۰ نفر

با چشم انداز افزایش نرخ بهره؛

قیمت نفت کاهشی شد

۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۲۳
کد خبر: 630127
قیمت نفت کاهشی شد

با وجود اینکه اتحادیه اروپا تحریم نفتی روسیه را مدنظر قرار داده، قیمت نفت، تحت فشار چشم‌انداز افزایش نرخ بهره، تضعیف رشد اقتصادی جهانی و محدودیت‌ قرنطینگی در چین، کاهش یافت.

به گزارش رویترز، با وجود اینکه اتحادیه اروپا تحریم نفتی روسیه را مدنظر قرار داده است، قیمت نفت در معاملات امروز تحت فشار چشم‌انداز افزایش نرخ بهره، تضعیف رشد اقتصادی جهانی و محدودیت قرنطینگی در چین که به تقاضا برای نفت آسیب زده است، کاهش یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، هر بشکه نفت برنت با یک دلار و ۳۱ سنت کاهش ۱۰۲.۴۸ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و ۴۱ سنت کاهش ۱۰۶.۹۲ دلار معامله شد.

هر دو شاخص نفتی در مسیر ثبت کاهش هفتگی حدود ۴.۲ درصد قرار دارند.

از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه عملیات نظامی در اوکراین آغاز کرده است و تحریم‌ها علیه این کشور شروع شده که به کاهش تولید نفت منجر شد و کشورهای مصرف کننده به آزادسازی از ذخایر اضطراری خود پرداختند، بی ثباتی برای بازارهای نفتی در هفته جاری وجود نداشته است.

نگرانی در مورد درگیر اوکراین، تورم را افزایش و رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد و این عوامل معاملات نفت را در نیمه دوم هفته تحت تاثیر قرار داد، بطوری که صندوق بین‌المللی پول، پیش بینی خود از رشد اقتصادی را نزدیک به یک درصد کاهش داد.

یی گانگ، رئیس بانک مرکزی چین روز جمعه گفت، دومین اقتصاد بزرگ جهان از شوک های خارجی مصون نیست و همچنین از فشار ناشی از شیوع کرونا مواجه است.

چشم انداز تقاضا در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، همچنان بر بازار تاثیر می‌گذارد، زیرا مقامات شهر شانگهای این کشور، دور جدید از آزمایش کرونا گسترده در سطح شهر را آغاز کرده اند و به ساکنان این شهر هشدار داده‌اند، قرنطینه سه هفته‌ای فقط به صورت دسته دسته، پس از پایان انتقال این ویروس لغو می‌‌شود.

از دیگر عوامل منفی برای قیمت نفت، اظهارات جرمی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در روز پنج شنبه برای افزایش شدید نرخ بهره بود که ارزش دلار را بالا برد و قیمت نفت را برای خریداران ارزهای غیر دلاری گران تر ساخت.

جفری هالری، تحلیلگر بازار گفت: «نگرانی در مورد اقتصادی چین بر قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای آسیایی و به همراه فروش یکجای اوراق قرضه تاثیر گذاشت.»

تمامی اینها در بازاری در حال اتفاق است که با کمی عرضه روبروست و در صورتی که اتحادیه اروپا ممنوعیت نفت روسیه را تصویب کند، می تواند با عرضه کمتری روبرو خواهد شد.

تینا تنگ، تحلیلگر بازارهای سی ام سی گفت، این تحریم احتمالی، ادامه تحریم های روسیه و کمی عرضه ناشی از جنگ اوکراین به قیمت نفت کمک خواهد کرد تا در بلندمدت همچنان قوی بماند.

روز گذشته، با تمرکز سرمایه‌ گذاران بر روی کاهش عرضه نفت از سوی روسیه و لیبی، قیمت نفت به بالای ۱۰۸ دلار افزایش یافته بود.

سرمایه‌گذاران نگران آن بودند که با گذشت چند  روز پس از تأثیر منفی کاهش صادرات نفت لیبی در بازار جهانی، اتحادیه اروپا هم به سمت تحریم نفت روسیه بروند.

این در حالی است که پایگاه خبری فورچون نوشته است، نفت روسیه طی هفته‌ های گذشته راهش را به بازار اروپا باز کرده؛ با آنکه تهدیدها و لفاظی ‌ها برای تحریم روسیه همچنان ادامه دارند، اما محموله‌‌های نفت این کشور تحویل نفت‌کش‌‌ها می‌شوند و در حالی که مقصدشان «نامعلوم» اعلام می‌شود، سر از بازارهای نفت اروپا در آورده و در آنجا به صورت مخفیانه خرید و فروش می‌‌شوند.