۰ نفر

قزاقستان برای فرار از تحریم های نفتی روسیه چه می‌ کند؟

۱۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۴
کد خبر: 641196
قزاقستان برای فرار از تحریم های نفتی روسیه چه می‌ کند؟

قزاقستان نام نفتی که از طریق بنادر روسیه صادر می‌کند را به "بِلند نفت خام صادراتی قزاقستان" (KEBCO) تغییر داد تا آن را از نفت تولید روسیه متمایز کرده و از ریسک تحریم‌ها و مشکلات مربوط به فاینانس، اجتناب کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شرکت نفت "سی ان پی سی-آکتوبمونیا گاز" قزاقستان که نفت را از طریق بنادر روسیه ترانزیت می‌کند، به رویترز اعلام کرد به دلیل تغییرات ژئوپلیتیکی قابل توجه اخیر و اجتناب از اثرات منفی این تغییرات بر صادرات نفت قزاقستان از طریق بنادر روسیه، از ژوئن سال ۲۰۲۲، نام KEBCO برای گرید نفتی صادراتی این کشور استفاده خواهد شد.

چهار منبع آگاه در شرکتهای نفتی قزاقستان که در ترانزیت نفت از طریق بنادر روسیه مشارکت دارند، هم تغییر نام نفت قزاقستان را تایید و اعلام کردند نام KEBCO از روز دوشنبه برای همه اسناد رسمی استفاده خواهد شد.

به گفته یک منبع آگاه، وزارت انرژی قزاقستان از  دولت برای استفاده رسمی از این نام برای گرید نفتی صادراتی، کسب اجازه خواهد کرد.

گرید نفتی صادرات روسیه (REBCO) یا اورال، نفت خام اصلی است که از بنادر غربی روسیه بارگیری می شود و اخیرا به دلیل تحریم‌های غربی و تحریم‌های خودخواسته خریداران، فروش آن به اروپا دشوار شده است. اتحادیه اروپا هفته گذشته با تحریم واردات نفت از روسیه به این بلوک تا پایان سال ۲۰۲۲ موافقت کرد.

قزاقستان برای بنادر روسیه برای ترانزیت ۲۰ درصد از صادرات نفت خود استفاده می‌کند که در سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۳.۳ میلیون تن بالغ شد. به گفته معامله‌گران، نفتی که در قزاقستان تولید می‌شود هدف تحریمهای غربی نیست اما محموله‌های نفت قزاقستان مکررا با نفت روسیه اشتباه گرفته شده‌اند.

یک معامله‌گر نفت ترانزینی قزاقستان از بنادر روسیه، در این باره به رویترز گفت: این اقدام ضروری بود تا مبدا نفت ما که تحریم نشده است، در اسناد واضح باشد. در غیر این صورت ما مشکلاتی در گشایش اعتبارنامه پیدا می‌کردیم.

تولیدکنندگان نفت قزاقستان امیدوارند اگر اسناد به شکل واضح تایید کنند که نفت آنها از روسیه نیست، بتوانند نفت خود را به قیمت بهتری بفروشند.

بر اساس گزارش رویترز، نفت اورال روسیه از اواخر مارس، بیش از ۳۰ دلار در هر بشکه ارزان‌تر از قیمت نفت برنت معامله می‌شود.