۰ نفر

پوتین هشدار داد؛

چرخش روسیه به شرق برای صادرات گاز

۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۰۰
کد خبر: 628026
چرخش روسیه به شرق برای صادرات گاز

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد که مسکو برای هدایت مجدد انرژی خود به سمت شرق تلاش خواهد کرد، چرا که کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند اتکا به صادرات روسیه را کاهش دهند و افزود: اروپا نمی‌تواند بلافاصله از گاز روسیه به طور کامل اجتناب کند.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز، روسیه که حدود ۱۰ درصد از تولید نفت جهان را در اختیار دارد، روابط نزدیکتری با آسیا و چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان برقرار کرده و تلاش می‌کند تا تحویل را از بازارهای عرضه سنتی خود در اروپا دور کند.

تحریم‌های غرب به دلیل عملیات نظامی مسکو در اوکراین با پیچیده کردن تامین مالی معاملات و لجستیک، صادرات انرژی روسیه را تحت تاثیر قرار داده است.

پوتین در یک نشست تلویزیونی دولتی گفت: مسئله شگفت انگیز این است که شرکای کشورهای غیردوست می‌کنند که بدون منابع انرژی روسیه، از جمله بدون گاز طبیعی، نمی‌توانند کار کنند. اکنون هیچ جایگزین منطقی (برای گاز) در اروپا وجود ندارد.

وی همچنین گفت: اروپا با صحبت در مورد قطع عرضه انرژی از روسیه، قیمت‌ها را بالا برده و بازار را بی ثبات می‌کند.

پوتین گفت: کشورهای غیرمتحد اعتراف می‌کنند که نمی‌توانند بدون منابع انرژی روسیه کار کنند.

«عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین باعث تجدیدنظر در اولویت‌های انرژی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا شده است، زیرا بروکسل در تلاش است تا کشورهای وابسته به روسیه را که حدود ۴۰ درصد از گاز طبیعی این بلوک را تامین می‌کند، رها کند.

پوتین تصریح کرد: روسیه به ایجاد زیرساخت‌ها برای افزایش عرضه انرژی به آسیا نیاز دارد.

روسیه در پایان سال ۲۰۱۹ پس از سال‌ها گفت‌وگو و توافق با کاهش قیمت سوخت، انتقال گاز به چین را از طریق خط لوله گازی آغاز کرد.

پوتین همچنین گفت: نقش ارزهای ملی در معاملات صادراتی باید افزایش یابد، زیرا روسیه قصد دارد به روبل برای تامین گاز خود، عمدتا به اروپا روی بیاورد.

روسیه در بحبوحه مشکلات پرداخت برای تجارت و کشتی‌ها، شاهد کاهش شدید تولید نفت، منبع اصلی درآمد آن بوده است.

به گفته منابع، خانه‌های تجاری بزرگ جهانی در حال برنامه‌ریزی برای کاهش خرید نفت خام و سوخت از شرکت‌های نفتی تحت کنترل دولت روسیه در ۱۵ ماه می هستند تا از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه جلوگیری کنند.

پوتین همچنین تاکید کرد: «حادترین» مشکلات بخش انرژی روسیه مربوط به اختلال در لجستیک تامین انرژی است.