۰ نفر

با افزایش فشار افکار عمومی در آمریکا؛

تقلای جو بایدن برای کاهش قیمت بنزین

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۰۰
کد خبر: 628475
تقلای جو بایدن برای کاهش قیمت بنزین

دولت بایدن تحت فشار فزاینده موجود برای کاهش قیمت های بالای بنزین، اجاره نفت و گاز را در اراضی فدرال از سر خواهد گرفت و از توقفی که موجب عصبانیت مدیران این صنعت شده بود، عقب نشینی کرد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز، وزارت کشور ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که حدود ۱۴۴ هزار هکتار از زمین‌های عمومی در هفته آینده به فروش گذاشته می‌شود و این پایان توقف اجاره‌های جدید است که توسط جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده در یکی از اولین اقداماتش در دوران ریاست جمهوری وی اعمال شده بود. بر این اساس، ژوئن سال گذشته، یک دادگاه فدرال در لوئیزیانا به دولت بایدن دستور داد تا برنامه لیزینگ را از سر بگیرد.

اجاره‌های جدید حق امتیاز بالاتری را از تولیدکنندگان نفت و گاز نسبت به قبل دریافت می‌کنند – ۱۸.۷۵ درصد در مقایسه با ۱۲.۵ درصد پیشین – و میزان زمینی را که به حراج گذاشته می‌شود در مقایسه با آنچه صنعت درخواست کرده بود، کاهش می‌دهد.

دب هالند وزیر کشور آمریکا عنوان کرد: امروز ما شروع به بازبینی این مساله می‌کنیم که چگونه و چه چیزی را در بالاترین و بهترین استفاده از منابع آمریکایی‌ها و به نفع همه نسل‌های فعلی و آینده به کار ببریم؟

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا خود را تحت فشارهای شدید سیاسی به دلیل قیمت‌های بالای سوخت می‌بیند که منجر به افزایش تورم شده است. میانگین ملی قیمت بنزین در آمریکا در روز جمعه ۴.۰۷ دلار در هر گالن بود که از بالاترین قیمت اخیر در ماه گذشته ۴.۳۳ دلار کاهش داشته است اما همچنان بیش از ۷۰ درصد بیشتر از روی کار آمدن رییس‌جمهوری کنونی است.

بایدن در تلاش برای کاهش قیمت‌ها، اهرم‌های مختلفی را به کار گرفته است. اوایل ماه آوریل او از انتشار بی سابقه ۱۸۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک دولت خود خبر داد تا گامی در راستای کاهش قیمت جهانی نفت بردارد. 

او همچنین به متحدان خود در خلیج فارس و تولیدکنندگان نفت و گاز آمریکا برای افزایش تولید تکیه کرده است، هر چند در این مسیر موفقیت چندانی کسب نکرده است. اعلامیه لیزینگ تنها چند روز پس از آخرین تلاش دولت برای تعدیل قیمت‌ها از طریق لغو محدودیت‌های فصلی روی مخلوط‌های اتانول در بنزین منتشر شد.

بحران انرژی در ماه‌های اخیر بر دستور کار آب و هوایی دولت ارجحیت داشته و محیط بانان را از این لحاظ ناامید کرده است.

مبارزه با تغییرات اقلیمی در کمپین انتخاباتی بایدن نقش اساسی داشت و او در این مسیر متعهد شده بود که در صورت انتخاب شدن، «دیگر حفاری» در زمین‌های عمومی انجام نخواهد شد. در ژانویه ۲۰۲۱، او فرمان اجرایی به امضا رساند که فروش اجاره‌ای جدید در ۲۴۵ میلیون هکتار از زمین‌های عمومی کشور را در انتظار بازنگری متوقف می‌کند. گزارشی که در نوامبر گذشته توسط وزارت کشور منتشر شد، پیشنهاد بازنگری در این سیستم را مطرح کرد.

تولید نفت و گاز از اراضی خشکی فدرال کمتر از ۱۰ درصد از کل تولید ایالات متحده را تشکیل می‌دهد و تحلیل‌گران بر این باورند که شروع مجدد لیزینگ که ماه‌ها یا سال‌ها به طول می‌انجامد تا تولید جدید به همراه داشته باشد، بعید است که تفاوت زیادی در قیمت‌های جهانی نفت ایجاد کند.

فرانک ماکیارولا معاون ارشد موسسه نفت آمریکا – بزرگترین گروه لابی صنعت نفت – گفت که از راه‌اندازی مجدد لیزینگ استقبال می‌کند اما در عین حال تاکید کرد: فرونشست زمین و افزایش نرخ‌های حق امتیاز می‌تواند «سرمایه‌گذاری نفت و گاز طبیعی در زمین‌های فدرال را متوقف کند.»

ماکیارولا تصریح کرد: ما نگران آن هستیم که این اقدام موانع جدیدی را برای افزایش تولید انرژی از جمله حذف برخی از مهمترین بخش‌ها ایجاد کند.