۰ نفر

با توقف عرضه گاز روسیه به لهستان و بلغارستان؛

جهش ۱۶ درصدی قیمت گاز آسیا

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۵۸
کد خبر: 631531
جهش ۱۶ درصدی قیمت گاز آسیا

بر اساس گزارش آژانس اس‌اندپی گلوبال پلاتس، پس از اینکه روسیه عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف کرد، قیمت لحظه ای گاز طبیعی مایع LNG آسیا با ۱۶ درصد افزایش در روز چهارشنبه به ۲۶.۲۰ دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا رسید.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ نشانگر ژاپن – کره پلاتس که به طور گسترده به عنوان معیار نقطه‌ای در منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد در روز سه‌شنبه ۲۲.۵۹۹ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا بود. 

امروز چهارشنبه گازپروم روسیه عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را به دلیل عدم پرداخت روبل متوقف کرد و در پاسخ به تحریم‌های غرب برای تهاجم مسکو به اوکراین، با اروپا جنگ اقتصادی به راه انداخت.

ترس از آسیب دیدن کشورهای بیشتری به ویژه آلمان که به عنوان نیروگاه صنعتی اروپا شناخته می‌شود و برای بیش از ۵۰ درصد واردات گاز خود در سال ۲۰۲۱ به روسیه متکی بود، قیمت گاز را افزایش داد و بر نگرانی‌ها در مورد تاثیرات اقتصادی جهانی جنگ افزود.

تحلیل‌گران انتظار دارند که لهتسان واردات گاز مایع طبیعی از سراسر اروپا را افزایش داده و در نهایت قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

قیمت گاز اروپا مدتی است که برای جذب محموله‌های گاز مایع بیشتر هب منطقه، نسبت به قیمت‌های گاز مایع آسیایی برتری داشته است.

هفته گذشته برآوردهای رویترز میانگین قیمت گاز مایع طبیعی برای تحویل در ژوئن به شمال شرق آسیا را ۲۵.۴۰ دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا نشان داد.