۰ نفر

اعتراض مجمع فعالان سی ان جی؛

دولت برای اجرای قرارداد گازسوز کردن خودروها اقدام کند

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۱۱
کد خبر: 637215
دولت برای اجرای قرارداد گازسوز کردن خودروها اقدام کند

سال ۹۷ بود که شورای اقتصاد با ابلاغ مصوبه ای جایگزین کردن سوخت طبیعی سی ان جی با بنزین در خودروهای عمومی را آغاز کرد و پس از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه ۹۸، روند اجرای آن سرعت گرفت و پس از عقد قرارداد با شرکت های مختلف سازنده کیت و مخزن سی ان جی، برنامه گازسوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه عمومی تنظیم شد.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ پس از پیشبرد قرارداد تا سال ۱۴۰۰ و گازسوز کردن ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا آن زمان، تغییر دولت به علت تغییر رویکردها این قراردادها به ابهام رفت و بنا به گفته کارگاه داران و سازندگان کیت و مخزن سی ان جی اکنون، رویکرد و برنامه مدونی برای این صنعت وجود ندارد و در راستای اجرای قراردادها با شرکت های سازنده این کیت ها هیچگونه اقدامی از طرف دولت صورت نگرفته است. 

اکنون هم پس از همه بی مهری هایی که از طرف دولت به سازندگان این کیت ها شده، کمیسیون انرژی مجلس در حالی این قرارداد و شرکت های سازنده کیت های سی ان جی را غیراستاندارد می خواند که به گفته دست اندرکاران این تلقی بدون مطالعه و حتی یک مورد بازدید از این سازندگان صورت گرفته است. نکته جالب توجه این است که کیت های سی ان جی تولید داخل، به اروپا و روسیه هم صادر می شود و مشخص نیست که اگر این کیت ها استاندارد نیستند چگونه امکان صادرات آنها به کشورهای اروپایی وجود دارد؟

خاصه باف از تولید کنندگان سی‌ان‌جی در این باره در نشست خبری اتاق بازرگانی با مجمع فعالان صنعت سی‌ ان جی به خبرنگاران گفت: طبق قرارداد تبدیل ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تا به امروز تنها به ۲۰۰ هزار خودرو رسیده که با تبدیل این ۲۰۰ هزار خودرو ۳۵۰ میلیون لیتر صرفه جویی در بنزین داشتیم و مصرف روزانه سی ان جی به ۲۲ میلیون متر مکعب رسیده است. 

خانقلی یکی دیگر از سازندگان کیت های سی ان جی در این نشست از چین به عنوان نمونه بارزی از کشوری که به سمت سی ان جی حرکت کرده است نام برد و گفت: ما با اختیار داشتن ۱۶ درصد از کل منابع گازی جهان هیچگونه بهره استاندارد و مفیدی از این نعمت نمی‌بریم. چین به عنوان یکی از واردکنندگان عمده گاز طبیعی، ۱۳۰ میلیون متر مکعب از گاز سی ان جی در صنایع حمل و نقل استفاده می کند. 

وی همچنین در ادامه به مشکلاتی در اجرای قرارداد اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح و اشکالاتی که در پرداخت به پیمانکاران وجود داشت تقریبا تمامی پیمانکاران زیانده بودند و بسیاری از آن ها تمایلی به ادامه کار در این حوزه ندارند.

گلزار هم در زمینه شایعاتی که پیرامون استاندارد بودن تجهیزات شکل گرفته توضیح داد: تولیدکنندگانی که در این پروژه فعالیت دارند همه استانداردهای لازم را دارا هستند و این موضوع از سازمان ملی استاندارد قابل استعلام است.

وی افزود: از زمان عقد قرارداد هزینه تولید و نصب ۵۰۰ درصد افزایش داشته و کسی نمیداند چه بلایی بر سر مراکز نصب این قطعات خواهد آمد. به گفته وی تمامی تولیدکنندگان به صورت دوره ای مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت هرگونه تخلف به دلیل حجم عظیم این پروژه برخوردهای قاطعی با آن‌ها می شود.

ایران که در سال ورود این تکنولوژی با طراحی کامپیوترهای دوگانه سوز خودرو به جمع ۵ کشور برتر دارنده این فناوری پیوسته بود اما با بی مهری و رانت های موجود در این حوزه و صنعت خودرو این صنعت در برهه ای به معنای واقعی به فراموشی سپرده شد.

خلیل علی عسگری از دیگر تولید کنندگان کیت سی ان جی هم در ادامه این نشست عنوان کرد: این صنعت ۳۰ هزار اشتغال ایجاد کرده است که در روز موجب صرفه جویی ۲۲ میلیون لیتر بنزین در کشور می شود.

حالا باید دید با توجه به اهمیت این حوزه و با وجود تمام امکانات و دانش مورد نیاز این حوزه و با توجه به حجم بالای ذخایر این گاز در کشور چه کسی پاسخگوی، ۳۰ هزار شغل ایجاد شده و منابع وسیع موجود در کشور خواهد بود.