۰ نفر

قالیباف؛

سالانه امکان ۵۰ میلیارد دلار صرفه جویی در انرژی داریم

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۲۲
کد خبر: 635192
سالانه امکان ۵۰ میلیارد دلار صرفه جویی در انرژی داریم

رییس مجلس گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد که نفت خام رو به افول و گاز رو به رشد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی گفت: چه قبل انقلاب و چه بعد از آن، هرگاه درآمد نفتی و درآمد انفال مستقیم وارد بودجه شده، تورم افزایشی بوده است.

او می‌گوید، خام فروشی و هزینه کردن ۷۰ تا ۸۰ درصد آن در هزینه‌های جاری کشور بد است اما انجام می‌دهیم؛ بدتر از آن، خام اندیشی و بدحکمرانی کردن در حوزه نفت و گاز و انرژی در کشور است. باید از ثروت حاصل از نفت صیانت کنیم، نه از خود نفت خام.

 قالیباف گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد که نفت خام رو به افول و گاز رو به رشد است. در گذشته تجربه تلخ حساب ذخیره ارزی را داشتیم که نتوانستیم بخشی از پول نفت را بازپس بگیریم‌ و اکنون که صندوق توسعه ملی وجود دارد، باید به سمت سرمایه‌گذاری مولد برود اما هنوز خام اندیشی در این حوزه وجود دارد.

آن طور که رییس مجلس می‌گوید: عدالت در استفاده از انرژی در کشور باید مورد توجه قرار گیرد و به بهینه سازی مصرف توجه شود؛ سالانه نزدیک ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیارد دلار انرژی در کشور مصرف می‌شود که حداقل ۵۰ میلیارد دلار آن قابل صرفه‌جویی است اما برخی افراد ۲۰ برابر دیگران از این انرژی استفاده می‌کنند.

با آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، کشورهای مختلف جهان با کمبود تامین حامل‌های انرژی به ویژه گاز مواجه شده‌اند. دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز می‌گوید، نیاز به سرمایه‌گذاری در صنعت گاز بسیار زیاد است و برآورد می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۸ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشته باشیم.