۰ نفر

با آغاز فصل گرما و خاموشی ها؛

هر قطعی برق به معنای ناترازی شبکه نیست

۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۱۵
کد خبر: 642535
هر قطعی برق به معنای ناترازی شبکه نیست

قطعی برق در فصل تابستان می تواند ناشی از دلایل متعددی از جمله عدم تناسب تجهیزات با بارگذاری جمعیت منطقه و عوامل محیطی شامل گرد و غبار باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، تابستان سال‌های گذشته به نحوی رقم خورده که این فصل گرم علاوه بر تعطیلی مدارس با اخبار مرتبط با محدودیت برق هم همراه شده است.

در این راستا یکی از مهمترین مواردی که شاید به آن برخورده‌اید، اعلام خبر قطعی برق از سوی تعدادی از مردم در یک منطقه خاص و تکذیب آن از سوی مسئولین است. اگر نگاهی دقیق به این موضوع داشته باشیم، بر خلاف عمده گزاره‌های این چنینی، هم حرف مردم در این حوزه صحیح است و هم حرف مسئولان نسبت به تکذیب خبر درست تلقی می‌شود.

بر این اساس واکاوی این موضوع در ادبیات خاموشی‌ها نهفته است. بر این مبنا زمانی که از قطعی برق در ادبیات رسمی صحبت می‌کنیم، منظور قطعی به دلیل ناترازی تولید و مصرف برق است. یعنی میزان مصارف از میزان تولید برق فراتر رفته و همین موضوع منتهی به ناتوانی در تامین برق می‌شود.

به طور کلی زمانی که مسئولان از قطعی برق صحبت می‌کنند، مساله به موضوع ناترازی تولید و مصرف برق باز می‌گردد. این درحالیست که هر مشکل فنی که منتهی به قطع برق مردم در یک خانه و یا یک منطقه شود، از سوی مردم قطعی به حساب می‌آید. 

برای مثال یکی از شایع‌ترین موارد قطعی برق به خصوص در ماه‌های گرم سال، عدم تناسب تجهیزات توزیع برق منطقه با بارگذاری آن است. به معنای دیگر، ظرفیت استفاده از برق در یک منطقه مسکونی بسیار بیشتر از ظرفیت رله‌های فرکانسی است. برای مثال در برخی از مناطق تهران، به دلیل تراکم فروشی و بارگذاری خارج از ضابطه، تجهیزات تامین برق تطبیقی با جمعیت نداشته و در فصل تابستان با افزایش دما و مصرف برق، شاهد خارج شدن این تجهیزات از مدار و در نتیجه قطعی برق هستیم.

این مساله می‌تواند با حوادث طبیعی نیز مرتبط باشد، برای مثال گرد و خاک یکی از عواملی است که توانایی تخریب تجهیزات انتقال و توزیع شبکه برق دارد که می‌تواند زمینه خاموشی را فراهم کند اما این جنس خاموشی نیز از خاموشی ناشی از ناترازی متفاوت خواهد بود.

 در این شرایط با وجود اینکه مردم از قطعی برق خبر می‌دهند اما این به معنای ناپایداری شبکه و شکل‌گیری ناترازی تولید و مصرف برق نخواهد بود، بنابراین مسئولان این موضوع را تکذیب می‌کنند.

توجه به این مساله به طور دقیق و کارشناسی می‌تواند از سوءتفاهمات گسترده ناشی از اخبار قطعی برق جلوگیری و زمینه روشن شدن اذهان عمومی را فراهم کند.