۰ نفر

داده های اوپک پلاس نشان می دهد؛

تولید نفت روسیه در آوریل ۹ درصد کاهش یافت

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۲۷
کد خبر: 636417
تولید نفت روسیه در آوریل ۹ درصد کاهش یافت

بر اساس گزارش های داخلی اوپک پلاس در روز سه شنبه، در حالی که تحریم های غرب علیه مسکو پس از تهاجم این کشور به اوکراین، بزرگترین تولید کننده نفت را تحت تاثیر قرار داد، تولید نفت روسیه در ماه آوریل تقریبا ۹ درصد نسبت به ماه مارچ کاهش یافت.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز، بر اساس داده‌های منابع ثانویه جمع آوری شده توسط اوپک پلاس، تولید نفت روسیه در ماه آوریل به ۹.۱۶ میلیون بشکه در روز رسید که حدود ۸۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه مارچ کاهش یافته و تقریبا ۱.۲ میلیون بشکه در روز کمتر از تولید عربستان سعودی، متحد روسیه در اوپک پلاس بوده است.

این شدیدترین کاهش تولید این کشور از زمان سقوط پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۹۰ است و باعث شده تولید روسیه ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح مورد نیاز طبق توافق کاهش تولید نفت بین سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدان آن یعنی گروهی به نام اوپک پلاس باشد.

با وجود از دست دادن اهداف تولید و فروش نفت با تخفیف، به گفته وزارت دارایی روسیه افزایش اخیر قیمت‌های نفت خام، درآمد نفت و گاز مسکو را به ۱.۸۱ تریلیون روبل (۲۷.۹۲ میلیارد دلار) در آوریل رساند که در مقایسه با مجموع ۲.۹۷ تریلیون روبل در سه ماه نخست سال کاهش قابل توجهی داشته است.

نمودار افت شدید استخراج نفت خام روسیه

نمودار افت شدید استخراج نفت خام روسیه

اعضای اتحادیه اروپا مذاکراتی را درباره پیشنهاد تحریم نفتی روسیه آغاز کرده‌اند، اما مذاکرات در هفته جاری به دلیل وتوی مجارستان که به شدت به واردات نفت روسیه وابسته است، شکست خورد.

ممنوعیت پیشنهادی کمیسیون اروپا در اوایل ماه می، شدیدترین تحریمی است که تاکنون در پاسخ به حمله مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه ارائه شده است، اما همچنین شامل محدودیت‌هایی برای کشورهای اتحادیه اروپا می‌شود که بیشتر به نفت روسیه وابسته هستند.

در همین حال، روسیه فروش نفت به چین و هند را افزایش داده است چرا که با تحریم‌های غرب بر بخش مالی خود دست و پنجه نرم می‌کند و بر سر تقاضای کشورهای اتحادیه اروپا برای پرداخت هزینه صادرات انرژی به روبل هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

اسناد وزارت اقتصاد روسیه که ماه گذشته توسط رویترز منتشر شد نشان می‌دهد که مسکو ممکن است تولید نفت خود را تا ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش دهد چرا که این کشور اکنون درگیر تحریم‌های بین‌المللی است.

به طور کلی اوپک پلاس ۲.۶ میلیون بشکه نفت در روز کمتر از اهداف خود در ماه آوریل تولید کرد در حالی که پایبندی کلی به کاهش تولید از ۱۵۷ درصد در ماه قبل به رکورد ۲۲۰ درصد افزایش یافت.

داده‌ها نشان می‌دهد که نیجریه و آنگولا که تولیدکنندگان آفریقای غربی هستند و در سال‌های اخیر با محدودیت‌های ظرفیت دست و پنجه نرم می‌کنند در ماه آوریل به ترتیب ۴۱۳ هزار بشکه در روز و ۲۹۰ هزار بشکه کمتر از اهداف خود تولید کرده‌اند.