعفری در مرحله اول تلاش می‌شود میانگین سرانه آب‌رسانی روستایی به ۹۲ درصد برسد و در هدف نهایی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار آب‌رسانی شود.