۰ نفر

نقدی به عملکرد جزیره ای صنایع؛

برای افزایش تولید نیازمند شرکت های دانش بنیان هستیم

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۰۱
کد خبر: 628445
برای افزایش تولید نیازمند شرکت های دانش بنیان هستیم

رییس اداره طبقه بندی و استاندارد کالای شرکت ملی گاز با بیان اینکه ایران ظرفیت بالقوه در حوزه صنعت نفت و گاز دارد، اظهار کرد: هیچ کشوری در دنیا همانند ایران از این نعمت و ظرفیت برخوردار نیست، لذا لازم است که مواد و تجهیزات اولیه این صنعت را داخل کشور تولید کنیم و بیشتر از گذشته به شرکت های دانش بنیان اعتماد کنیم‌.

اقتصاد آنلاین - شبنم نورمحمدی؛ ابوالفضل خراط رییس اداره طبقه بندی و استاندارد کالای شرکت ملی گاز درباره اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان گفت: اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان، ثمرات بی شماری همچون ایجاد اشتغال، تولید سرمایه، رونق اقتصادی و غیره‌ را به همراه دارد و لازم است برای بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش بنیان با نظارت و کنترل دقیق جلوی خریدهای خارجی موادی که در داخل ساخته می‌شود، گرفته شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از ارگان‌ها و صنایع به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند، اذعان کرد: ممکن است یک کالا چندین بار در کشور بومی سازی و ساخته شود اما اگر صنایع به صورت یکپارچه کار کنند این اتفاق رخ نخواهد داد.

مدیر فن بازار تخصصی گاز با بیان اینکه لازم است کیفیت سنجی محصولات دانش بنیان در آزمایشگاه‌های معتبر مورد سنجش و تایید قرار گیرد، عنوان کرد: قاعدتا صنایع بزرگ مثل برق، نفت و گاز نمی‌توانند ریسک استفاده از محصول تازه تولید دانش بنیان بدون آزمایش و امتحان را قبول کنند،‌ لذا باید محصول بیمه، کیفیت سنجی و آزمایش شود و سپس در صنایع به کار گرفته شود.

خراط تصریح کرد: در اکوسیستم فناوری روند فرآیند سازی، کیفیت سنجی، بیمه و تایید آزمایشگاه‌ها خالی است.

وی با بیان اینکه لازم است بر صنایع که محصولات شرکت‌های دانش بنیان استفاده می‌کنند مزایا و امتیازهایی در نظر گرفته شود، اظهار کرد: برای ارتباط موثر بین شرکت‌های دانش بنیان و صنایع باید فرآیندسازی، تسهیل گرایی در امر فرآیند عملیاتی و‌ واقعی، و اعطای امتیازات و مزایا برای شرکت‌های دانش بنیان و صنایع در نظر گرفته شود.

مدیر فن بازار تخصصی گاز با بیان اینکه خرید محصول از شرکت‌های دانش بنیان باید توجیه اقتصادی برای صنایع داشته باشد، اظهار کرد: باید محصولات بر اساس اصول و قانون ساخته شود و شرکت‌های دانش بنیان باید در ابتدا نیاز سنجی کنند و‌ سپس به ساخت محصول اقدام کنند.

خراط اظهار کرد: ساخت محصول بیشتر از نیاز کشور سبب رقابت سالم می‌شود، در واقع اگر محصول بیشتر از نیاز کشور ساخته شود باید زمینه صادرات محصول فراهم شود.

وی ضمن اشاره به قانون استفاده از حداکثر توان داخل، ابراز کرد: این قانون در صورتی که اجرا شود بسیار تاثیرگذار خواهد بود اما باید شرایط امتیازهایی مثل تسهیل گری، انعطاف، ایجاد انگیزش برای مدیران و صنایع که از صنایع داخل استفاده می‌شود در نظر گرفته شود.