۰ نفر

با هشدار اوپک نسبت به کاهش عرضه؛

قیمت نفت افزایش یافت

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۴۹
کد خبر: 627452
قیمت نفت افزایش یافت

پس از آنکه شانگهای برخی محدودیت های مرتبط با کووید – ۱۹ را کاهش داد و همزمان هشدار اوپک نسبت به غیرممکن بودن افزایش تولید برای جبران کاهش عرضه روسیه مطرح شد، قیمت نفت امروز سه شنبه روند افزایشی در پیش گرفت.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲.۹۸ دلار یا ۳.۰۳ درصد افزایش به ۱۰۱.۴۶ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳ دلار یا ۳.۱۸ درصد افزایش به ۹۷.۲۹ دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که قراردادهای آتی هر دو معیار روز گذشته روند کاهشی در پیش گرفته و حدود ۴ درصد کاهش یافته بود.

شانگهای روز گذشته اعلام کرد که بیش از ۷ هزار واحد مسکونی پس از گزارش عدم ابتلای جدید به مدت ۱۴ روز به عنوان مناطق کم خطر طبقه‌بندی شده‌اند و ممنوعیت رفت و آمد در این مجتمع‌ها لغو شد.

واندانا هاری بنیان‌گذار ارائه دهنده تحلیل بازار نفت از شرکت واندا اینسایت گفت: احساسات بازار هم از نظر عرضه و هم در زمینه تقاضا به حالت دو لبه تیغ است. کاهش نسبی قرنطینه شانگهای برخی از فشارهای نزولی ناشی از نگرانی‌ها در مورد تقاضای نفت چین را از بین برد.

برخی از وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کردند که این اتحادیه در حال تهیه پیش نویس پیشنهادهایی برای تحریم نفتی اتحادیه اروپا در پی حمله این کشور به اوکراین است. با این حال در حال حاضر هیچ توافقی میان اعضا در مورد نفت خام روسیه وجود ندارد که اقدامات خود را در اوکراین «عملیات ویژه» می‌خواند.

ادوارد مویا تحلیل‌گر ارشد بازار در OANDA در این باره توضیح داد: بازار نفت همچنان در برابر یک شوک بزرگ در صورت تحریم انرژی روسیه آسیب پذیر و این خطر همچنان باقیست.

وی افزود: قیمت نفت به دلیل پایین ماندن ذخایر نفت خام با تنش مواجه خواهد شد اما معامله‌گران انرژی برای برای از بین بردن اطلاعیه‌های ثابت در مورد محدودیت‌های جدید کووید در چین تلاش خواهند کرد. 

افزایش قیمت روز سه شنبه در بازارهای نفت همچنین به دنبال هشدار سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) مبنی بر اینکه حدود ۷ میلیون بشکه در روز از صادرات نفت روسیه و سایر مایعات روسیه ممکن است به دلیل تحریم‌ها یا اقدامات داوطلبانه از بین برود.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی در حال برنامه ریزی برای آزادسازی ۲۴۰ میلیون بشکه در شش ماه آینده برای کمک به آرام کردن بازار هستند که از این میزان ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر ایالات متحده با نرخ ۱ میلیون بشکه در روز از ماه می آزاد خواهد شد.

نظرسنجی اولیه رویترز نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا پس از سه هفته متوالی کاهش، احتمالا ۱.۴ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۸ آوریل افزایش یافته است.